محبوبه ولی

 

«برج مراقبت نیویورک یک پیام صوتی دریافت کرده که برای انتقام ترور سردار سلیمانی، چهارشنبه یک هواپیما به ساختمان کنگره آمریکا برخورد خواهد کرد»؛ آیا این یک پیام جدی است یا بخش دیگری از جنگ روانی با کلیدواژه «جنگ»؟

گرچه دونالد ترامپ با این وعده وارد کاخ سفید شد که ایالات متحده را درگیر جنگی تازه نکند و تا امروز هم چنین نکرده است؛ اما در تمام مدت دوران ریاست جمهوری‌اش، هر چند وقت یک بار ناقوس جنگ با ایران را به صدا درآورده است. این روزها که او در تدارک خروج از کاخ سفید است نیز، بار دیگر ناقوس جنگ با تمام قدرت به صدا درآمده است.

در آستانه سالگرد ترور سردار سلیمانی، زمزمه‌ها درباره احتمال انتقام ایران و وقوع جنگ دوباره بالا گرفت و اخبار آمادگی آمریکا و تحرکاتش برای مواجهه با اقدام ایران با سرعت و کثرت تولید شد؛ اخباری از نوع ارسال بمب‌افکن‌ها و ناوها به خلیج فارس.

احمدی‌نژاد در نامه‌ای به روحانی نوشت: از مجموع تحوّلات، موضع‌گیری‌ها و اخبار منتشره در رسانه‌های مختلف جهان چنین استنباط می‌شود که وقوع یک جنگ مخرّب جدید در منطقه حسّاس خاورمیانه و خلیج فارس برنامه‌ریزی شده و در مسیر اجرای قریب الوقوع قرار گرفته است

به فاصله کمی اما خبر آمد که آمریکا از طریق قطر به ایران پیام داده که قصد حمله ندارد و برای نشان دادن حسن نیت خود، ناو هواپیمابر «یو اس اس نیمیتز» را از خاورمیانه خارج و راهی پایگاه دریایی «نورفولک» در ایالت ویرجینیا کرده است.

ناصر موسوی لارگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس در توئیتر نوشت که آمریکا به دنبال اخطارهای جدی ایران، ناو خود را از منطقه خارج کرد.

سه روز پیش اما «کریستوفر میلر»، سرپرست پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که «به دلیل تهدیدهای اخیر ایران علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات دولت واشنگتن، دستور دادم که یواس‌اس نیمیتز رویه معمول (بازگشت) را متوقف کند. به این ترتیب، نیمیتز در محدوده عملیاتی سنتکام(خاورمیانه) باقی می‌ماند.»

رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که بازگشت نیمیتز به خلیج فارس، به دستور شخص ترامپ صورت گرفته است. به گزارش آنها، خروج این ناو از منطقه، ایده میلر برای ارسال سیگنال تنش‌زدایی با ایران بوده اما در دولت ترامپ به عنوان یک سیاست رسمی و مصوب پذیرفته نشده است.

هشداری درباره برنامه «فوق‌سری» ترامپ

حال هرچه می‌گذرد خبرها درباره احتمال وقوع جنگ میان ایران و آمریکا نیز بیشتر می‌شود. روز سه‌شنبه، سایت ایندیپندنت، به نقل از دانیل السبرگ، افشاگر نظامی آمریکا نوشت که «ترامپ برای روزهای آینده یک برنامه فوق سری برای تحریک ایران به جنگ دارد.»

این نظامی بازنشسته که گفته می‌شود در دهه 1970، اسنادی سری از جنگ ویتنام را افشا کرده، در یک نشست مجازی توضیح داده: «ترامپ 17-18 روز برای چنین اقدامی فرصت دارد و این مدت  برای برنامه آنها کافی است.» او از مقاماتی که به اطلاعات برنامه فوق‌سری ترامپ دسترسی دارند، خواست که اطلاعات خود را با کنگره و رسانه‌ها در میان بگذارند و گفت: «من درباره چند هفته آینده صحبت می‌کنم. همین الان اقدام کنید. منتظر نمانید که بمب‌ها شروع به ریزش کنند. امروز، این هفته یا هفته آینده اطلاعات را افشا کنید. چون یک ماه دیگر می‌تواند خیلی دیر باشد.»

آغاز نکردن جنگ با ایران، هدیه ترامپ به جهان

هنوز کسی اطلاعاتی از این برنامه فوق سری محرمانه منتشر نکرده اما به نظر می‌رسد این تنها آقای السبرگ نیست که احتمال جنگ را می‌دهد. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا هم دیروز در توئیتر خود نوشت: «هدیه‌ای که ترامپ می‌تواند به آمریکا و جهان بدهد این است که در ۱۵ روز پایانی ریاست جمهوری‌اش جنگی با ایران آغاز نکند. دشوار است تشخیص دهید که آیا دولت او اقدامات عمدی انجام می‌دهد یا به سادگی بی‌کفایتی را نشان می‌دهد. در هر صورت، آنها در حال انجام یک بازی خطرناک هستند.»

شبکه «سی بی اس» آمریکا اعلام کرد یک پیام صوتی به برج مراقبت پرواز در نیویورک ارسال شده که در آن آمده است: «ما یک هواپیما را روز چهارشنبه به کاپیتول (ساختمان کنگره) می‌زنیم. انتقام سلیمانی گرفته خواهد شد.»

«چهارشنبه یک هواپیما را به کاپیتول می‌زنیم»

اخباری مانند مخابره پیام صوتی تهدیدآمیز به برج مراقبت پرواز در نیویورک نیز در راستای تقویت این احتمال است. شبکه «سی بی اس» آمریکا خبر آن را منتشر کرده و مدعی شده که در پیام ارسالی آمده است: «ما یک هواپیما را روز چهارشنبه به کاپیتول (ساختمان کنگره) می‌زنیم. انتقام سلیمانی گرفته خواهد شد.»

این شبکه اضافه کرده، دولت آمریکا باور ندارد که هشدار حمله جدی است و در حال تحقیق در این زمینه به عنوان نفوذ به سیستم فرکانس ترافیک هوایی است و مشخص نیست که چه کسی آن را فرستاده است.

این گزارش می‌افزاید، پلیس فدرال آمریکا، اف بی ای، در حال تحقیق در این زمینه است.

نکته جالب اما این است که روز چهارشنبه قرار است کنگره آمریکا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مورد بررسی قرار دهد و در همین حال تجمع هواداران دونالد ترامپ نیز در واشنگتن برگزار خواهد شد. از این رو برخی بسیاری تفسیر می‌کنند که هشدار جنگ، بخشی از بازی دونالد ترامپ در آستانه خروج از کاخ سفید و کارشکنی برای بایدن است.

احمدی‌نژاد: جلو جنگ را بگیرید

در ایران اما برخی دیگر آن را نه یک بازی یا جنگ روانی، بلکه خطری جدی می‌دانند. یکی از آنها محمود احمدی‌نژاد است که نامه دیروزش به حسن روحانی، خبرساز شد.

او در نامه خود نوشته است: «از مجموع تحوّلات، موضع‌گیری‌ها و اخبار منتشره در رسانه‌های مختلف جهان چنین استنباط می‌شود که وقوع یک جنگ مخرّب جدید در منطقه حسّاس خاورمیانه و خلیج فارس برنامه‌ریزی شده و در مسیر اجرای قریب الوقوع قرار گرفته است.» در ادامه نامه رئیس‌جمهور سابق به رئیس‌جمهور فعلی آمده است: «بر همه مقامات و مسئولین فرض است که با اتّخاذ تدابیر لازم و عاجل از وقوع جنگ جلوگیری نمایند. اینجانب از جنابعالی به عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران انتظار دارد که همه مساعی خود را در این جهت مبذول فرمایید.» در دولت نیز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه طی روزهای گذشته توئیت‌هایی منتشر کرد با این مضمون که برخی اخبار و اطلاعات واصله از عراق، حاکی از توطئه برای «جنگ» با ایران است.

12 روز دیگر هم صبر می‌کنیم

محمود واعظی، عضو دیگر دولت اما دیروز این اخبار را یک جنگ روانی دانست و گفت: «ترامپ از روز اولی که بر سر کار آمده است، همه همتش با تحریک رژیم صهیونیستی و با واسطه‌گری دامادش این بوده است که در داخل ایران یک فشار ایجاد کند.»

وی تاکید کرد: «این یک ماه آخر هم مرتب تولید خبرهایی می‌شود که به نوعی بوی جنگ بدهد. ضمن اینکه نیروهای نظامی ما با جدیت آمادگی کامل برای مقابله با هر اقدامی دارند، اما همانند گذشته هدف آنها جنگ روانی است تا مردم را نگران یک جنگ کنند.»

واعظی ادامه داد: «حرف‌هایی که آمریکایی‌ها می‌زنند برای فرافکنی است؛ آنها نگران این بودند که در سالگرد شهادت سردار سلیمانی، ایران اقدامی انجام دهد بنابراین یک موضع دفاعی گرفتند. ما نباید نگران باشیم از اینکه اتفاق نظامی بیافتد.»

او همچنین اختلافات داخلی در آمریکا را دلیلی بر نامحمتل بودن جنگ دانست و گفت: «الان در آمریکا انقدر گرفتاری دارند و جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به جان هم افتاده‌اند{که مسائل داخلی خود را حل کنند، هنر کرده‌اند} یک رئیس‌جمهوری هم بدون توجه به اصول دموکراسی و با وجود اینکه ۸ میلیون رأی کمتری از رقیبش آورده است، می‌گوید من نمی‌روم.» حرف آخر رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم این بود که ما که چهار سال (در دوره ترامپ) صبر کردیم، این 12 روز را هم صبر می‌کنیم.