رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در مدت ۲۴ ساعت فرآیند تولید غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را راه‌اندازی کردیم. در هر ساعت بین ۱۷ تا ۲۰ گرم می‌توانیم تولید داشته باشیم و ماهانه ۸ الی ۹ کیلوگرم تولید خواهیم داشت تا به 120 کیلوی تکلیف شده در قانون برسیم.

علی‌اکبر صالحی در حاشیه مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت محسن فخری‌زاده در مصاحبه با خبرنگاران افزود: در غنی سازی 20 درصد وقتی مجلس قانون را تصویب کرد، خود را ملزم به اجرای قانون دانستیم.

وی ادامه داد: رئیس جمهور هم دستور تامین بخشی از نیازهای مالی قانون را در سال 99 و غنی‌سازی 20 درصد را دادند و 20 درصد را بعد از طی کردن تشریفات آژانس، 20 درصدی که ظاهرا متوقف بود و تصویر می کردند نابود شده است در مدت 24 ساعت راه اندازی شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما برای پنج سال رآکتور تحقیقاتی تهران سوخت داریم و این 20 درصد هم ذخیره خواهد شد؛ لذا فعالیت‌های سازمان هیچکدام متوقف و کند نشده است .

صالحی افزود: الان در حال نصب 1000 سانتریفیوژ IR2n هستیم و دو آبشار نصب شده و در حال کار است؛ یعنی بیش از 320 سانتریفیوژ IR2n نصب شده و در حال نصب است و تا دو سه ماه آینده و حتی زودتر، طبق قانون که باید 1000 دستگاه نصب کنیم، انجام خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: 1000 سانتریفیوژ IR6 هم تا یکسال آماده خواهد شد و رئیس جمهور هم دستور مقتضی برای تامین مالی را داده‌اند و مطابق درخواست مجلس درست در محدوده‌های زمانی و حتی زودتر کار پیش می‌رود.

صالحی گفت: به طور متوسط تا سه چهار سال قبل چهار الی 5 تن کیک زرد تولید می‌کردیم که به 30 تن رسیده و امسال تا 40 تن افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در ساخت مرکز یون‌درمانی در البرز که بزرگترین و بی‌نظیرترین بیمارستان غرب آسیا خواهد بود نیز پیشرفت خوبی داشته‌ایم، تصریح کرد: این مرکز 200 میلیون یورو تجهیزات دارد و ساختمان آن با 1000 میلیارد تومان در حال ساخت است که شهریور مرحله اول آن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: مرکز رادیو دارو تترا نیز بزرگترین مرکز رادیو داروی غرب آسیا خواهد بود که 37 هزار مترمربع وسعت و 60 میلیون یورو تجهیزات دارد و هم‌اکنون با بضاعت اندک به 10 تا 11 کشور صادرات دارد و به رغم محدودیت‌ها حتی به اروپا صادر خواهیم کرد.