سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر وابستگی بسیار زیاد لایحه بودجه 1440 به نفت، گفت: یکی از نظرات مجلس آن است که بودجه دوسقفی تصویب شود؛ به این معنا که ما بودجه را بر اساس واقعیات موجود تصویب می‌کنیم و در صورتی که درآمد بیشتری کسب شد، احکامی را پیش‌بینی می‌کنیم که در صورت تحقق این منابع، عملیاتی شود.

محمدحسین فرهنگی در نشست خبری دیروز خود افزود: این نظر یعنی دوسقفی شدن لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس قوی‌تر است و طرفداران بیشتری دارد؛ رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم این نظر را دارد و بنده هم موافقم که این کار انجام شود اما اینکه در نهایت چه تصمیمی درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گرفته شود، بستگی به رأی مجلس دارد.

وی درباره وضعیت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، توضیح داد: وابستگی بودجه به نفت بسیار بالا دیده شده و همچنین درآمدها بسیار خوشبینانه در نظر گرفته شده و از سوی دیگر، هزینه‌های بودجه اجتناب‌ناپذیر است و در صورت عدم تحقق درآمدها، مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به خرداد ۱۴۰۰ می‌رسد

فرهنگی همچنین درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: پیش‌بینی ما این است که قانون مذکور به انتخابات سال ۱۴۰۰ می‌رسد و در حال حاضر در حال رسیدگی در مجلس شورای اسلامی است.

وی بیان کرد: نظر برخی از اعضای شورای نگهبان درباره این طرح اتخاذ شده و هماهنگی‌هایی با آنان انجام شده اما متأسفانه درباره این طرح در فضای رسانه‌ای و غیررسمی مباحثی مطرح می‌شود که درست نیست.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بعضا گفته می‌شود که طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری برای انتخابات ۱۴۰۰ است که باید بگویم این طرح هم برای انتخابات ۱۴۰۰ و هم انتخابات بعدی طراحی شده و فلسفه بررسی این طرح در مجلس آن است که ما دیگر در زمان انتخابات ریاست جمهوری شاهد حضور بی‌رویه افراد برای حضور در انتخابات نباشیم.

پیش‌بینی ما این است که طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به انتخابات سال ۱۴۰۰ می‌رسد. نظر برخی از اعضای شورای نگهبان درباره این طرح اتخاذ شده و هماهنگی‌هایی با آنان انجام شده است

فرهنگی متذکر شد: شورای نگهبان پس از مدتی به این جمع‌بندی رسید که مجلس قانون انتخابات ریاست جمهوری را اصلاح کند و مجلس هم به این موضوع ورود کرد که تصمیماتی مجلس در این باره اتخاذ کرده اما الزاما نهایی نیست و ممکن است شورای نگهبان به برخی از مواد آن ایراد بگیرد که این حق شورای نگهبان است و ما در مجلس آن را اصلاح می‌کنیم.

برای حضور نظامی‌ها در انتخابات تصمیم جدیدی نگرفته‌ایم

وی اظهار داشت: بعضاً عنوان می‌شود که مجلس به دنبال آن است که به نظامیان مجوز دهد تا در انتخابات ریاست جمهوری حضور داشته باشند که این مسئله خلاف واقع است.

این نماینده مجلس توضیح داد: این مجوز از ابتدای انقلاب وجود داشت؛ به گونه‌ای که در اولین انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی یکی از دریاداران ارتش حضور داشت و قانون اساسی، نظامیان را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری منع نکرده است.

فرهنگی با تأکید بر اینکه تصمیم جدیدی برای حضور افراد با سوابق نظامی در انتخابات ریاست جمهوری نداریم، گفت: ما این حاشیه‌ها را بخشی از جنگ روانی از سوی عناصر امنیتی در جریانات سیاسی می‌دانیم.

وی اضافه کرد: هدف مجلس از اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، برچیدن اتفاقاتی است که در زمان ثبت‌نام در این انتخابات در وزارت کشور اتفاق می‌افتد.

نماینده تبریز در مجلس با بیان اینکه باید شرایطی برای ثبت‌نام افراد در انتخابات ریاست جمهوری وجود داشته باشد، گفت: رجل سیاسی و مذهبی بودن و همچنین داشتن تجارب مدیریتی در قانون اساسی آمده است که باید مورد توجه قرار گیرد. متأسفانه در انتخابات‌های قبلی شاهد بودیم که افراد نوجوان و کم‌سن و سال و همچنین افراد کم‌سواد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کردند که ما با اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، می‌خواهیم مانع از تکرار این اتفاقات شویم.

وابستگی بودجه به نفت بسیار بالا دیده شده و همچنین درآمدها بسیار خوشبینانه در نظر گرفته شده و از سوی دیگر، هزینه‌های بودجه اجتناب‌ناپذیر است و در صورت عدم تحقق درآمدها، مشکلات زیادی به وجود می‌آید

تکلیف شفافیت آرای نمایندگان چه شد؟

فرهنگی در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان، گفت: شفافیت آرای نمایندگان در روزهای ابتدایی مجلس یازدهم اعلام وصول شد، ما آن را به کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع دادیم، بحث‌هایی در این زمینه شد و هدف آن است که این شفافیت در مجلس وجود داشته باشد. وی افزود: طرح شفافیت آرای نمایندگان در سامانه‌ای، بارگذاری و نظرات نمایندگان درباره آن اخذ شد، چون این طرح به صورت فوریتی نیست، در دستور کار مجلس است و پس از بررسی طرح‌های در دستور کار مجلس، در صحن علنی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجلس در حال بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است، تصریح کرد: یکی دیگر از طرح‌های در دستور کار مجلس درباره ساماندهی بازار فولاد است چرا که بازار فولاد بازار حساسی است، لازم است که درباره آن مصوباتی داشته باشیم و امیدواریم پس از بررسی این طرح‌ها، طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار قرار گیرد.

نسبت به اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی نگران هستیم

وی در پاسخ به سوالی پیرامون قانون مالیات بر خانه های خالی، اظهارداشت: پیش‌بینی‌های لازم در این مصوبه در نظر گرفته شده تا عملیاتی شود و مکانیزم‌هایی برای اعمال فشار بر کسانی که دارای مسکن هستند وجود دارد تا دارایی‌های خود را در سامانه ثبت کنند اما از بابت اینکه این قانون به چه نحوی اجرا شود، ما نگرانی‌هایی داریم، چراکه در گذشته هم مصوبه‌هایی درباره مالیات بر خانه‌های خالی داشتیم اما به درستی اجرا نمی‌شد.

فرهنگی درباره مصوبه مجلس مبنی بر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نیز گفت: هم طرف‌های خارجی که در جریان این مصوبه هستند و هم مسئولان داخلی ما باید توجه داشته باشند که ما دیگر حالت کجدار و مریز گذشته را نخواهیم داشت.

وی افزود: مسئولان کشورهای اروپایی و آمریکا باید خودشان در این باره تصمیم بگیرند و ما در قانون زمان‌بندی آن را پیش‌بینی کرده‌ایم و این کشورها نمی‌توانند بهانه‌ای بیاورند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرف مقابل یعنی گروه ۴+۱ باید اقداماتی را برای رفع تحریم‌ها در حوزه نفت و ارز انجام دهند و مشکلات رفع شود و ما بر اساس زمان‌بندی پیش‌بینی شده در این قانون پیش می‌رویم.