رئیس سابق دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه ۴۷ درصد بودجه حیف می‌شود، گفت: معنی‌اش این نیست که این رقم خورده می‌شود بلکه این صحبت به این معناست که سوء‌مدیریت باعث هدررفت ۴۷ درصد بودجه کشور می‌شود.

عادل آذر در برنامه «یک روز تازه» شبکه پنج تلویزیون توضیح داد: ما در بحث بودجه دو بخش حیف و میل داریم. بعد از بررسی مجدد در سال ۹۵، دیدیم که عدد حیف بودجه به ۴۷ درصد رسید. این حیف و میل از ناکارآمدی مدیریتی نشات می‌گیرد. اگر در بخش بودجه جاری یکسری از پرداخت‌ها غیر از دستمزدها را کم کنیم، ریخت و پاش و موازی‌کاری‌ها را محاسبه کنیم و مدیران بهره‌ور عمل کنند و ریخت و پاش را کنار بگذارند باورم این است که با حدود ۴۰ درصد سربار ما می‌توانیم دستگاه‌هایمان را اداره کنیم.

نماینده مجلس هفتم اظهار کرد: طبق آخرین بررسی‌ها و با توجه به پیش‌فروش نفت، باید بگویم علی‌رغم ادعای دولت حدود ۵۲ درصد بودجه کشور وابسته به نفت است. دولت می‌گوید من ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را به قیمت ۴۰ دلار و با ارز ۱۱۵۰۰ تومانی می‌فروشم. الان ۷۰ هزار میلیارد تومان پیش‌فروش پیش‌بینی کرده و گفته اگر هم فروش نرفت از حساب ذخیره ارزی بر می‌دارم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی می‌گویند اصلاح ساختار بودجه یعنی حذف وابستگی بودجه جاری به نفت اما اگر از من بپرسید من می‌گویم باید مکانیزم بودجه در کشور را اصلاح کرد. نظام بودجه‌ای ما مربوط به سال ۱۳۴۵ است. باید تحولات علمی در آن صورت بگیرد. یکی از این تحول‌ها حذف وابستگی به نفت است.  وی تاکید کرد: باور من این است که با این بودجه و وضعیت ساختار، تا ۵ سال دیگر امکان ندارد بتوانید فروش نفت را در بودجه صفر و یا حذف کنید چراکه دولت در بودجه‌نویسی اول هزینه‌ها را می‌بندد. الان بودجه دستگاه‌های دولتی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که یک بخش از آن را ناکارآمدی در پروژه‌های عمرانی شامل می‌شود.