دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی به این اطلاعات رسیده بودند که شهید فخری‌زاده مورد هدف اقدام تروریستی قرار می‌گیرد و در کدام محل نیز قرار است عملیات آنها انجام شود.

امیر دریادار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید فخری‌زاده با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی می‌دانستند که دقیقا در این محل قرار است یک عملیات علیه شهید انجام گیرد، افزود: تقویت‌های لازم در خصوص تیم حفاظت وی نیز صورت گرفته بود اما این بار دشمن از سبک و شیوه کاملاً جدید، حرفه‌ای و تخصصی استفاده کرد که متأسفانه توانستند موفق شوند و او را بعد از ۲۰ سال تلاش به شهادت برسانند. به گفته وی عملیات ترور شهید فخری‌زاده بسیار پیچیده و با دستگاه‌هایی الکترونیکی بوده و فردی در صحنه حاضر نبوده است.

شمخانی: ۲۰ سال دشمن به دنبال ترور شهید فخری‌زاده بود، ولی ناکام ماند و این بار نیز سیستم‌های اطلاعاتی کشور با دقت احتمال وقوع حادثه علیه وی و حتی محل بروز حادثه احتمالی را پیش‌بینی کرده بودند اما عملیات ترور این بار بسیار پیچیده بود

طراح ترور برای ما مکشوف است

این مقام ارشد امنیتی ادامه داد: سرنخ‌هایی وجود دارد؛ کسی که این طراحی را کرده برای ما مکشوف است و سابقه‌اش را می‌دانیم. ضمن اینکه منافقین در این اتفاق نقش داشتند و عنصر جنایتکار این امر، اسرائیل و موساد است. شمخانی افزود: من ۲۰ سال است که این شهید را می‌شناسم و در جریان جزئیات فعالیت‌های شغلی او قرار داشتم. او به معنای واقعی کلمه فردی بی بدیل بود. در حوزه فناوری صاحب سبک، خلاق و مبتکر و محل خدمتش نوک پیکان خدمت به مردم بود. او هیچ‌گاه در حاشیه، خدمت نمی‌کرد اما همواره گمنام بود. وی تصریح کرد: خدمات سردار شهید محسن فخری‌زاده که یک دانشمند هسته‌ای بود، قابل بیان نیست. در همین اندازه بگویم که ۲۰ سال دشمن به دنبال ترور او بود اما ناکام ماند و این بار نیز سیستم‌های اطلاعاتی کشور با دقت احتمال وقوع حادثه علیه وی و حتی محل بروز حادثه احتمالی را پیش‌بینی کرده بودند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: به دلیل تبادل اخبار در این ۲۰ سال متأسفانه جدیت لازم به کار برده نشد و این بار آنها موفق شدند وگرنه آنها در طول این سال‌ها، عملیات‌های مختلفی داشتند که هیچ کدام موفق نبود

ما به طور قطع فخری‌زاده‌ها داریم

وی همچنین خاطرنشان کرد: شهید فخری‌زاده یک دانشمند هسته‌ای بی‌بدیل است. سوءتفاهم نشود، اما هستند کسانی که با سوءتفاهم به عنوان دانشمند هسته‌ای شناخته می‌شوند؛ در حالی که شهید فخری‌زاده به معنای واقعی دانشمند هسته‌ای بود.

شمخانی تصریح کرد: اگر روزی مجال این پیش آمد و مصلحت بر آن قرار گرفت که تلاش‌های گام به گام شهید فخری‌زاده در تولید اقتدار در حوزه‌های مختلف از کرونا گرفته تا پدافند هسته‌ای و هسته‌ای بیان شود، حتماً چشم جهانیان از توانمندی و دانش او بیش از این مبهوت خواهد شد که این فرد با این قابلیت‌ها آیا می‌تواند در ایران وجود داشته باشد؟ بله؛ این گونه است و فخری‌زاده تنها نیست. وی تأکید کرد: ما به طور قطع فخری‌زاده‌ها داریم و آنها هرگز قادر نیستند توان علمی و فناوری کشورمان را متوقف کنند. خون این شهید همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند موجب تداوم مسیری است که او شروع کرد و امیدوارم که بازماندگان تقاص خون این شهید را به نحوی که موجب شادی ملت ایران شود، بگیرند.

وزیر اطلاعات: سربازان گمنام امام زمان (عج) بلافاصله بعد از ترور شهید فخری‌زاده تمام تلاش خودشان را به کار گرفتند و سرنخ‌های زیادی به دست آوردند و همچنان در تمام ابعاد در حال پیگیری قضیه هستند

بودجه سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را دو برابر کردیم

امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در مراسم خاکسپاری پیکر شهید فخری‌زاده، با بیان اینکه «فقدان این شهید عزیز برای همه ما جانکاه است» اظهار کرد: اگر دشمنان رذیلانه دست به این جنایت نزده بودند و خون شهید عزیز ما را نریخته بودند، چه بسا او در گمنامی از این دنیا می‌رفت. امروز شهید عزیز ما که فقط الگوی شاگردان خودش بود، یک شخصیت جهانی است و همه کسانی که پای در راه او می‌گذارند، یک الگوی جدید دارند.

وزیر دفاع تاکید کرد: تلاش بزرگی که شهید عزیز ما انجام می‌دادند با قوت ادامه پیدا خواهد کرد و ما دیروز در جلسه اول بودجه دولت گام اول را برداشتیم و بودجه سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را دو برابر کردیم.

وی تصریح کرد: دشمن به خوبی می‌داند هیچ جنایتی در نزد ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند و ما حتماً جنایتکاران را تعقیب می‌کنیم و امر فرماندهی معظم کل قوا اجرا خواهد شد. کشورهایی در این حادثه ابراز انزجار کردند که من از آنها تشکر می‌کنم، اما نهادهای بین‌المللی که مماشات کردند، بدانند این کار تروریست‌ها را وقیح‌تر می‌کند. اگر در دام نظرات خود بمانید، یک روز این ترور دامن شما را می‌گیرد.

سرنخ‌های زیادی از ترور شهید فخری‌زاده داریم

روز گذشته همچنین وزیر اطلاعات در گفت‌وگویی درباره آخرین اطلاعات پیرامون ترور شهید فخری‌زاده گفت: سربازان گمنام امام زمان (عج) بلافاصله بعد از ترور شهید فخری‌زاده تمام تلاش خودشان را به کار گرفتند و سرنخ‌های زیادی به دست آوردند و همچنان در تمام ابعاد در حال پیگیری قضیه هستند. محمود علوی افزود: منتها چون این موضوع جاری است و لازم است که جزئیات آن را فعلا ذکر نکنیم تا به نتیجه‌های روشنی برسیم بعد ملت عزیز را در جریان آن قرار دهیم.

وزارت اطلاعات روز یکشنبه نیز در اطلاعیه‌ای ضمن تسلیت شهادت محسن فخری‌زاده، اعلام کرد که «با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) سرنخ‌هایی از عاملان این حمله تروریستی به دست آورده است که اطلاعات تکمیلی متعاقباً به استحضار ملّت شریف ایران خواهد رسید.»

تروریست‌ها عصر جمعه- هفتم آذرماه- با کمین در مسیر خودروی حامل «محسن فخری‌زاده»، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد دماوند، در عملیاتی انتحاری و مسلحانه، دانشمند هسته‌ای کشورمان را به شهادت رساندند.

به گفته سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان این حمله تروریستی ابتدا خودرو حامل فخری‌زاده مورد حمله واقع گرفت و بعد یک خودرو نیسان در ۱۵ متری او منفجر شد. در اثر این تیراندازی‌ و انفجار، فخری‌زاده به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد ولی با توجه به شدت جراحات وارده در بیمارستان به شهادت رسید.