یک دیپلمات پیشین، با اشاره به برخی زمزمه‌ها مبنی بر انتقال دوباره پرونده هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی، این اقدام را بر خلاف امنیت ملی عنوان کرد.

سید جلال ساداتیان در این ارتباط به ایلنا گفت: پرونده هسته‌ای ایران پیش‌تر و در زمانی که آقای روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند در اختیار این نهاد قرار داشت اما بعد از این که آقای روحانی رئیس‌جمهور و آقای دکتر ظریف نیز وزیر امور خارجه شدند، با این مبنا که تیم مذاکره کننده‌ای که از ابتدا و سال‌ها در این کار بود‌ه‌اند محوریت مذاکرات را به عهده داشته باشند، به وزارت امور خارجه انتقال یافت.

وی تصریح کرد: همواره گزارش‌های آنچه که در طول این مذاکرات صورت می‌گرفت، خدمت رهبری داده شده و ایشان نیز در جریان امور بودند؛ به ویژه آنچه که در دو سال و نیم منتهی به برجام شد و همچنین اینکه گزارش مرحله به مرحله گفت‌وگوهایی که صورت می‌گرفت به رهبری داده می‌شد و حتی در ۲۴ ساعت آخر که متن نهایی برجام تهیه شده بود و قرار بود که امضا شود، شاهد آن بودیم که آقای ظریف به تهران آمد و گزارش قضیه را داد، تاییدیه را گرفت و بعد دوباره به مذاکرات بازگشت.

این دیپلمات ارشد بازنشسته با تاکید بر اینکه برجام تصمیم نظام بود، یادآور شد: لذا وقتی برجام برای تایید به مجلس رفت ظرف بیست دقیقه به تصویب رسید و یکی از انتقاداتی که به آقای لاریجانی مطرح می‌کنند برای آن بود که آنها مرحله به مرحله در جریان پیشرفت کار بودند و برای همین مجلس آن را در فرصت و مدت کوتاهی تایید و تصویب کرد؛ بنابراین امروز نمی‌توانیم بگوییم که برجام کار یک گروه خاص بوده، بلکه تصمیم نظام بود. ساداتیان با بیان اینکه اکنون آقایون می‌خواهند این پرونده را از از این تیم بگیرند و به چه کسی بدهند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ادامه داد: آقای ظریف به عنوان نماینده ایران یک تنه از عهده نمایندگان کشورهای بزرگ دنیا برآمد و توانست آن همه منطق، کار حقوقی و پشتوانه‌های درست را برای کشور کسب کند؛ جایگزین او کیست؟ چه در شورای امنیت و چه در هر کجای دیگر، جایگزین او چه کسی است؟

سفیر پیشین ایران در بریتانیا درباره طرح موضوع انتقال پرونده برجام به شورای عالی امنیت ملی در شرایطی که به نظر می‌رسد شرایط برجام رو به بهبود است، بیان داشت: این سخنان در نتیجه خصومتی است که یک مجموعه‌ هم زمان مذاکرات برجام با این تیم و این مجموعه داشت و هم بعد از آن با وجود این که این توافقنامه مصوبه نظام شد باز به مخالفت‌هایش ادامه داد؛ امروز نیز همین کار را می‌کنند. آنها همان کسانی هستند که به «کاسبان تحریم» تعبیر می‌شوند.

وی تاکید کرد: می‌خواهند اجازه ندهند تیم وزارت خارجه از فرصتی که با سر کار آمدن آقای بایدن تا انتخابات آتی وجود دارد، استفاده کنند و می‌خواهند مانع شوند و اجازه ندهند تیم دیپلمات‌ها و کسانی که فن مذاکره را  بلد هستند این مذاکرات را به پیش ببرند تا نکند این آرامش و موفقیت باعث شود که نماینده مورد نظر آنها به عنوان رئیس‌جمهور آینده انتخاب شود.