آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شده است که ایران تزریق گاز اورانیوم هگزافلورید به سانتریفیوژهای پیشرفته خود را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز چهارشنبه رویترز آن را رویت کرده است، ایران تزریق گاز اورانیوم هگزافلورید(UF۶) به سانتریفیوژهای پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم IR-۲m را آغاز کرده است که این سانتریفیوژ ها در زیرزمین در تاسیسات نطنز نسب شده‌اند.

آژانس در گزارشش برای کشورهای عضو در روز سه شنبه مدعی شده است: در 14 نوامبر برای آژانس معلوم شده که ایران شروع به تزریق گاز  UF6 به آبشار 174 سانتریفیوژ IR-2m در تاسیسات غنی‌سازی سوخت نطنز کرده است که اخیرا نصب شده‌اند.

در همین ارتباط کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در صفحه توییترش نوشت: «مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی نیم صفحه ای در روز گذشته، اعلام کرد بازرسان آژانس در تاریخ ۱۴نوامبر (۲۴ آبان)، آغاز تزریق گاز یو اف شش به یک زنجیره ۱۷۴تایی سانتریفیوژهای آی.آر.ام دو در کارخانه غنی‌سازی سوخت در نطنز را راستی‌آزمایی کردند.»

در عین حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توییتری درباره دستور کار جلسه بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: شورای حکام آژانس دستور کار جلسه ماه نوامبر را تایید کرد. این بار این جلسه شامل موضوع پادمانی در ایران نمی‌شود. به دلیل این که مشکلات دسترسی بازرسان آژانس به دو محل در ایران طی سفر مدیر کل آژانس به ایران در ماه آگوست با موفقیت حل و فصل شد.

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می شود که طی توافق انجام شده میان رافائل گروسی مدیرکل آژانس و مقامات کشورمان،  بازرسان آژانس دسترسی لازم برای بازرسی و نمونه‌برداری از دو محل تعیین شده توسط آژانس در ایران ایجاد شد و این نمونه‌برداری‌های محیطی که در ماه سپتامبر انجام شد، در حال بررسی و تحلیل است.