معاون سیاسی وزارت امور خارجه  با اشاره به سخنان رهبری درباره مذاکره با آمریکا، گفت: ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم و در چارچوب ۱+۵ و نه دوجانبه برای منافع خودمان مذاکره خواهیم کرد.

به گزارش ایلنا، سید عباس عراقچی درباره سیاست احتمالی بایدن درخصوص برجام گفت: در خصوص برجام باید بگویم ما نه از ماندن آقای ترامپ وحشت زده می‌شویم نه از آمدن بایدن ذوق زده می‌شویم ما بر اساس منافع خودمان تصمیم می‌گیریم و رفتار می‌کنیم.  

 وی ادامه داد: آقای بایدن و حزب دموکرات در مانیفست سیاسی خود قبل از انتخابات اعلام کردند که می‌خواهند به برجام برگردند که البته راه برای بازگشت به برجام بسته نیست. میز مذاکرات برجام و میز ۱+۵ را ما ترک نکردیم آنها ترک کردند و می‌توانند دوباره برگردند ولی چالش هایی هم وجود دارد.

 عراقچی ادامه داد: باید بپذیریم در چهار سال گذشته واقعیاتی اتفاق افتاده و تحولاتی در عرصه میدانی و سیاسی رخ داده که باید مدنظر قرار بگیرد و در مورد آن صحبت و تفاهم شود. اینطور نیست که برجام دروازه ای باشد که هر کس هر وقت خواست برود و هر وقت خواست برگردد به هر حال قواعد و شرایطی دارد که باید مذاکره کرد ولی راه بازگشت باز است.

  این دیپلمات عالیرتبه کشورمان گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند ما با آمریکا هیچ مذاکره ای نداریم جز سر میز مذاکره ۱+۵. اگر می‌خواهند مذاکره کنند باید در چهارچوب ۱+۵ و نه دوجانبه برای منافع خودمان مذاکره خواهیم کرد.

 وی یادآورشد: ما منتظر می‌مانیم که اولا ببینیم بایدن سرکار می‌آید و دوما لابی‌های صهیونیستی و غیرصهیونیستی آیا اجازه می‌دهند که آمریکا سیاست خود را عوض کند و ثالثا با چه رویکردی می‌خواهد بیاید که ما براساس منافع خودمان تصمیم خواهیم گرفت که آیا با تقاضای آمریکا برای ورود مجدد به برجام چگونه برخورد کنیم.

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: طبیعتاً نیاز به یک سری مقدمات و گفت و گوها و صحبت‌هایی وجود دارد که به یک تفاهمی برای چگونگی بازگشت به برجام داشته باشیم.

وی درباره جبران خسارت‌ها هم گفت: اگر آمریکا برگردد تمامی تحریم‌هایی که گذاشته اند،  باید برداشته شود یعنی این نه شرط برجام و بلکه خود برجام است. حضور آمریکا در برجام یعنی برداشتن همه تحریم‌هایی که به خاطر موضوع هسته‌ای به مردم ایران تحمیل کردند بنابراین به طور طبیعی باید این اتفاق بیفتد که البته چالش‌های دیگری هم هست که باید درباره آنها صحبت کنیم و شرایط بازگشت آمریکا به برجام را به گونه‌ای که منافع مردم ایران تامین شود را فراهم کنیم.

 عراقچی با تکذیب تعطیلی رایزنی‌های اقتصادی و بازرگانی سفارت‌خانه‌ها گفت: رایزنی‌های بازرگانی و رایزنی‌های اقتصادی ما توسط وزارت امورخارجه اعزام نمی‌شوند بلکه از سوی وزارت صمت اعزام می شوند اما همه سفارتخانه‌های ما رایزن اقتصادی و کارشناس اقتصادی که خود وزارت خارجه اعزام کرده را دارند.  

بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران بازگشته است

وی درباره آخرین وضعیت پول‌های بلوکه شده هم گفت: در این زمینه رایزنی‌هایی با کشورهایی مورد نظر داریم و هر روز به طور خاص رایزنی با عراق، کره جنوبی و ژاپن داریم به خاطر این که مبالغی که در این کشورها هست بیشتر از کشورهای دیگر است.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: موانعی که وجود دارد مقداری واقعی است. به هر حال تحریم های آمریکا و تهدید آمریکا به این که اگر این پول‌ها را بلوکه نکنند و به ایران بدهند با مجازات‌های آمریکا مواجه خواهند شد اگر چه غیرقانونی است اما به خاطر سلطه مالی آمریکا یک واقعیت است که باید بپذیریم. یک مقداری هم بهانه جویی است که آن کشورها  از فرصت سوء استفاده هم می‌کنند. با این که گاهی اوقات راه‌هایی هم باز می‌شود می‌توانند انجام دهند ولی به بهانه تحریم‌ها خودداری می‌کنند.

عراقچی افزود: رایزنی‌های ما به طور مستمر وجود دارد. در قالب مکانیسم‌های خلاقانه‌ای که توانستیم ابداع کنیم بخشی از این پول‌ها برگشته است. بقیه هم در حال کار است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به بحران قره باغ  تحولات اخیر این منطقه یادآور شد: وقوع این بحران در مرزهای شمالی ایران نگرانی‌های بسیاری را برای ما فراهم کرده بود. ما با آذربایجان وارمنستان روابط دوستانه و تاریخی داشته و داریم، البته با آذربایجان به خاطر هموطنان آذری زبان خودمان ‌روابط عمیق تر بوده است و با ارمنستان هم باز به خاطر هموطنان ارمنی، ارتباطات خوبی داشته و داریم. در بعضی مواقع این درگیریها خسارت‌هایی را در مرزهای ما به بار آورد و نگرانی‌های دیگری پدید آمد که اقتضا می‌کرد این درگیری سریعتر  خاتمه پیدا کند.