رهبر انقلاب روز میلاد پیامبر اکرم(ص) در سخنانی که با مردم داشتند، با بیان اینکه «هیچ استدلالی پشت گرانی‌ها نیست»، تاکید کردند: «هم وزارت صمت، هم مسئولین تعزیرات، هم بسیج، هم بعضی از دستگاه‌های دیگری که مرتبط با قضیّه هستند، گمرک و دیگران، با همدیگر همکاری کنند.»

بلافاصله پس از این اظهارات، وزیر صمت اعلام کرد که قیمت کالاهای اساسی در کشور در هفته آینده تغییر محسوسی خواهد داشت. وزیر جهاد کشاورزی نیز عنوان کرد: «در راستای سخنان امروز رهبری هماهنگی بسیار خوبی بین وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و بانک مرکزی صورت گرفته و مصوبه‌های بسیار مهمی در ستاد هماهنگی اقتصادی مصوب شد.»

پنداری که این دو وزیر، پیش از سخنان رهبری نمی‌دانستند که همکاری با یکدیگر و کنترل تورم جزء وظایف ذاتی آنهاست! و حالا با اشاره مقام معظم رهبری واقف به این امر شده‌اند!

تشکیل قرارگاه «هفده ربیع» برای مبارزه با گرانفروشی

این نوع واکنش‌های مایوس‌کننده از مردان دولتی، طبیعی است که مردم را بیش از پیش از آنان ناامید می‌کند. در مقابل مردان نظامی فرصت را غنیمت شمرده و سعی در پر کردن این خلا دارند.

سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه دیروز به دنبال فرمان مقام معظم رهبری درباره کنترل قیمت‌ها و مبارزه با گرانفروشی و کمک بسیج در این راستا، اعلام کرد که قرارگاه «هفدهم ربیع‌» با حضور وزرای جهاد کشاورزی، صمت، دادگستری و دادستان کل کشور و همه دستگاه‌های نظارتی و امنیتی که در این مساله درگیر هستند، تشکیل شد.

او تاکید کرد که سپاه ظرفیت‌های متنوعی در اختیار دارد که در این موضوع برای کمک به وزارتخانه‌های اقتصادی بسیج خواهد کرد تا کار به خوبی پیش برود.  

 بلافاصله بعد از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص گرانی‌ها، وزیر صمت و جهاد کشاورزی اعلام کردند که درخصوص کنترل قیمت کالاهای اساسی اقدام خواهند کرد؛ پنداری که این دو وزیر، پیش از سخنان رهبری نمی‌دانستند که همکاری با یکدیگر و کنترل تورم جزء وظایف ذاتی آنهاست! و حالا به این امر واقف شده‌اند!

همچنین آنطور که او گفته، مقرر شده که بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی  و بسیج، تعامل و هماهنگی نزدیکی برقرار شود، در واقع بسیج نقش خودش را در نظارت و بازرسی و درخصوص عرضه مستقیم کالا به مردم  تعریف کرده و به عهده خواهد گرفت.

صحه گذاشتن بر بی‌کفایتی نهادهای ذی‌ربط دولتی

ورود نیروهای سپاهی و بسیجی به موضوع کنترل قیمت‌ها، صحه گذاشتن بر بی‌کفایتی نهادهای ذی‌ربط دولتی برای رسیدگی به این مشکل است. حال بسیاری مطرح می‌کنند که «چندین سازمان و نهاد نظارتی برای کنترل بازار در کشور وجود دارد ولی در این سال‌ها شاهد آن بودیم که عُرضه کنترل بازار را نداشتند و تنها به ادعاها اکتفا کردند. حال نکته اینجاست که اگر قرار است سپاه و بسیج به این مباحث ورود کنند چرا این سازمان‌ها و نهادهای فشل و ناکارآمد باید بودجه بگیرند؟! چرا این سازمان‌های هزینه‌ساز و بی‌فایده را منحل نمی‌کنید تا بودجه عمومی تلف نشود؟!»

البته موضوع کنترل قیمت‌ها، تنها عرصه‌ای نیست که سپاه طی ماه‌های اخیر به آن ورود کرده است. چندی پیش هم رهبری به قوای مسلح فرمان دادند که برای کنترل کرونا به میدان بیایند.

برای این منظور نیز سپاه و ارتش قرارگاه تشکیل دادند، بیمارستان‌های خود را برای پذیرش بیماران کرونایی مهیا کردند، برای برپایی بیمارستان صحرایی اعلام آمادگی کردند، از قدرت خود برای تامین ماسک و تجهیزات بهداشتی و بیمارستانی استفاده کردند.

سپاه حتی برای انتقال پایتخت نیز اعلام آمادگی کرده است. دهه‌هاست که ضرورت انتقال پایتخت از تهران مطرح است اما هیچ یک از دولت‌هایی که آمدند و رفتند توانایی این کار را نداشتند.

چندی پیش یک نماینده مجلس اعلام کرد که قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) نامه‌ای را رسماً به رئیس‌جمهور ارسال و عنوان کرده بدون اینکه پولی از دولت بخواهد و هزینه‌ای بر دولت بار کند، آمادگی انتقال پایتخت و ساماندهی تهران را دارد!

چنین نامه‌ای حاوی دو نکته مهم است؛ اول آنکه قرارگاه خاتم‌الانبیا آنقدر قدرت و توانایی مالی و عملیاتی دارد که بتواند این گره کور چندین و چند ساله را بالاخره باز کند و دوم آنکه دولت چنین توانایی را ندارد.

یک سردار کاندید می‌شود؟

نکته قابل توجه دیگر در این میان اعلام اسامی کاندیداهای احتمالی نظامی برای انتخابات 1400 است. از محسن رضایی که پای ثابت انتخابات‌های ریاست جمهوری است که بگذریم، نام‌های تازه‌ای این بار مطرح می‌شوند؛ از سردار حسین دهقان گرفته تا سرلشگر محمد باقری، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح.

تاکنون سکوت نسبی نظامیان در این خصوص، گمانه‌زنی‌ها را با تردید مواجه می‌کرد، دیروز اما اظهارات یک چهره نظامی، این گمانه‌زنی‌ها را به تایید نزدیک کرد.

سردار سعید محمد، فرمانده 52 ساله قرارگاه خاتم‌الانبیا دیروز در گفتگو با ایلنا در پاسخ به به اینکه اگر از شما خواسته شود در انتخابات کاندید شوید، چه تصمیمی خواهید گرفت، گفت: «بستگی به شرایط دارد. باید توجه کنیم که شرایط این دوره از انتخابات پیچیده است باید جلوتر برویم و ببینیم چه اتفاقاتی در انتظار ما است.»

او در واقع با گفته خود، امکان کاندیداتوری در انتخابات را رد نکرد و حتی ادامه داد: «ما اهل کار هستیم و کارگریم. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آن قدر ماموریت‌های مهم در زمینه اقتصاد مقاومتی در کشور دارد که تمام فکر خود را در تحقق منویات مقام معظم رهبری در این زمینه متمرکز کرده‌ایم.»

سردار محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا در پاسخ به به اینکه اگر از شما خواسته شود در انتخابات کاندید شوید، چه تصمیمی خواهید گرفت، گفت: بستگی به شرایط دارد. شرایط این دوره از انتخابات پیچیده است باید جلوتر برویم و ببینیم چه اتفاقاتی در انتظار ما است

بخش دیگری از اظهارات او درست شبیه به یک کاندیدای ریاست جمهوری است. او با بیان اینکه اصلا نیازی به پول خارجی نداریم، گفت: آنقدر پول در کشور داریم که نیازی به پول خارجی نباشد اما نقدینگی سرگردان است و در بازارهای دیگر ارز و خودرو، در بازاری کاذب و سفته‌بازی می‌چرخد.

این چهره نظامی نسبتا جوان با اشاره به چالش‌هایی که بر سر راه تولید در کشور است، ادامه داد: اگر تولید در ایران بالا برود این آمریکایی هستند که برای مذاکره با ایران باید خواهش و التماس کنند.

دستی که بالای دست پاستور است

چنین اظهاراتی را می‌توان در یک کلیپ تبلیغاتی انتخاباتی نیز استفاده کرد. بدین ترتیب باید گفت هیچ بعید نیست که ایده رئیس‌جمهور نظامی برای ایران اجرایی شود. هرچند که سه نمونه قبلی یعنی علی شمخانی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف پیشتر در رسیدن به پاستور ناکام مانده‌اند.

اما شرایط، این بار متفاوت است، چهره‌هایی که از آنها یاد می‌شود نیز متفاوت هستند. از سوی دیگر تصمیم حاکمیت در این خصوص نیز بسیار تعیین‌کننده است.

محمدصادق جوادی‌حصار، تحلیلگر اصلاح‌طلب، چندی پیش در مصاحبه‌ای در این خصوص گفته بود: «اینکه در کشور چقدر آمادگی پذیرش یک چهره نظامی وجود دارد و چقدر یک چهره نظامی می‌تواند شانس پیروزی داشته باشد، به استراتژی نظام بستگی دارد. ممکن است در مقطعی دستگاه حاکمه به تصمیم برسد که برای هماهنگ‌کردن کشور - اعم از قوای نظامی و غیرنظامی - به یک گزینه نظامی در رأس قوه مجریه نیاز است. در این شرایط باید منتظر باشیم چهره‌های برجسته‌تر نظامی در عرصه انتخابات حضور یابند اما در این شرایط حاکمیت باید به رأی حداقلی اکتفا کند؛ چراکه رئیس‌جمهوری نظامی احتمال رأی‌آوری پایینی دارد.»

حال باید ماند و دید که تا 1400 چه خواهد شد. اما حتی اگر ایده یک رئیس‌جمهور نظامی برای انتخابات پیش رو اجرایی نشود، تصویری که نهادهای نظامی و در رأس آنها سپاه از قدرت و توانایی خود ارائه می‌دهند، نشانی از این است که دست آنها بالای دست پاستور است.