سخنگوی دولت از  ارزیابی وضعیت شهرستان‌های کشور در روز پنجشنبه خبر داد و گفت: نتایج ارزیابی‌ها روز شنبه در ستاد ملی تهران مطرح و برنامه‌های سختگیرانه برای پایتخت نیز ارائه خواهد شد.

علی ربیعی در نشست خبری دیروز خود در رابطه با اقدامات در دستور کار در رابطه با مهار کرونا خاطرنشان کرد: عرصه‌های مختلفی برای مقابله با کرونا وجود دارد و این موضوع فقط به سلامت مردم محدود نمی شود بلکه اقتصاد، زندگی، امنیت و مسائل اجتماعی آنها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

ربیعی، وجود تعارض بین مدیران عرصه‌های مختلف برای مدیریت امور در شرایط شیوع بیماری کرونا را طبیعی دانست و افزود: ستاد ملی کرونا سعی دارد تا بین عرصه‌های مختلف متاثر از شیوع بیماری کرونا توازن ایجاد کند و سیاست ما این است که منحنی مسائل اقتصادی، سلامتی، امنیتی و اجتماعی با اولویت موضوع سلامت در نقطه مناسبی تلاقی کنند.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به همه عوامل موثر بر مهار بیماری کرونا تصریح کرد: تشدید غربالگری را در کنار تشویق استفاده از ماسک و افزایش تست بیشتر در دستور کار قرار داده ایم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه منابع مالی لازم برای افزایش تست کرونا تامین شده است، افزود: علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی کارکنان در رابطه با فعالیت مشاغل نوع ۲، سه و چهار هم تجدیدنظر خواهیم کرد.

ربیعی با اشاره به این موضوع که تعطیلی مشاغل ۲، سه و چهار از سطوح بسیار بالای قرنطینه است، افزود: مشاغل سه و چهار در تهران کامل تعطیل نیستند و این توازن با نظر وزارت بهداشت و اولویت بسته سلامت تهیه شده از سوی ستاد ملی کرونا دنبال خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی برای اصناف و اماکن ساده است، گفت: در مورد افراد مبتلا به کرونا تصمیمات سختگیرانه تری اعمال خواهد شد اما در مورد افرادی که دستورالعمل‌ها را رعایت نمی کنند اعمال اقدامات سختگیرانه پیچیدگی دارد و کارشناسان ستاد ملی کرونا در حال بررسی این موضوع هستند تا با کمترین تنش اجتماعی بتوان در این حوزه نیز مانع گسترش بیماری شد.

در عرصه سیاست هم لایک گرفتن باب شده است

سخنگوی دولت گفت: چه لزومی دارد که قبل از اینکه مساله‌ای را واضح و روشن کنید، با این نوع بیان، به عرصه مطبوعات بیاورید. انگار که عصر افشاگری است و آن هم در مورد اتفاقاتی که غالبا چارچوب‌های قانونی دارند با نوع بیانی که انجام می‌دهیم جنجالی  برپا کنیم. انگار فقط این ستاره‌ها نیستند که لایک می‌گیرند و جنجال می‌کنند، در عرصه سیاست هم ظاهر این مساله باب شده است.

ربیعی افزود: از همه کسانی که تریبونی برای بیان دارند، خواهش می‌کنم اگر می‌خواهند مطلبی را بیان کنند، این کار را طوری انجام دهند که همه ابعاد قضیه را روشن کند و اگر کسی خلاف موضوعی را منتشر کرد، خودش آن را تکذیب کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اگر من امروز با این لحن صحبت کرده‌ام به دلیل این است که نه به عنوان سخنگوی دولت بلکه به عنوان کسی که در پیچش‌های انقلاب بالا آمده‌ام، احساس می‌کنم ما بیش از هر دوره دیگری به آرامش فکری مردم نیاز داریم چرا که زندگی مردم سخت است.

ربیعی خاطرنشان کرد: ما امروز بیش از هر دوره‌ای به اینکه نقد روشنگرانه کنیم و این دست مطالب را وارد اذعان نکنیم که هیچ مبنایی ندارد، نیاز داریم. درخواست من به عنوان یک ایرانی و یک فردی که در این کشور بوده و به عنوان یک کنشگر اجتماعی این را می‌گویم که نباید به هر بهانه سیاسی موضوعی را پیش بیاوریم.

عواقب عدم تصویب لوایح FATF را هشدار دادیم، اما تصویب نکردند

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: متاسفانه علیرغم همه هشدارهایی که دولت در خصوص بوجود آمدن مشکلات قابل پیش‌بینی در حوزه مالی در صورت عدم تصویب لوایح FATF داده شد، این لوایح مورد تصویب قرار نگرفت، مانند زمانی که ترامپ از برجام خارج شد و عده‌ای می‌گفتند «ایران هم باید از برجام خارج شود»، که حرف اشتباهی بود؛ اتفاقا امروز هم همان افراد بیشترین حمله را به دولت می‌کنند.

ربیعی گفت: در چند ماه گذشته درباره عدم تصویب لوایح FATF   و مشکلاتی که ایجاد خواهد کرد بسیار اعلام نظر و موضع کردیم، اکنون حتی کشورهای که در برابر تحریم‌های آمریکا ایستادند و از آن تبعت نکردند اعلام می‌کنند که «با توجه به قوانین پولشویی نمی توانیم با شما کار کنیم.»

کشورهای دوست هم پیغام دادند  نپیوستن به FATF  به نفع شما نیست

ربیعی افزود: حتی کشورهای بسیار نزدیک و دوست ما می‌گویند «حاضریم درمقابل تحریم‌های آمریکا بایستیم، اما نمی‌توانیم در مقابل قوانین پولشویی نمی توانیم بایستیم، و باید این قواعد را تصویب کنید» همان زمان برخی از کشورهای دوست ایران به ما پیغام دادند «به نفع شما نیست به FATF  نپیوندید.»

سخنگوی دولت درباره مشکلات عدم الحاق به FATF افزود: گشایش حساب و تراکنش مالی ایرانیان خارج از کشور در حال محدود شدن است؛ شنیدم که متروبانک بریتانیا حساب برخی ایرانیان را مسدود کرده است؛ برخی بانک‌های خارجی مدتی است در مواجهه با درخواست گشایش حساب ایرانیان امتناع می ورزد.

برخی مدیران بانکی در آلمان نیز با استناد به قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، ریسک همکاری با اتباع ایران را افزایش داده‌اند و خواستار بستن برخی حساب‌ها شده‌اند، همان زمان این موارد را پیش بینی کرده بودیم.

حضور ایران در لیست سیاه FATF و تحریم‌ها، زندگی مردم را سخت‌تر کرده است

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه «هر چند رفتار تبعیض‌آمیز در ارائه خدمات مالی به ایرانیان با توسل به ابزار فشار FATF افزایش یافته که به هیچ وجه قابل توجیه و قابل قبول نیست» گفت: همپوشانی وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF و شرارت‌های آمریکا در اعمال تحریم‌ها، کار برای زندگی ایرانیان سخت‌تر کرده است؛ ما همان زمان اعلام کردیم و در پاسخ ما گفتند که «چه فرقی دارد ما که تحریم هستیم».

ربیعی بیان کرد: بارها گفتیم کشورهایی که نخواهند با تحریم آمریکا همکاری کنند دستشان بسته می‌شود و فردای پایان تحریم، خارج شدن از لیست سیاه  بسیار پیچیده خواهد بود اما امیدواریم با خلاقیت‌های وزارت اقتصاد دارایی و معاونت حقوقی دولت و سایر همکاری‌ها بتوانیم به سرعت از این فهرست خارج شویم.