‌رئیس‌جمهور دیروز در دیدار عبدالله عبدالله، ‌رئیس ‌شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با اشاره به روابط خوب ایران و افغانستان به عنوان دو کشور دوست و همسایه، بر توسعه و تعمیق روابط تهران - کابل تاکید کرد و گفت: توافق بلند‌مدت بین دو کشور می‌تواند به توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه‌ها بینجامد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی با بیان اینکه در طول دوره‌ای که افغانستان در برابر تجاوزات بیگانه قرار داشت، ملت و دولت ایران در کنار دولت و مردم این کشور بودند، گفت: امیدواریم صلح و امنیت پایدار در این کشور برقرار باشد و مردم افغانستان در آرامش زندگی کنند.

‌رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری به موفقیت تلاش‌های شورای عالی مصالحه برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان، گفت: مهم این است که مردم این کشور بعد از سال‌ها جنگ و درگیری به یک صلح واقعی برای حفظ دستاوردهای خود  دست یابند و راه حل این مشکل نیز گفت‌وگوهای سیاسی و مذاکره بین‌الافغانی است.

روحانی با بیان اینکه دخالت و حضور آمریکا به عنوان یک کشور متجاوز در افغانستان با خواست و نظر مردم این کشور همسو نبوده است، تصریح کرد: دولت آمریکا که در سیاست‌های خود در منطقه و جهان شکست‌خورده و موفقیتی نداشته است، به دنبال بهره‌برداری انتخاباتی از مذاکرات صلح در افغانستان است.

روحانی با  اشاره به افتتاح راه‌آهن خواف - هرات طی روزهای آینده، اتصال راه‌آهن‌های ایران و افغانستان  را موجب تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور دانست و افزود: ایران آمادگی دارد که با اتصال خط لوله گاز و فرآورده‌های نفتی به افغانستان امکان استفاده مردم این کشور از این انرژی‌ها را فراهم کند.

‌رئیس‌جمهور در پایان تاکید کرد: همانطور که همیشه در کنار مردم افغانستان بوده‌ایم، در آینده هم حمایت خود را از این کشور و همه جهات و اقوام و گروه‌های صلح‌طلب ادامه خواهیم داد و امیدواریم شاهد برقراری امنیت پایدار در این کشور باشیم.

ایران دوست و همسایه خوب افغانستان است

 رئیس‌شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در این دیدار، از حمایت‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص تحولات و تلاش‌ها برای برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه خوب افغانستان است.

عبدالله عبدالله همچنین از میزبانی ایران از مهاجران افغانستانی طی سال های متمادی جنگ و درگیری در این کشور قدردانی کرد و گفت: در سفرم به تهران با مقامات جمهوری اسلامی دیدارهای خوبی داشتم و پیام حمایت ایران را به کابل خواهم برد و توافقات دو کشور را پیگیری خواهم کرد.‌ رئیس‌شورای عالی مصالحه ملی افغانستان ابراز امیدواری کرد که با حمایت و مواضع ایران شاهد به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح افغانستان و برقراری امنیت و آرامش پایدار در کشورش باشد.

آمریکا به‌دنبال ناامنی است، فرقی نمی‌کند افغانستان باشد یا عراق

‌رئیس‌شورای مصالحه ملی افغانستان همچنین عصر دیروز با دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه‌ای با وی گفتگو کرد.

دریابان شمخانی در این دیدار با تبیین سیاست‌های مخرب آمریکا در منطقه غرب آسیا که نتیجه‌ای جز جنگ، ویرانی و عقب‌ماندگی برای مردم منطقه بدنبال نداشته؛ تاکید کرد: اساس سیاست آمریکا ایجاد هرج و مرج و ناامنی است؛ فرقی نمی‌کند که محل پیگیری آن افغانستان باشد یا عراق.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان؛ گفتگوی بین‌الافغانی، حفظ جمهوریت و حقوق اقوام و مذاهب و تبعیت از قانون اساسی را از مولفه‌های اصلی و بسیار تاثیرگذار در برقراری ثبات و امنیت پایدار در افغانستان برشمرد و خاطرنشان کرد؛ آمریکا همواره برای حفظ حضور و استمرار ناامنی در صدد تضعیف  مولفه‌های اصلی ثبات‌بخش در افغانستان بوده است. وی، هر گونه اقدام خارج از چارچوب‌های ارزشی و ملی را خیانت به سال‌ها مجاهدت و ایثار ملت افغانستان دانست؛ و تصریح کرد، نباید منافع بلندمدت مردم زجرکشیده افغانستان را فدای برخی منافع زودگذر کرد.

در ادامه این دیدار عبدالله عبدالله نیز در سخنانی با قدردانی از حمایت‌ها و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان، گسترش روابط با کشور دوست و برادر ایران را از اصول و اولویت‌های سیاست خارجی کشورش برشمرد.

‌رئیس‌شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با ارائه گزارشی از آخرین  تحولات روند صلح افغانستان تصریح کرد، استقرار صلح و امنیت پایدار در این کشور نقش موثری در حفظ امنیت و ثبات در منطقه دارد.

وی، حمایت جمهوری اسلامی ایران  از روند صلح در افغانستان را مایه دلگرمی دولت و ملت افغانستان ذکر کرد و افزود جمهوری اسلامی ایران همواره نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد ثبات و آرامش منطقه‌ای بویژه در افغانستان ایفا کرده است.

مذاکره برای توسعه روابط اقتصادی تهران- کابل به‌ویژه در حوزه انرژی

‌رئیس‌شورای عالی مصالحه افغانستان در سفر به ایران، با رضا اردکانیان، وزیر نیرو و ‌رئیس ‌ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

«رضا اردکانیان»، ‌رئیس‌ایرانی کمیسیون مشترک در این دیدار با اشاره به مجموعه اقداماتی که از ابتدای بر عهده گرفتن مسئولیت کمیسیون مشترک توسط وزارت نیرو در راستای توسعه روابط اقتصادی دو کشور به‌ویژه حوزه انرژی اعم از برق، نفت و گاز انجام شده است، گفت: به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته که عمدتا بر اساس درخواست مسئولان افغانستانی مبتنی بر نیازهای مردم آن کشور بوده، اما بازخورد مناسبی دریافت نشد که البته بخش زیادی از آن ریشه در وضعیت یک سال اخیر افغانستان داشته است.

عبدالله عبدالله نیز ضمن تشکر از تلاش‌های وزیر نیرو و ‌رئیس‌ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌ها اقتصادی دو کشور در راستای توسعه روابط اقتصادی دو کشور گفت: در بازگشت به کابل و طی دیدار با مقامات مسئول از جمله ‌رئیس‌جمهور ضمن ارائه گزارشی از موارد مطرح شده در این دیدار تلاش خواهم کرد تا کمیسیون مشترک همکاری‌ها هر چه پر بارتر برگزار و زمینه همکاری‌های اقتصادی بیش از پیش فراهم شود.

طرفین در پایان این دیدار، ضمن شرکت در کنفرانس خبری به سئوالات خبرنگاران در خصوص موضوعات روابط دوجانبه و گفت‌و‌گوهای صلح افغانستان پاسخ دادند.

بین ایران و افغانستان زمینه‌های همکاری بسیار وسیع است

وزیر نیرو گفت: موضوع آب در حوضه‌های آبریز مشترک، موضوعی است که فقط با همکاری کشورهای مستقر در این حوضه‌ها به نتیجه می‌رسد.

«رضا اردکانیان» دیروز پس از دیدار و گفت‌و‌گو با رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت: ‌جدای از این که کشوری در پائین‌دست یا بالادست حوضه آبریز واقع شده، همه می‌توانند بر اساس یک نقشه راه مشترک هم منافع و هم هزینه‌ها را به شکل منصفانه‌ای با هم تقسیم کنند.

وی تصریح کرد: تلقی ما این است که بین ایران و افغانستان زمینه‌های همکاری بسیار متنوع و وسیع است و قطعا در این بستر همکاری‌ها، مسائل آب و حفظ محیط زیست هم جایگاه خودش را دارد.

وزیر نیرو گفت: با توجه به توسعه یافتگی مدیریتی که روز به روز در افغانستان شاهد آن هستیم، این موارد از شکل مسئله و چالش خارج خواهند شد و به راه‌حل‌هایی که دربرگیرنده منافع هر کشور است، خواهیم رسید.

اردکانیان با اشاره به در پیش‌رو بودن برگزاری ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور، افزود: نشست با رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به میزبانی تهران، به منظور اطلاع از روند پیشرفت مذاکرات مقدماتی و عرصه‌هایی که قرار است طبق برنامه در آینده نزدیک در کابل مورد بررسی و نهایی شدن قرار گیرد برگزار شد، تا هم گزارشی داده باشیم و هم نقطه نظرات وی را در بحث‌های مرتبط با انرژی، همکاری‌های گمرکی و اقتصادی و سایر زمینه‌های مربوط به کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور دریافت کنیم.