وزیر امور خارجه در دیدار رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند صلح به رهبری و مدیریت افغان‌ها و توافقات شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تاکید کرد.

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، عبدالله عبدالله، رئیس شورایعالی مصالحه ملی افغانستان که در راس هیاتی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان دیروز وارد تهران شد، با حضور در وزارت امور خارجه با وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمد جواد ظریف در این دیدار حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و روند صلح به رهبری و مدیریت افغان‌ها و توافقات شرکت‌کنندگان در گفتوگوهای بین‌الافغانی را مورد تاکید مجدد قرار داد و از مشارکت عبدالله در روند سیاسی و پذیرش مسئولیت شورایعالی مصالحه ملی افغانستان قدردانی کرد و مشارکت طالبان در ساختار سیاسی افغانستان را مورد حمایت کشورمان دانست.

عبدالله عبدالله، رئیس هیأت شورایعالی مصالحه ملی جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این دیدار آخرین تحولات جاری در صحنه داخلی افغانستان و آخرین وضعیت مربوط به گفت وگوهای بین‌الافغانی را تشریح کرد.

اهتمام ایران برای کمک به گفتگو‌های اصیل بین‌الافغانی

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در حساب توئیتری خود با اشاره به دیدار عبدالله عبدالله با ظریف نوشت:  افغانستان آباد، مستقل، توسعه‌یافته و با صلح و ثبات خواست همیشگی ایران بوده است.

وی با هشتگ«سیاست حسن همسایگی» افزود: تمامی مساعی خود را برای کمک به گفتگو‌های اصیل بین‌الافغانی به کار خواهیم گرفت.

چشم‌انداز مثبت سفر در بن‌بست گفت‌وگوهای صلح دوحه

در همین رابطه، عضو مجلس نمایندگان افغانستان، سفر عبدالله عبدالله به تهران را امیدوار‌کننده خواند و آن را در شرایطی که بن‌بست گفت‌وگوهای صلح در دوحه قطر ادامه دارد، با اهمیت دانست.

«سیدجمال فکوری بهشتی» در گفت‌ وگو با ایرنا، اجماع ملی، منطقه‌ای و جهانی را در روند صلح افغانستان، مهم ارزیابی کرد و گفت که اگر یک کشور یا حلقه‌ای در این روند مفقود باشد، موفقیت صلح با خطر مواجه می‌شود. وی گفت که در روند ملی تا حدودی اجماع وجود دارد اما در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی این اجماع چنانچه انتظار می‌رفت ایجاد نشده و هدف آمریکایی‌ها برای صلح پایدار، افغان‌ها را با شک و تردید مواجه کرده است.

بهشتی گفت: نقش ایران در روند صلح افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و ایران همواره از دولت و ملت افغانستان حمایت و پشتیبانی کرده است.

نماینده استان بامیان در مجلس نمایندگان افغانستان گفت: با توجه به گذشته همکاری و حمایت ایران از دولت و ملت ما، این بار نیز از حمایت ایران از صلح در افغانستان اطمینان داشته و امیدواریم ایران بتواند بن‌بست کنونی مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان در دوحه قطر را بشکند.

بهشتی با بیان اینکه سفر عبدالله به ایران، راهگشا و فوق‌العاده مؤثر خواهد بود، اظهار کرد: این سفر می‌تواند ارمغانی برای برقراری صلح باشد و از ایران توقع داریم در روند صلح افغانستان همکاری کند.

یادآور می‌شود رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پیش از ظهر یکشنبه برای یک سفر سه روزه و دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران درباره راه‌های گسترش روابط دو جانبه و صلح و ثبات افغانستان وارد تهران شد.

عبدالله عبدالله را در این سفر شماری از مقام‌های دولتی، وزارت امور خارجه و شماری از اعضای مجلس نمایندگان همراهی می‌کنند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان قرار است بعدازظهر امروز با دریابان علی شمخانی،‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و رایزنی کند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در حالی دیروز وارد تهران شد که بدنبال ایجاد وقفه در مذاکرات دوحه، طی روزهای گذشته در سفر به پاکستان و هند برای بوجود آوردن اجماع منطقه‌ای با مقامات این کشورها نیز دیدار داشت.

مذاکرات صلح بین افغانستانی دولت و گروه طالبان ۲۲ شهریور با سخنرانی عبدالله عبدالله، ملابرادر و شماری از وزیران خارجه کشورهای جهان در دوحه قطر آغاز شد و اکنون با وجود گذشت بیش از یک ماه، هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در مذاکرات مشاهده نمی‌شود. بیش از یک ماه بحث بی‌نتیجه بر سر چارچوب مذاکرات صلح افغانستان بیانگر دوری دیدگاه‌های هیأت دولت و گروه طالبان در دوحه است.