ترامپ در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه ۱۲ بانک ایرانی برای قطع کامل ارتباط اقتصادی با جهان و ممانعت از بازگشت رقیب دموکرات به برجام در صورت پیروزی در انتخابات است.

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که سه فرد آگاه به این رسانه گفته‌اند دولت ترامپ در حال بررسی تحریم‌های جدیدی است تا با هدف قرار دادن بیش از دوازده بانک و غیر قانونی اعلام کردن ارتباط با بخش مالی ایران ارتباط اقتصاد ایران با جهان خارج را به طور کامل قطع کند.

به گفته این افراد آگاه که خواسته‌اند گمنام باقی بمانند تحریم‌های پیشنهادی دارای دو هدف خواهد بود: یکی بستن معدود خلأهای باقیمانده از تحریم‌ها که به دولت ایران اجازه می‌دهد درآمد کسب کند و دیگری وعده جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری که گفته است در صورت پیروزی در انتخابات به برجام باز خواهد گشت.

این گزارش می‌افزاید: این اقدام باعث می‌شود ایران که به دلیل تحریم‌های آمریکا بخش عمده فروش نفت و تجارتش با محدودیت مواجه شده چند پیوند قانونی باقی مانده‌اش با جهان خارج را از دست بدهد و از سیستم مالی جهانی جدا شده و آن را بیشتر به تجارت غیررسمی یا غیرقانونی مبدل کند.

بر اساس این طرح، دولت آمریکا بخش مالی ایران را تحت دستورالعمل اجرایی 13902 که ترامپ در ژانویه برای تحریم معادن، ساخت و ساز و صنایع دیگر امضا کرد، تعیین می‌کند. این امر نه تنها بر بانک‌ها، بلکه بر پردازنده‌های حواله، صرافی‌ها و سیستم انتقال غیررسمی که به طور مکرر استفاده می‌شود، تأثیر می‌گذارد.

پس از آن دولت ترامپ تقریباً 14 بانک در ایران را که تاکنون از برخی محدودیت‌های ایالات متحده فرار کرده‌اند، تحت عنوان مجازات اشخاص مرتبط با تروریسم، توسعه موشک‌های بالستیک و نقض حقوق بشر در لیست سیاه قرار می‌دهد.

این تحریم‌های در نظر گرفته شده در ابتدا مورد استقبال سرد چندین مقام دولت ترامپ قرار گرفت، آنها نگران این بودند که این تحریم‌ها می‌تواند ارائه کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به ایران را که از شیوع کرونا و تحریم‌های موجود ایالات متحده آسیب دیده است، پیچیده‌تر کند. اما گفته می‌شود که این طرح با فشار گسترده تندروها در داخل و خارج از دولت و اعتقاد به اینکه کمک‌های بشردوستانه به ایران، عمدتا از طریق نامه‌های ساده به وزارت خزانه‌داری امکانپذیر است، حمایت بیشتری پیدا کرده است.

مارک دوبوویتس، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که از نزدیک در مورد سیاست ایران به دولت ترامپ مشاوره داده است، درباره این طرح گفته است: این اقدام تأثیر مهلکی بر هر نهاد مالی دارد که قصد تجارت با ایران را داشته باشد.