رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشست دیروز کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: ما امروز درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای همسایه با نمایندگان این کمیسیون صحبت کردیم؛ همچنین درباره عوامل خرابکاری در سایت نطنز شورای عالی امنیت ملی باید نظر بدهد.

علی اکبر صالحی افزود: کمیسیون امنیت ملی یکی از کمیسیون‌های مهم به خصوص در بحث محوری فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران است؛ به ویژه فعالیت‌هایی که تبدیل به چالش عمده بین ایران و جهان استکبار شده است.

وی یادآور شد: کشور امارات متحده عربی اولین رآکتور هسته‌ای را راه‌اندازی کرده و قرار است چهار رآکتور هسته‌ای داشته باشند. عربستان سعودی نیز تصمیم جدی برای ورود به این حوزه گرفته است. در کشور ترکیه هم فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای در ارتباط با ساخت نیروگاه شروع شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم به دنبال رایزنی با سازمان انرژی اتمی است تا بُعد امنیتی این مسئله برای جمهوری اسلامی ایران را بررسی کنیم.

صالحی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره خرابکاری اخیر در سایت هسته‌ای نطنز، گفت: در جلسات گذشته کمیسیون امنیت ملی مجلس درباه حادثه نطنز صحبت شده و تکلیف اتفاق رخ داده روشن شده است.  سازمان انرژی اتمی نیز از روزی که این اتفاق افتاد اقدامات لازم را در دو فاز شروع کرد.

وی تصریح کرد: در مرحله اولیه کارهای مقدماتی را در تأمین تجهیزات و راه‌اندازی مقدماتی یکسری سالن‌های تولید سانتریفیوژهای پیشرفته شروع کرده‌ایم، چرا که سالنی که زدند مربوط به سانتریفیوژهای پیشرفته بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی به اقدام بلندمدت دیگر سازمان انرژی اتمی در این راستا اشاره کرد و گفت: با توجه به اقدام واقعاً خبیثانه و خرابکارانه‌ای که انجام دادند، تصمیم گرفته شد سالن مدرن تر، وسیع‌تر و فراگیرتری در همه ابعاد در دل کوه همان اطراف نطنز، تأسیس شود و کار هم شروع شده است.

گفتنی است صبح روز پنجشنبه، ۱۲ تیرماه ۱۳۹۹ یکی از ساختمان‌های تأسیسات هسته‌ای نطنز دچار انفجار و آتش‌سوزی شد. منابع امنیتی این حادثه را نتیجه عملیات خرابکارانه اعلام کرده‌اند.