شکری است با شکایت

اطلاعیه دفتر ولایتی: از غرض‌ورزان که نه دلشان به حال ملت یمن سوخته است و نه ملت ایران، انتظاری نیست، اما از دلسوزانی که عمری تلاش مجاهدانه شخصیتی که کارنامه درخشانی در دلگرم ساختن جبهه مقاومت در داخل و خارج از کشور داشته است، شکری است با شکایت منوچهر جمالی: جوانان با مدرک تحصیلی بالا برای داشتن یک شغل حتی خدماتی و کارگری در ادارات به نمایندگان خود مراجعه می‌کنند و بعضی‌ها با داشتن چندین شغل رسمی و غیررسمی بدون آن‌که ذره‌ای از گرفتاری‌های مردم را لمس و تجربه کرده باشند، از مردم انتظار ریاضت آن‌چنانی داشته باشند

محبوبه ولی، روزنامه نگار

همزمان که وزیر بهداشت دولت روحانی می‌گوید همین است که هست، رأی داده‌اید و باید تحمل کنید و روز دیگر و در جای دیگری می‌گوید که برخی بیماران خاص دو سال بیشتر عمر نمی‌کنند و واردات دارو برای آنها به صرفه نیست و خلاصه هرازگاهی اظهاراتی می‌کند که آتش به جان سوخته افکار عمومی می‌اندارد، علی اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس دانشگاه آزاد و ... در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی، سخنرانی‌ای کرد که رکورد قاضی‌زاده هاشمی را زد و موجی از هشتک را به سوی خود روانه کرد.

در سخنرانی او چهار جمله بیش از همه شنیده و تکرار شد؛ «از یمنی‌ها یاد بگیرید، لنگ می‌پوشند، نان خشک می‌خورند و مقاومت می‌کنند!» همین چهار جمله سر درددل‌های بسیاری را در فضای مجازی و غیرمجازی باز کرد و زخم سربسته چند ده شغله بودن ولایتی و ویلای هزار متری و آقازاده‌های او هم سر باز کردند. داغ‌ترین تنور این واکنش‌ها به سخنرانی ولایتی هم توئیتر بود.

توصیه های یک ویلانشین سعدآبادی!

عباس عبدی، تحلیلگر و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب درد دلش چنان بود که در یک توئیت جا نمی‌شد بنابراین رشته توئیتی در واکنش به این چهار جمله ولایتی منتشر کرد که در بخشی از آن نوشته بود: آخر آقای محترم! داشتن حداقلی از انصاف هم خوب چیزی است. هنوز گفت‌وگوی ایشان در باره خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد در یادها هست و این که چگونه با رمل و اصطرلاب سعی شده بود که آن رانت بزرگ که اکنون ده‌ها میلیارد ارزش دارد کم اهمیت جلوه داده شود.

خود ولایتی دو سال پیش در مورد این ویلای جنجالی مصاحبه‌ای کرده و گفته بود که سال 61 ـ 60 که انفجارها و ترورهای منافقین پیش آمده بود، رئیس کمیته به او گفته که خانه‌اش امنیت ندارد و بهتر است به خانه‌ای در نزدیکی کاخ سعدآباد که آن زمان محل کمیته شده بود، نقل مکان کند.

او توضیح می‌دهد که مابه‌التفاوت خانه او با خانه جدید 15 میلیون تومان شده بوده که به مدت طولانی ماهی 700 هزار تومان باید پرداخت می‌کرده تا این ما به‌التفاوت تسویه شود. وقتی هم که خانه هزار متری را گرفته 242 متر آن را حسینیه کرده است. بعدتر دیده است این حسینیه نیاز به توسعه دارد، بنابراین 200 متر دیگر آن را نیز وقف کرده و نهایتا 600 متر باقی مانده است.

ولایتی در آن مصاحبه خاطرنشان می‌کند: در دوطبقه بالا 4 فرزندمان که ازدواج هم کرده‎اند زندگی می‎‎کنند. ما هم که پایین می‎نشینیم، پس در این ۶۰۰  متر ۵ خانواده زندگی می‎‎کنند.

آقازاده‌های پاساژساز

این توضیحات اما به هیچ وجه نتوانست مخاطبان او را قانع کند تا ولایتی را یکی از مسئولان مرفه ویلانشین اشرافی نشناسند. نادر فتوره‌چی عکس‌هایی از دو پسر ولایتی با هنرپیشه‌ها و سلبریتی‌های مجازی منتشر کرد و نوشت: آیا فرزندان شما هم از یمنی‌ها یاد گرفتند که در «الهیه» پاساژسازی می‌کنند؟ آنها چرا به جای لنگ، کت و شلوار می‌پوشند؟ چرا به جای حججی‌ها با هنرپیشه‌ها دم‌خورند؟

بسیاری دیگر از فعالان توئیتر نیز انتقادات تندتری به او کردند مانند کاربری که خطاب به او نوشته بود: «یادتون نره که تمام دنیا باید صبر و مقاومت رو از ما یاد بگیرن که در مقابل سیری‌ناپذیری امثال شما تا حالا دووم آوردیم و خاکستر نشدیم!»

 برخی دیگر نیز تفسیر سیاسی خود را نوشتند مانند مصطفی تاجزاده که نوشت: امثال ولایتی نگران سوریه شدن ایران نیستند، زیرا سرانجام اسد ماند، اگرچه به قیمت ویرانی آن کشور و صدها هزار کشته و میلیون‌ها مجروح و آواره. ترامپیست‌های وطنی نیز از جنگ دفاع می‌کنند زیرا دستیابی به قدرت جز با دخالت نظامی آمریکا و ویرانی ایران میسر نیست.

گذشته از این بخش از فضای مجازی، رسانه‌ها نیز در بازتاب چهار جمله جانسوز ولایتی کم نگذاشتند. روزنامه قانون کاریکاتوری منتشر کرد که در آن ولایتی در یک لنگ در یک دست دارد و یک تکه نان خشک در دست دیگرش و آن را به سوی مردم گرفته است.

اجماع اصولگرا و اصلاح‌طلب

البته این انتقادها منحصر به رسانه‌های اصلاح‌طلب نبود، حتی رسانه‌های اصولگرا نیز منتقد اظهارات او شدند. برای نمونه خبرگزاری مهر با انتشار گزارشی به مقایسه مسئولان یمنی و ایرانی پرداخت.

چهره‌های سیاسی بسیاری نیز در برابر آن موضع گرفتند. علی مطهری، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در مورد توصیه به نان خشک خوردن و لنگ پوشیدن، گفت: این حرف‌ها زمانی تاثیر خواهد داشت که مردم احساس کنند مسئولان هم درشرایط سختی هستند و ساده‌زیستی و مقاومت می‌کنند و تبعیضی در کار نیست.

منوچهر جمالی، دیگر نماینده مجلس هم خواست که مسئولان به صورت یکسان در سختی‌ها سهیم شوند و تاکید کرد: جوانان با مدرک تحصیلی بالا برای داشتن یک شغل حتی خدماتی و کارگری در ادارات به نمایندگان خود مراجعه می‌کنند و ما شرمنده این عزیزان هستیم. چرا باید بعضی‌ها با داشتن چندین شغل رسمی و غیررسمی بدون آن‌که ذره‌ای از گرفتاری‌های مردم را لمس و تجربه کرده باشند، از مردم انتظار ریاضت آن‌چنانی داشته باشند.

در میان این چهره‌های منتقد حتی فعالان حوزه علمیه نیز دیده می‌شوند. محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه و دانشگاه، با تاکید بر اینکه بیان چنین سخن بی‌مبنایی از سوی آقای ولایتی بسیار بعید به نظر می‌رسد زیرا با هیچ خردی سازگار نیست، در مصاحبه‌ای گفت:  قرآن به‌صراحت مردم را دعوت کرده هم زینت بپوشند و هم خوب بخورند. مردم یمن که چنین رفتارمی‌کنند به دلیل بدبختی زیادشان براثر جنگ‌هایی که به آن‌ها تحمیل‌شده، است. ایران باید از جنگ، قحطی و نداری‌ها به دور باشد.

اطلاعیه گلایه‌آمیز ولایتی

نهایتا این حجم سهمگین از انتقاد، پس از یک هفته علی اکبر ولایتی که در این مدت بیش از هر عنوان دیگری با عناوین «مسئول ویلانشین» و «ابوالمشاغل» از او یاد شد را وادار به واکنش کرد؛ واکنشی که بیش از هر چیز گلایه‌آمیز بود.

دفتر وی اطلاعیه ای منتشر کرد که در آن آمده است: «از غرض‌ورزان که نه دلشان به حال ملت یمن سوخته است و نه ملت ایران، انتظاری نیست، اما از دلسوزانی که عمری تلاش مجاهدانه شخصیتی که کارنامه درخشانی در دلگرم ساختن جبهه مقاومت در داخل و خارج از کشور داشته است، شکری است با شکایت که باید با مرور مواضع روشن ایشان، نکته‌دانی خود را به نمایش می‌گذاشتند و ناروا بر فردی که مواضع روشنی در اعتقاد به ایستادگی مردم ایران دارد و به نمایندگی آنان این ایستادگی را بارها و بارها در عرصه دیپلماسی کشور به نمایش گذاشته است، نمی‌تاختند و ناروا خُرده نمی‌گرفتند و با غرض‌ورزان همزبانی نمی‌کردند.»

در بخش دیگری از آن هم اشاره شده که «اظهارات ایشان بیش از آن که متوجه مردم ایران عزیزمان باشد متوجه کسانی است که دلباخته مهر و خودباخته قهر سران استکبار جهانی هستند و متأسفانه و شرم‌آورانه به جای تقویت قدرت مقاومت مردم نسخه سازش را تئوریزه می‌کنند و با خالی کردن دل مردم تنها راه برون‌رفت از مشکلات را تسلیم در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان مطرح می‌کنند.»

این اطلاعیه در واقع دارد به اطلاع می‌رساند که سخنرانی او در واقع بیانیه‌ای سیاسی علیه جناح مقابل بوده است و مردم به خودشان نگیرند، آنچنانکه که خبرآنلاین نوشته است: همسایه کاخ سعدآباد این روزها از دست دوستان اصولگرایش گله‌مند است. او انتظار نداشت وقتی به خیال خود از موضع انقلابی پاسخی محکم و شرمنده‌کننده به نق‌زن‌ها و آیه یأس‌خوان‌ها داد، مقابل سیل واکنش‌ها بی‌پشتوانه بماند و حتی در لشکر منتقدان برخی چهره‌های خودی را مشاهده کند.

این رسانه در بخش دیگری اشاره می‌کند که همسر قالیباف به تازگی رئیس دانشکده علوم انسانی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد شده، اما با این حال رسانه‌های همسو با قالیباف نیز در هجمه به ولایتی کم نگذاشته‌اند و در ادامه می‌نویسد: «آنهایی که طی این مدت در دانشگاه آزاد به نام و نانی رسیدند این روزها سکوت پیشه کرده‌اند.»

پنداری که هرکس در دانشگاه آزاد پست و رتبه‌ای گرفت باید چشم به روی سخن ناحق رئیس این دانشگاه ببندد! البته با نگاهی به اوضاع و احوال گوشه و کنار دستگاه‌های کشور به نظر می‌رسد این سنتی پذیرفته شده است که تخطی از آن مایه حیرت می‌شود!

ولایتی در پایان اطلاعیه خود پیرو همان لحن گلایه‌آمیز سایر سطور اطلاعیه، شعری از حافظ آورده و نوشته است: زان یار دلنوازم شکریست با شکایت / گر نکته‌دان عشقی بشنو تو این حکایت/ بی‌مزد بود و منت هر خدمتی که کردم / یا رب مباد کس را مخدوم بی‌عنایت

آنچه که این ماجرا و بازتاب گسترده آن در میان افکار عمومی نشان داد، این است که خدمت 40 ساله به قول ولایتی بی‌مزد و منت او و امثال او می‌تواند با چهار جمله اشتباه چنان زخمی را بر اعتماد عمومی و چنان ضربه‌ای را بر وجهه افرادی چون ولایتی وارد کند که به این راحتی‌ها هم قابل‌ترمیم نباشند.