سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد برنامه احتمالی سفر مسئولان ایرانی و به خصوص شخص محمدجواد ظریف به لبنان گفت: سفر یکی از مقامات بلندپایه کشور به لبنان در حال برنامه‌ریزی است و طی روزهای آتی اطلاع‌رسانی می‌شود.

به گزارش مهر، سیدعباس موسوی در نشست خبری دیروز خود با اشاره به حادثه لبنان و انفجار بندر بیروت افزود: برخی کشورها با ریاکاری تلاش کردند با مردم لبنان همدردی کنند. من پیشتر گفتم که اگر برخی کشورها صداقت دارند، تحریم‌ها علیه مردم لبنان را بردارند.

وی با بیان اینکه  مردم سرد و گرم چشیده لبنان این موضوع را نیز پشت سر خواهند گذاشت، ادامه داد: طبیعی است که مردم ناراحت باشند اما به نظر می‌رسد برخی افراد با تحریکات خارجی به دنبال اغراض خاصی هستند که پسندیده نیست.

موسوی در بخش دیگری از نشست خبری خود در مورد ادعای آمریکا مبنی بر دخالت ایران در انتخابات این کشور گفت: این از آن ادعاهای مضحکی است که اخیراً این کشور و مسئولان آن با چشم‌انداز تیره و تاری که دارد، مطرح می‌کنند. ما به رفتار و تعاملی که با ایران می‌شود توجه داریم. ما دولت‌های مختلف با رویکردهای مختلف را آزموده‌ایم و همه در این آزمون رد شده‌اند. برای ما فرقی ندارد کدام گروه و فرد در آمریکا به قدرت برسد. اگر این حس در آمریکا وجود دارد، نشانه آن است که ایران کشوری بزرگ است و آنها بازتاب شکست خود را می‌بینند. ما این ادعاها را رد می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد ارسال برخی پیامک‌ها از سوی آمریکا به مردم ایران افزود: هرچند محتوای این پیامک‌ها درست نیست؛ ولی تجاوز به حقوق مردم است. این موضوع نشان می‌دهد سطح تعامل آمریکا با مردم ما پایین است.

توقیف کشتی ایرانی در پاکستان

اعلام رسمی نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اخباری در مورد توقیف کشتی ایرانی در پاکستان گفت: هنوز موضوع رسمی از سوی پاکستان اعلام نشده و مقامات و مسئولان شرکت کشتیرانی این موضوع را تأیید نکرده‌اند. ما پیگیر این موضوع هستیم.

موسوی در مورد گردهمایی برخی اعضای طالبان در پارک ملت همزمان با عید قربان ادامه داد: ایران میزبان میلیون‌ها شهروند افغان است که آنها گرایش‌های مختلفی دارند و هرکدام طرفدار گروه‌های مختلفی در افغانستان هستند. نهادهای ذیربط باید جواب دهند که آیا این افراد وابستگی داشته و یا گردهمایی معمولی بوده است. آنچه رخ داد یک گردهمایی پیش پا افتاده است.

وی گفت: ایران از هر روندی که به بازگشت صلح و ثبات به افغانستان کمک کند و گفتگوهای بین‌الافغانی با محوریت دولت افغانستان، حمایت می‌کند. هر تصمیمی که آنها در راستای بهتر شدن روند صلح اتخاذ کنند، ایران حمایت خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد انتخاب برخی سفرا در صورت قطعی شدن، افزود: تابستان‌ها عمدتاً فصل جابجایی مأمورین دیپلماتیک ماست. در حال حاضر پنج سفیر در حال سفر به محل مأموریت خود هستند و بنده نیز به سفارت ایران در باکو خواهم رفت. جانشین بنده نیز به زودی تعیین می‌شود.