محبوبه ولی

شهیندخت مولاوردی، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان در واکنش به گرد و خاکی که رئیس بنیاد مستضعفان، شنبه شب در تلویزیون به پا کرد، در توئیتر خود خطاب به او نوشت: «آقای فتاح شما را به سلامت نفس می‌شناختم. کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته‌اید در روایت‌هایتان بیش از پیش دقیق‌تر و مسئولانه‌تر باشید تا با مغلطه طوری وانمود نشود گر حکم‌ شود که مست گیرند....»

اما به هر حال چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید به نظر می‌رسد که گر حکم شود اموال و املاک پرحرف و حدیث نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان و ستاد فرمان اجرایی امام و امثالهم باز پس گرفته شود، پای خیلی‌ها به میان می‌آید و به واقع می‌شود همان که «گر حکم شود که مست گیرند، در شهر هر آنکه هست گیرند». از اصولگرا و اصلاح‌طلب و دولت قبلی و دولت فعلی و نظامی و حتی آنها که دور هم جمع شده‌اند تا مصلحت نظام را تشخیص دهند.

پرویز فتاح پریشب رسانه ملی را رسما به تریبونی برای یک اعلان عمومی به همه افراد و نهادها برای بازگرداندن املاک بنیاد مستضعفان تبدیل کرد و از آن جایی که اساسا کاسه صبر در میان مقامات و مسئولان بسیار کوچک است، روز گذشته موجی از واکنش‌ها و جوابیه‌ها بود که به سوی فتاح روان شد و به او هشدار می‌داد که «در اظهارات خود دقت لازم را معمول دارد.» این جمله آخر، مربوط به پاسخ مجمع تشخیص به گفته‌های فتاح است.

کاخ‌نشینی به سبک انقلابی

نکته جالب در افشاگری فتاح این بود که بسیاری از این تخلفات و شانه خالی کردن‌ها از پس دادن اموال بنیادی که قرار است مال مستضعفان باشد، از سوی چهره‌های طرازاول انقلاب و نظام صورت گرفته است؛ چهره‌های طراز اولی چون هاشمی رفسنجانی و غلامعلی حداد عادل! قرار نبود مقامات و مسئولان در کاخ‌های دوران پهلوی مستقر شوند اما یکی از املاکی که فتاح دو شب پیش از آنها نام برد، کاخ زیبای مرمر بود که جزئی از میراث تاریخی و فرهنگی ایران هم هست، اما بعد از پایان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، دفتر وی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به این کاخ منتقل شد!

فتاح در گفتگوی تلویزیونی خود با بیان اینکه بنای این کاخ تا سال‌ها در تملک هاشمی رفسنجانی بعد هم در دست مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، گفت که نهایتا این کاخ به بنیاد بازگشته اما «هنوز هم آثار دردناکی در این کاخ خودنمایی می‌کند. در آن آسانسور نصب و حمام و جکوزی برقرار کرده‌اند و ...؛ حال سوال اینجاست زمانی که این اتفاق می‌افتاده چرا خبری از میراث فرهنگی نبوده و اقدامی صورت نپذیرفته است؟»

او همینطور درباره ساختمان 9 طبقه و لاکچری مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص اظهار کرد که زمین این ساختمان متعلق به بنیاد بوده و برای ساخت آن نه از بنیاد مستضعفان مجوز گرفته شده نه شهرداری. این ملک نه پروانه دارد و نه پایان کار. همچنین در حریم آن یک ملک خصوصی هم تصرف شده که شرعا اشکال دارد. ساختمان لاکچری آن با استخری که منظره‌ای ابدی! به سوی نیاوران دارد، معلوم نیست برای چه کسانی آماده شده و مشخص نیست کاربری مسکونی دارد یا اداری.

مجمع دیروز در واکنش به این اظهارات ادعا کرد که هم کاخ مرمر و هم دو ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک که توسط جناب آقای دکتر روحانی و سپس جناب آقای دکتر ولایتی مدیریت می‌شد در مرداد ماه ۱۳۹۷ به ریاست وقت بنیاد، جناب آقای مهندس سعیدی کیا تحویل شده و پس از تحویل هم مجمع هیچگونه بهره‌برداری از ساختمان‌های مذکور نداشته است.

حال باید دید میان دو نهاد بنیاد و مجمع کدام صداقت با کدام است!

آشنا نوشت: چه تاریخی بشود تاریخ این بنیاد! فرمودند مستاجران بنیاد باید یا اجاره‌ها را به‌ روز و یا ملک را تخلیه کنند. اما نفرمودند با آنان‌ که املاک را به نام مزایده‌ ولی با مصالحه و توصیه مالک شده‌اند، چه باید کرد

مدارس «بی»  فرهنگ

نام غلامعلی حداد عادل هم در لیست فتاح بود. مدارس فرهنگ او که معروف است، همسرش هم همین پارسال پیرو اظهارات شگرفی که در خصوص همین مدارس فرهنگ داشت، شهرتی مجازی یافت.  آبان پارسال که گفته‌های طیبه ماهروزاده، همسر غلامعلی حدادعادل حسابی سر و صدا کرده بود، میرحسین فتاح، پسر رئیس بنیاد مستضعفان توئیت کرد که «مدرسه آقای حداد برای بنیاد مستضعفان است که سال‌هاست اجاره‌ای بابت آن پرداخت نشده است.» برخی بر اساس این توئیت و حساب و کتاب سرانگشتی محاسبه کردند که آقای حداد بدهی 26 میلیاردی به بیت‌المال دارد.

حالا فتاح توضیح بیشتری درباره مدارس نورچشمی فرهنگ داده و می‌گوید که اجاره ساختمان این مدرسه در خیابان فرشته با ملاحظات تمدید شده و مشمول نرخ روز نمی‌شده است. همچنین او گفت که ارزش این ملک 200 میلیارد تومان است و حالا هم موعد اجاره آن سر رسیده و یا باید تخلیه شود یا اینکه نرخ اجاره آن به روز تنظیم شود.

البته آقای فتاح نگفت که بر چه اساسی از جیب بنیاد مربوط به «مستضعفان» بابت مدرسه‌ای در منطقه برخوردار و مرفه، تخفیف و ملاحظه لحاظ شده است؟!

پای زنان هم به میان آمد

در این میان پای زنان دولت روحانی هم به موضوع باز شد. فتاح گفت که ساختمان مرکز مطالعات و تحقیقات زنان سال‌ها و با مجوز در اختیار عده‌ای از بانوان از جمله معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی بود که آن را تخلیه نمی‌کردند اما در نهایت پیش از تصدی مسئولیت او در بنیاد، آن ساختمان تخلیه شده ولی بابت تخلیه آن پنج میلیارد تومان از بنیاد گرفته‌اند که پس از بررسی‌ها مشخص شده خلاف بوده و کسی که ملک بنیاد مستضعفان در اختیار او بوده است باید اجرت‌المثل هم بپردازد. او تاکید کرد: «امیدواریم این مبلغ برگردد و مشکل حقوقی و قضایی پیدا نکند.» این اظهارات فتاح، واکنش هر دو خانم‌ها، ابتکار و مولاوردی را برانگیخت.  مولاوردی وعده داد که «منتظر جوابیه مستند و مستدل هیأت مدیره موسسه بمانید.»

همدردی با طبقه پایین از محلات بالا

سرعت دفتر محمود احمدی‌نژاد در دادن جوابیه اما بالاتر از دفتر شهیندخت مولاوردی بود. ظاهرا آقای احمدی‌نژاد تمام همدردی با طبقه محروم و نغمه‌های عدالت و مهرورزی را از منطقه خوش آب و هوای ولنجک سر می‌دهد. به گفته فتاح رئیس‌جمهور سابق با مجوز در ملک مربوط به بنیاد مستضعفان با مساحت حدود هزار و 800 متر مربع در منطقه ولنجک و به ارزش 200 میلیارد تومان برای چند سال مستقر است.

رئیس بنیاد گفت: «از روحیه مردمی آقای احمدی‌نژاد انتظار داریم تا این مال بیت‌المال به بنیاد برگردد.»

دفتر احمدی‌نژاد در همین راستا دیروز پیام داد که محل مذکور در آبانماه ١٣٩٢ با انتخاب و پیشنهاد و دستور رئیس محترم وقت بنیاد مستضعفان و با عقد قرارداد در اختیار این دفتر قرار گرفته و بعد هم همواره آماده تخلیه بوده اما تاکنون هیچ درخواستی حتی تلویحی ارائه نشده است.

رشته‌ای که آن سرش ناپیداست

لیست فتاح به نیروهای مسلح، مشخصا سپاه و ارتش هم رسید. او گفت:  از مراکزی که حریف آنها نمی‌شویم نیروهای مسلح هستند. قانوناً نمی‌توانیم علیه آن‌ها شکایت کنیم اکنون یک جای خوب بنیاد در کوهک در اختیار نیروی دریایی ارتش است و مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا هم فرموده است، آقای سرلشکر باقری فرمانده ارتش هم امضا کرده است، اما نمی‌روند و پیگیری‌های ما به در بسته خورده است. حتی یکی از املاک خوب ما در منطقه جماران در دست سپاه ولی امر است، اما آن را به بنیاد پس نمی‌دهند و بنده را در این ملک راه ندادند. ارزش این ملک بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و از آن استفاده هم نمی‌شود، اما به کجا شکایت ببریم؟»

به نظر می‌رسد که گر حکم شود اموال و املاک پرحرف و حدیث نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان و ستاد فرمان اجرایی امام و امثالهم باز پس گرفته شود، پای خیلی‌ها به میان می‌آید؛ از اصولگرا و اصلاح‌طلب گرفته تا نظامیان و تشخیص‌دهندگان «مصلحت»!

این اظهارات فتاح از آن جهت که مطابق قانون نانوشته «مصلحت»، مانند همیشه سربسته نبوده و مشخصا از افراد و نهادها نام برده، اکنون جنجالی به پا کرده است. هرچند که به نظر می‌رسد تمام آنچه فتاح گفته، صرفا نوک کوه یخ است و اندکی از رشته‌ای که سرش ناپیداست؛ آنچنان که حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری دیروز درباره آن در توئیتر نوشت: «‌چه تاریخی بشود تاریخ این بنیاد! فرمودند مستاجران بنیاد باید یا اجاره‌ها را به‌ روز و یا ملک را تخلیه کنند. اما نفرمودند با آنان‌ که املاک را به نام مزایده‌ ولی با مصالحه و توصیه مالک شده‌اند، چه باید کرد.»