یک نماینده مجلس در جلسه علنی دیروز درباره قرارداد 25 ساله ایران و چین گفت: «نباید این مذاکرات به گونه‌ای باشد که آقای ظریف جام را حاضر کنند و ما آن را در ۲۰ دقیقه سر بکشیم.» همزمان اما رئیس‌جمهوری، حسن روحانی در جلسه هیأت وزیران، در این خصوص تاکید کرد: «شایسته نیست دوستان در زمین دشمن بازی کنند. ما در این دولت برنامه همکاری با همه کشورها را دنبال کرده‌ایم که نتایج درخشانی برای کشور داشته و خواهد داشت.»

هرچه می‌گذرد بر اختلافات بر سر این قرارداد مبهم افزوده می‌شود و همزمان که بهارستان سعی در نظارت بر چند و چون این قرارداد و موشکافی آن دارد، اعضای پاستور در حال متقاعد کردن افکار عمومی و سیاسیون درباره پذیرش آن هستند.  

در پی پاسخگویی به همین شبهات، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه طی توئیتی گفت: بر اساس توافق سال ۱۳۹۴ روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین که در بند ششم بیانیه سفر رئیس‌جمهوری چین به تهران منعکس شده است، دو کشور صریحا اراده سیاسی خود را برای توسعه و تعمیق راهبردی روابط بیان داشته و تصمیم گرفتند یک نقشه راه جامع ۲۵ ساله بین دو کشور تدوین شود تا مبنای توسعه منسجم و همه جانبه روابط سیاسی و اقتصادی ایران و چین در سال‌های آتی قرار گیرد.

او توضیح داده است: برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین یک نقشه راه روشن و ریل‌گذاری اصولی برای روابط دو کشور در دنیای آینده است؛ جایی که چین به‌عنوان قدرت اول اقتصادی دنیا در آینده نزدیک و ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه غرب آسیا می‌تواند با روابطی مکمل و مستقل از قدرت‌های سنتی و سلطه‌گر غربی، ضمن تامین منافع مشترک، در برابر فشار قلدرها ایستادگی کند.

ادعاهای مضحک

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برخی از اظهارنظرها در مورد سند همکاری جامع بین ایران و چین تاکید کرد: در این سند نه از واگذاری جزایر ایرانی خبری است و نه از حضور نیروی نظامی و نه سایر موهومات!

او به طورکلی ادعاهایی همچون اجاره جزایر ایرانی در خلیج فارس، انحصار فروش نفت با قیمت‌های پایین، استقرار نیروهای مسلح و غیره را مضحک دانست که حتی ارزش تکذیب کردن هم ندارد.

موسوی گفت: شگرد کهنه دروغ‌پردازی و انتشار اطلاعات غلط برای دریافت جزئیات و اطلاعات صحیح که توسط دشمنان منافع دو ملت به جد پیگیری می‌شود، راه به جایی نخواهد برد.

او دیروز اعلام کرد که پس از نهایی شدن مذاکرات، سند همکاری دو کشور برای طی مراحل قانونی به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

به گفته وی، پیش‌نویس اولیه این سند با مشارکت نهادهای تخصصی دو کشور تهیه شده و هم‌اکنون در مرحله مذاکره قرار دارد.

دولت می‌خواهد اشکالات مذاکره قبلی را جبران کند

محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز و بافق اما در جلسه علنی دیروز مجلس با استناد به اصل ۷۷ قانون اساسی طی اخطاری اظهار کرد: «بر اساس این اصل عهدنامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. شرایط سخت کشور را می‌دانیم. در این شرایط اما نباید بُعد نظارتی مجلس  فراموش شود.

واعظی می‌گوید تخریب و شبهه‌افکنی درباره قرارداد با چین را اول رسانه‌های خارج با هدف قراردادن روابط ایران و چین شروع کردند و متاسفانه در داخل هم برخی افراد که دنبال فرصت هستند نام خود را مطرح کنند، این موضوع را طرح کردند

او ضمن انتقاد از سند برجام ادامه داد: زمانی که می‌خواستند برجام را تصویب کنند می‌گفتند مردم مشکل اقتصادی دارند و ما باید برجام را تصویب کنیم تا مشکل مردم حل شود. هم اکنون به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد اشکالات مذاکره قبلی را جبران کند، یعنی می‌خواهد بگوید با بستن قرارداد جدید مشکلات را حل می‌کند.

لاریجانی یک پای ارتباط جدید با چین بود

پس از اظهارات او، سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی از جایگاه هیأت رئیسه در پاسخ به تذکر صباغیان گفت: دوستانی که مثل شما در مجلس دهم بودند می‌دانند که یک پای ارتباط جدید ما با کشور چین، ریاست مجلس وقت بود. ایشان به نمایندگی از نظام این موضوع را پیگیری می‌کردند. بحث قرارداد ۲۵ ساله هنوز جای کار دارد به این معنا که به جمع‌بندی نرسیده و هنوز پیش‌نویس آن تهیه نشده تا در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم با بیان اینکه مقامات عالی نظام در حال رصد مذاکرات هستند، گفت: زمانی که این قرارداد یا گفت‌وگوها به نقطه اطمینان بخشی برسد حتما در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. دوستان ما از کمیسیون اقتصادی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این جلسات حضور داشته‌اند.

خط تخریب از رسانه‌های خارج شروع شد

در این میان محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم در پایان جلسه هیأت دولت با بیان اینکه سند میان ایران و چین تعهدی به ‌آن معنا ندارد، آن را توافقی متداول و مرسوم میان کشورها عنوان کرد و گفت: خط تخریب روابط ایران و چین از رسانه‌های خارج آغاز شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادعاهایی همچون اجاره جزایر ایرانی در خلیج فارس، انحصار فروش نفت با قیمت‌های پایین، استقرار نیروهای مسلح و غیره در قرارداد 25 ساله با چین را مضحک دانست که حتی ارزش تکذیب کردن هم ندارد

او توضیح داد: دولت همواره مقید بوده هر آنچه که نیاز به تصویب دولت داشته باشد را انجام بدهد و هنگامی که نیاز به تصویب مجلس باشد هم حتما این کاررا انجام می‌دهد و هیچ چیز پنهانی نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهوری یادآورشد: خطی که وجود دارد، خطی است که اول رسانه‌های خارج با عنوان اینکه تخریب روابط ایران و چین را شروع کنند این کار را انجام دادند. متاسفانه در داخل کشور هم برخی از افراد که دنبال فرصت هستند نام خود را مطرح کنند و یا اظهارنظری بکنند و متوسل به مسائل مختلف می‌شوند، این موضوع را مطرح کردند.

 واعظی یادآور شد: الان فضای مجازی شبهه‌هایی برای مردم به وجود آورده؛ یک روز می‌گویند کیش را می‌خواهند بدهند و یک روز می‌گویند می‌خواهند قشم را بدهند. لازم است از فرصت استفاده کنم و بگویم که این خطی است که از خارج حمایت می‌شود. قانون اساسی ما و ‌دستگاه‌های نظارتی ما همه تلاش می‌کنند برای اینکه آنچه که انجام می شود، شفاف باشد و موضوع هیچ خلافی نباشد.