محبوبه ولی

 

گرچه پرونده محمود احمدی‌نژاد بسیار سنگین‌تر از آن است که شورای نگهبان بتواند درباره آن اغماض کند و صلاحیت رئیس‌‌جمهور پیشین ایران تایید شود، اما بسیاری همچنان نگران هستند که مبادا شعبده‌ای شود و معجزه هزاره سوم در وضعیتی که شبیه به معجزه خواهد بود، تایید صلاحیت شود و آن وقت یک سبد دستش بگیرد و هر چه رأی پای صندوق می‌آید را درو کند.

 این نگرانی بسیاری از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان است؛ یکی از آنها صادق زیباکلام است که دیروز در گفتگویی اشاره کرد اگر احمدی‌نژاد تایید صلاحیت شود، با بیش از 20 میلیون رأی رئیس‌جمهور خواهد شد.

مصطفی هاشمی‌طبا، سیاستمدار اصلاح‌طلب که اتفاقا در آخرین دور از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1396 یکی از کاندیداها بود نیز در همین ارتباط به سایت انتخاب گفته است: «احمدی‌نژاد و احمدی‌نژادیسم بر مبنای عوام‌فریبی ظهور پیدا کرده‌ و در وضعیت کنونی نیز بعید نیست که در صورت تایید صلاحیت شدن به دلیل همان منش عوام‌فریبی‌اش بتواند مجدد ریاست پاستور را عهده‌دار شود.»

او معتقد است که «احمدی‌نژاد در وضعیت کنونی جایگاهی «مسیح‌وار» برای خود قائل است؛ هم در سطح داخلی همگان را نصیحت می‌کند و هم ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را اندرز می‌دهد.»

اما درباره اینکه چگونه با توجه به عملکرد و کارنامه دو دولت پیشین او، احتمال رأی آوری او اینقدر بالاست، هاشمی طبا توضیح داده که: «اکنون روی کار آمدن شخصی که تحریم‌ها و قطعنامه‌ها را کاغذپاره ارزیابی و در زمینه اقتصادی وعده‌های مختلف بدهد، بسیار محتمل است. در حقیقت، اکنون مردم به این باور رسیده‌اند کسانی که وعده می‌دهند را انتخاب کنند؛ زیرا می‌گویند برخی افراد وعده نداده و عملی هم نداشته‌اند؛ اکنون دوباره کسی را انتخاب کنیم حداقل وعده‌های بزرگ به ما بدهد.»

پایبندی به سنت سفرهای استانی

از سوی دیگر تحرکات احمدی‌نژاد این گمانه‌زنی‌ها را تقویت می‌کند. او در تمام این سال‌ها که از پاستور دور بوده، سنت دوران ریاست‌جمهوری خود یعنی سفرهای استانی‌اش را حفظ کرده و اتفاقا بسیاری بر اساس تداوم همین سفرهای استانی است که نتیجه می‌گیرند او همچنان در اندیشه پاستور است. اکنون هم از قضا اظهاراتش در یکی از همین سفرها، سر و صدای زیادی به پا کرده است.

آنطور که سایت بهارنیوز، سایت نزدیک به احمدی‌نژاد نوشته، یکشنبه شب او در گیلان بوده که از قرارداد 25 ساله دولت روحانی با چین به تندی انتقاد کرده است.

از کیسه ملت می‌بخشید؟

او در جمع مردم گفته است: «شنیده‌ام که در حال مذاکره هستند و می‌خواهند یک قرارداد 25 ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچ کس هم خبر ندارد.»

احمدی‌نژاد این قرارداد که در واقع قرارداد ایران با چین هست را «برخلاف منافع کشور و ملت» عنوان کرده و بدون اینکه از فرد یا گروه خاصی نام ببرد، افزوده است: «مگر شما مالک کشور هستید که بدون اطلاع ملت و از کیسه ملت به دیگران می‌بخشید؟ انقلاب کردیم تا هیچ مسئله‌ای از ملت پنهان نماند و کسانی خود را مالک ملت ندانند.»

مصطفی هاشمی‌طبا با بیان اینکه احمدی‌نژاد در وضعیت کنونی جایگاهی «مسیح‌وار» برای خود قائل است، گفت: اکنون روی کار آمدن شخصی که تحریم‌ها و قطعنامه‌ها را کاغذپاره ارزیابی کند و در زمینه اقتصادی وعده‌های مختلف بدهد، بسیار محتمل است

چرخش به شرق یا مکر چینی؟

قراردادی که رئیس جمهور پیشین ایران از آن انتقاد کرده، در واقع همان «برنامه 25 ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» است که ابتدای تیرماه پیش‌نویس آن از سوی هیأت دولت تایید شد و حسن روحانی، وزیر امور خارجه‌اش یعنی محمدجواد ظریف را مامور انجام مذاکرات نهایی با طرف چینی در خصوص این برنامه کرد.

جزئیات این برنامه تاکنون مشخص نیست و همین ابهام باعث شده تا حدس و گمان‌های بسیاری درباره آن مطرح شود. برای نمونه سایت تابناک، درباره آن نوشته است که نهایی شدن این سند می‌تواند به معنای کامل چرخش به شرق باشد.

برخی دیگر از رسانه‌ها نیز محور اصلی این برنامه را سرمایه‌گذاری 280 میلیارد دلاری چینی‌ها در صنعت نفت و گاز و پتروشینی ایران عنوان کرده‌اند.

رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد اما در این باره نوشته‌اند: «روش چین در موارد مشابه چنین بوده است که برای یک پروژه وام می‌دهد و جزء شرایط آن این است که شرکت‌های چینی در قراردادهای توسعه آن پروژه اولویت داشته باشند. یکی از شرایط وام این است که در صورتی که زمان سررسید وام فرارسید و توان پرداخت وام وجود نداشت، بندر و یا بخشی از سرزمین یا به تملک چین درآید و یا برای طولانی مدت به این کشور اجاره داده شود. از این به بعد وظیفه شرکت‌های چینی دخیل در پروژه این است که تمام تلاش خود را بکنند که وام قابل پرداخت نباشد، تا بتوان بنادر و سرزمین را مالک شد!»

سخنگوی وزارت خارجه: متن قرارداد را منتشر می‌کنیم

دیروز اما سخنگوی وزارت امور خارجه به دنبال حمله تند احمدی‌نژاد به آن قرارداد، آن هم در یک جمع مردمی، گفت که این سند همکاری افتخارآمیز و به نفع روابط راهبردی دو کشور است.  عباس موسوی با اشاره تلویحی به اظهارات احمدی‌نژاد و همینطور رد گمانه زنی رسانه‌ها، تاکید کرد که در این سند در مورد ابعاد همکاری‌های اقتصادی دو کشور برنامه‌ریزی شده که اکنون در حد پیش‌نویس است و در صورت قطعی و نهایی شدن می‌توان متن آن را منتشر کرد.  او همچنین با تاکید بر اینکه موضوع ابهام‌آمیزی در سند همکاری‌های ایران و چین وجود ندارد، تصریح کرد: «ما تلاش داریم رابطه‌مان را با کشورهایی که روابط خوبی با آنها داریم، طولانی مدت کنیم. آماده‌ایم با سایر کشورهایی که با ما رابطه حسنه‌ای دارند، روابط‌مان را بلندمدت کنیم.»

گرچه موسوی تمامی این ادعاها را رد کرد اما ظریف به همراه عباس صالحی، وزیر ارشاد، 15 تیر میهمان مجلس خواهد بود و قطعا با سر و صدایی که احمدی‌نژاد بابت این قرارداد راه انداخت، نمایندگان او را درباره این موضوع سوال‌پیچ خواهند کرد.

احمدی‌نژاد یکشنبه شب در گیلان از قرارداد 25 ساله دولت روحانی با چین به تندی انتقاد کرده و در جمع مردم گفته است: مگر شما مالک کشور هستید که بدون اطلاع ملت و از کیسه ملت به دیگران می‌بخشید؟

بسیاری معتقدند که این آخرین دردسری نخواهد بود که احمدی‌نژاد در این ماه‌های باقی مانده تا انتخابات 1400 برای دولت ایجاد می‌کند؛ به ویژه آنکه شماری از نزدیکان وی نیز در مجلس هستند. آنها معتقدند که هجمه‌هایی از این دست به دولت، ترفند احمدی‌نژاد برای بازگشت مسیح‌وار خود به پاستور خواهد بود.

برخی دیگر اما معتقدند او به دلیل احتمال بالای رد صلاحیت شخصا برای کاندیداتوری در 1400 اقدام نخواهد کرد.

عباس امیری‌فر، از چهره‌هایی که سابقا به احمدی‌نژاد بسیار نزدیک بود پیش از این گفته بود «شک ندارم احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ می‌آید و پیش‌بینی می‌کنم مانند سال ۹۶ که دست در دست بقایی برای انتخابات ثبت‌نام کرد این‌بار همراه با آقای الهام وارد این رقابت‌ها خواهد شد.» البته تجربه ثابت کرده شورای نگهبان با هر چهره‌ای که با نام احمدی‌نژاد پا به میدان انتخابات بگذارد نیز سر سازگاری نخواهد گذاشت.