رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند پایان تحریم تسلیحاتی ایران، جز لاینفک برجام است و اگر بنا باشد که این تحریم‌ها تحت هر شرایطی بازگردد، پاسخ ما پاراگراف آخر نامه‌ای است که من به سران ۴+۱ نوشتم. آنها می‌دانند که اگر چنین خطایی را مرتکب شوند چه عواقب وخیمی برای آنها دارد و چه شکست تاریخی برای آنها خواهد بود.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه دیروز هیات دولت اظهار کرد: امروز در مقطعی هستیم که آمریکا احساس می‌کند که تا ماه‌های آینده ما به یک پیروزی می‌رسیم و تمام تحریم‌های تسلیحاتی برداشته می‌شود؛ آمریکایی‌ها یکی دو ماه است که از خواب غفلت بیدار شده و فهمیدند که چه اشتباه بزرگی کردند که از برجام خارج شدند و چه خطای بزرگی کردند که برجام را به هم زدند؛ الان نیز نه راه پیش دارند و نه راه پس؛ اگر همین مسیر را طی کنند، تحریم‌های تسلیحاتی برداشته می‌شود و همان اسرائیل، عربستان و تندروهای عربستان که به ترامپ گفته بودند که از برجام خارج شود، همان‌ها به ترامپ خواهند بود که ما ۴ گروه کار اشتباهی کردیم.

اقتصاد باید به مردم واگذار شود

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود درباره عرضه سهام شرکت‌های دولتی به بورس گفت: تا کنون یک نوبت این کار انجام شده و چندین نوبت دیگر نیز انجام می‌شود. ما اگر می‌خواهیم جهش تولید داشته باشیم، دولت باید چابک شده و آنجایی که نیاز نیست تصدی‌گری را کنار بگذارد. اقتصاد باید به مردم و شرکت‌های خصوصی واگذار شود. از سویی نقدینگی در جامعه زیاد است و یکی از راه‌های درست برای جمع‌آوری نقدینگی و مهار و کاهش تورم، حضور مردم در بورس است. با عرضه سهام به بورس بنگاه‌های دولتی هم شفاف شده و با فساد و رانت مبارزه می‌شود. برای ما خیلی مهم بود که شستا شفاف شود. ما این راه را ادامه می‌دهیم.

تغییر پول ملی تاثیری بر تورم ندارد

وی در ادامه درباره تغییر واحد پول ملی کشور نیز گفت: واحد پول ملی ما در نوشتار ریال و در گفتار تومان بود. بسیاری از اشتباهات بانکی هم به خاطر همین مسئله ریال و تومان بود. واحد رسمی پول ملی ما ریال است اما اصلا در زندگی مردم حضور ندارد. من مصر بودم واحد پول ملی تغییر کند تا مردم راحت شوند. زیرا تمام معاملات با تومان انجام می شود. در واقع ما خواستیم یک مشکل فرهنگی اجتماعی را حل کرده و محاسبات مردم را تسهیل کنیم.

روحانی در پایان با بیان اینکه ما رقم را کوچک کردیم گفت: تغییر واحد پول ملی هم به لحاظ وجهه بین المللی و در مقایسه پول ملی با مثلا یورو بهتر است و بعید هم می‌دانم تاثیری بر تورم یا رشد اقتصادی داشته باشد بلکه بیشتر کمکی است برای تسهیل حسابگری.