سخنگوی دولت گفت: به ملت ایران اطمینان می‌دهم حتی یک دلار هم از بودجه سال ۹۷ گم نشده است و همه این‌ها به طور مشخص محاسبه خواهد شد.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت، در گفتگو با خبرنگاران افزود: دولت نظارت را بسیار مفید می‌داند و یکی از نظارت‌پذیرترین دولت‌های بعد از انقلاب، دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

ربیعی افزود: هیچ دولتی مانند دولت یازدهم و دوازدهم مورد نظارت شدید سازمان‌های نظارتی و نیز افکار عمومی قرار نداشته است.

وی به باز بودن فضای عمومی برای نظارت بر دولت و نقد‌هایی که مطرح می‌شود اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من این نقد‌ها در سال‌های گذشته بی نظیر بوده است و مردم می‌توانند قضاوت کنند که دولت چقدر در معرض شفافیت قرار دارد.

سخنگوی دولت افزود: امیدواریم گزارش تفریغ بودجه نسبت به همه بودجه‌بگیران مراعات شود و تفکیکی قائل نباشیم و تفریغ بودجه باید شامل گزارش همه دستگاه‌ها باشد.

وی با اشاره به برخی از موارد مطرح شده در گزارش تفریغ بودجه ۹۷ از سوی رئیس دیوان محاسبات کشور که روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس ارائه شد، گفت: از جمله مواردی که در این گزارش به صورت کلی پرداخت شده و به جزئیات آن اشاره نشده، موضوع ارز است.

ضمن احترام به گزارش دیوان محاسبات در مورد تفریغ بودجه سال ۹۷، به ملت ایران اطمینان می‌دهم چیزی نیست که ما بگوییم حتی یک دلار از این مبلغ چیز ناپیدایی است و یا گم شده است و همه این‌ها به طور مشخص محاسبه خواهد شد

سخنگوی دولت همچنین گفت: وقتی که عدد کلی در این زمینه اعلام می‌شود در جامعه ابهامی را ایجاد می‌کند.

ربیعی در ادامه گفت: همه نیز مطلع هستند بخش‌هایی که ارز دریافت کرده‌اند، اما وارداتی نداشته‌اند نیز تحت کنترل هستند و حتی یک دلار آن نیز حساب و کتاب دارد.

واگذاری بانک‌ها اصولی بود

وی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر یک و نیم میلیارد دلار پرونده رسیدگی به این موضوع داریم، افزود: بخشی از این رسیدگی‌ها حتی به قوه قضاییه ارسال شده است که شاید حدود ۷۰ یا ۸۰ میلیون دلار شود.

ربیعی افزود: ضمن احترام به گزارش دیوان محاسبات در مورد تفریغ بودجه سال ۹۷، به ملت ایران اطمینان می‌دهم چیزی نیست که ما بگوییم حتی یک دلار از این مبلغ چیز ناپیدایی است و یا گم شده است و همه این‌ها به طور مشخص محاسبه خواهد شد.

سخنگوی دولت یکی دیگر از موارد مورد انتقاد دولت به گزارش تفریغ بودجه را موضوع خصوصی‌سازی ذکر کرد و افزود: این گزارش از سوی دولت، غیر دقیق خوانده شده و وزیر اقتصاد و دارایی نیز آن را غیردقیق می‌داند.

وی گفت: مبانی ۲۷ درصد باید مشخص شود و تا این کار انجام نشود ما نمی‌توانیم هیچ قضاوتی کنیم.

ربیعی همچنین اختصاص ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به صندوق فولاد را قانونی دانست و افزود: این بدهی دولت به صندوق بود و پس از آن هیچ مصوبه‌ای برای پرداخت به جا‌های دیگر نداشتیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اقدام دولت برای شروع مرحله دوم خصوصی‌سازی گفت: آغاز این کار با حضور شستا در بورس انجام شد.

وی همچنین نحوه واگذاری بانک‌ها از سوی دولت را کار اصولی دانست که در گزارش تفریق بودجه سال ۹۷ مورد انتقاد قرار گرفته است.

کاهش آمار مبتلایان به کرونا در کل کشور

سخنگوی دولت همچنین از کاهش آمار مبتلایان به کرونا در کل کشور خبر داد.

وی با اشاره به اینکه گزارش‌های ارائه شده گویای کاهش آمار مبتلایان به کرونا بود، اظهار داشت: آمار‌ها نشان می‌دهند روند ابتلا به کرونا در کل کشور با شیب کند رو به کاهش است.

ربیعی افزود: اگر این روال به همین صورت پیش برود، شاید خبر‌های خوبی در آینده داشته باشیم، به عنوان مثال در تهران ۴۰ درصد نسبت به اوایل فروردین متوفیان کاهش داشته‌اند و یا آقای دژپسند که معین استان اصفهان هستند گزارشی دادند که پریشب فوتی در اثر کرونا نداشتیم.

نان گران نمی‌شود

ربیعی با اشاره به نرخ گندم اظهار داشت: اتفاقی افتاده بود که نرخ آرد برای نانوایان آزادپز مانند نانوایان صنعتی‌ محاسبه شده بود که امروز تصمیم گرفتیم این نرخ برگردد و همان ۹۰۰ تومان برای آزادپزان محاسبه شود.

وی افزود: نرخ آرد برای نانوایان یارانه‌ای هم همان ۶۶۵ تومان است و نرخ آرد صنعتی ها نیز ۲۷۰۰ تومان خواهد بود.

ربیعی تاکید کرد: بنابراین امسال به نرخ آرد آزادپزان اضافه نمی‌شود و قیمت نان در میان آزادپزان افزایش نخواهد داشت. سخنگوی دولت گفت: همچنین در جلسه امروز مقرر شد برخی از مراکزی که شهرداری‌ها، وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی به مردم اجاره داده بودند، بخشودگی اجاره‌بها داشته باشند، چون این کسب و کار‌ها بر اثر کرونا درآمد نداشتند.

ربیعی درباره علت پرواز هواپیمای ایرانی به جده گفت: این پروازها برای کار اداری و بازگرداندن کارمندان شرکت‌های هواپیمایی به ایران بوده است و هیچ علت سیاسی ندارند

ربیعی همچنین اعلام کرد: ضوابط اجرایی بودجه سال ۹۹ در جلسه امروز هیأت دولت به طور کامل تصویب شد.

علت پروازهای ایرانی به مقصد جده

سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود، در پاسخ به پرسشی درباره علت پرواز هواپیمای ایرانی به جده اظهار کرد: امروز صبح این موضوع را از آقای ظریف پرسیدم که اطلاعی نداشتند بعد از آقای مهندس اسلامی سوال کردم و گفتند که پرواز به جده برای کار اداری و بازگرداندن کارمندان شرکت‌های هواپیمایی به ایران بوده است.

وی افزود: هیچ عقبه سیاسی در این پرواز وجود نداشته و علت سیاسی برای آن نیست، بلکه یک کار کاملا اداری انجام شده است.