وزیر امورخارجه آمریکا گفت که در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره ایران رایزنی کرده است.

مایک پمپئو با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر از دیدارش با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واشنگتن خبر داد.

وی با ابراز خرسندی از میزبانی جوزپ بورل در وزارت امورخارجه آمریکا مدعی شد که همکاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای بررسی مهم‌ترین چالش‌های جهانی، ازجمله آنچه آن را رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران خوانده است، برای آمریکا و تلاش‌هایش جهت ساختن جهانی با امنیت و کامیابی بیشتر حیاتی است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای درباره دیدار مایک پمپئو با جوزپ بورل گفت که دو طرف در این دیدار درباره موضوعات صلح خاورمیانه، روابط تجاری اتحادیه اروپا و آمریکا و مسئول دانستن ایران و روسیه برای فعالیت‌های‌شان رایزنی کرده‌اند.

دیپلماسی بدون عمل موفق نمی‌شود

جوزپ بورل همچنین در یادداشتی به لزوم عمل‌گرایی در سیاست اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری پراجکت سیندیکیت، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخشی از یادداشتی که درباره رویکردهای سیاسی اتحادیه اروپا در برابر کشورهای دیگر نوشته است، بر لزوم عمل‌گرایی تاکید کرده و با اشاره به ایران نوشت: دیپلماسی نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد، مگر این که با عمل پشتیبانی شود.

بورل ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم که توافق هسته‌ای ایران پابرجا بماند، باید اطمینان حاصل کنیم که اگر ایران به پایبندی کامل به تعهداتش بازگردد، [از منافعی] بهره‌مند می‌شود.

به گزارش ایسنا، اظهارات بورل در این یادداشت در پی این مطرح می‌شود که با خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای که میان ایران و پنج قدرت جهان انجام شده بود، ضمن اعمال دوباره تحریم‌های پیشین آمریکا بر ایران، دولت فعلی آمریکا تحریم‌های جدیدی نیز در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» بر ایران اعمال کرد.

طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای متعهد شده بودند که راهکارهایی عملی برای کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا انجام بدهند. یک سال پس از تعلل این کشورها در عمل به این تعهد، ایران اعلام کرد که در چند گام تعیین‌شده، تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق هسته‌ای را کاهش می‌دهد. البته مقامات کشورمان اظهار داشته‌اند که این اقدامات بازگشت‌پذیر بوده و به محض عملی شدن تعهدات کشورهای اروپایی به حالت قبلی خود بازخواهند گشت.