در حملات سنگین موشک‌های بالستیک نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه آمریکایی عین‌الاسد و چند پایگاه نظامی دیگر از جمله پایگاه اربیل در عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است مورد اصابت قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، بامداد دیروز و ساعت ۱ و ۲۰ دقیقه، همان ساعتی که سردار سلیمانی در حمله تروریستی نیروهای آمریکایی به شهادت رسید، رزمندگان نیروی هوافضای سپاه در عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی با رمز «یا زهرا (س)» با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به «عین الاسد» را در هم کوبیدند.

اولین حملات سنگین موشک‌های بالستیک نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به  پایگاه عین‌الاسد در عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، صورت گرفت و سپس برخی دیگر از پایگاه‌های نظامی آمریکا نیز هدف حملات موشکی سپاه پاسداران قرار گرفت.

عین الاسد در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» قرار دارد و دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است که پشتیبانی از هواپیماهای بدون سرنشین در آن انجام می‌شده است.  

در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.

هشدار به کشورهای منطقه

پس از این عملیات، سپاه پاسداران در بیانیه‌ای، به آمریکا هشدار داد که «هر شرارت مجدد و تجاوز یا تحرک دیگر با پاسخ دردناک‌تر و کوبنده‌تری مواجه خواهد شد.» سپس افزود: به دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده‌اند اخطار داده می‌شود هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدأ اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت. در ادامه این بیانیه آمده است که «به هیچ وجه رژیم صهیونیستی را در این جنایات جدای از رژیم جنایتکار آمریکا نمی‌دانیم.» بیانیه سپاه پاسداران در پایان نیز خطاب به مردم آمریکا توصیه کرده است که «برای پیشگیری از خسارت‌های بیشتر، سربازان آمریکایی را از منطقه فراخوانده و اجازه ندهند با نفرت‌افزایی روزافزون رژیم ضد مردمی حاکم بر ایالات متحده جان نظامیان آن کشور بیش از این به خطر افتد.»

بیش از 80 کشته و 200 زخمی

بر اساس گزارش‌های اولیه 20 نقطه حساس این پایگاه توسط 15 موشک مورد اصابت قرار گرفت و تعداد قابل توجهی پهپاد، بالگرد و هواپیمای بدون سرنشین منهدم شد. هیچ‌ کدام از این موشک‌ها به وسیله سیستم راداری ارتش تروریسم آمریکا رهگیری نشده‌اند. منابع آگاه به خبرگزاری‌ها و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اطلاع داده‌اند که در این مرحله ۸۰ نیروی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند که زخمی‌ها بلافاصله با بالگرد از این پایگاه بیرون برده شده‌اند.

شناسایی 104 هدف آمریکایی برای حملات احتمالی بعدی

ساعتی بعد  یک منبع آگاه اعلام کرد: دستکم ۱۰۴ هدف از مواضع آمریکایی‌ها و متحدانش، در منطقه شناسایی شده‌اند که اگر آمریکایی‌ها مجددا مرتکب هرگونه خطایی شوند، این مواضع هدف حمله قرار خواهند گرفت.  این منبع آگاه می‌افزاید: کلیه شهرک‌های زیرزمینی موشکی در سراسر ایران برای هدف قرار دادن اهدافی که از پیش تعیین شده در حالت آماده‌باش 100 درصد هستند.

بخشی از بیانیه سپاه پاسداران: هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدأ اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت. به هیچ وجه رژیم صهیونیستی را در این جنایات جدای از رژیم جنایتکار آمریکا نمی‌دانیم

این اقدام، ضعیف‌ترین سناریوی جمهوری اسلامی بود

سردار کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله با اشاره به انتقام سخت ایران از آمریکا در پی شهادت سپهبد سلیمانی به ایسنا گفت: آنها خیال می‌کردند پایگاه‌هایی که در منطقه دارند برای همیشه امن است، اما باید بدانند که اینجا دیگر برایشان در هیچ زمانی امن نیست. 

سردار رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا نیز تصریح کرد: این مرحله از اقدام تلافی‌جویانه سپاه علیه  تروریسم آمریکایی ضعیف‌ترین سناریوی جمهوری اسلامی ایران بود که  در راستای مطالبه‌ ملی برای انتقام خون پاک شهید سلیمانی و همراهانش به اجرا گذاشته شد. 

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: عملیات غرورآفرین شب گذشته تنها بیانگر گوشه‌ای از توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و در پاسخ به اقدام تروریستی رژیم امریکا در به شهادت رساندن شهید بزرگوار سردار سپهبد پاسدار قاسم سلیمانی است و هرگونه شرارت جدید آمریکا با پاسخی قوی‌تر، کوبنده‌تر و با وسعت بیشتر مواجه خواهد شد.

آمریکا پاسخ دهد، اسرائیل را می‌زنیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سناریوهایی در شورای عالی امنیت ملی آماده داریم که یک سناریو و یا بخشی از آن را می‌توانیم به اجرا بگذاریم، گفت: اسرائیل حاج قاسم سلیمانی را رصد می‌کرده و اطلاعات را به آمریکا می‌داده است؛ سرویس اطلاعاتی اسرائیل گرا‌ها را به ایالات متحده داده است. ما آنها را در ترور شهید سلیمانی شریک جرم آمریکا می‌دانیم بنابراین اگر آمریکا بخواهد دست از پا خطا کند و به عملیات ما پاسخ دهد، هدف بعدی ما اسرائیل خواهد بود.  

حجه‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفتگویی با ایلنا افزود: شرکای منطقه‌ای آمریکا آسیب‌پذیر هستند. از سوی دیگر هم ایالات متحده فاصله زیادی با خاورمیانه دارد و هر وقت هم که احساس خطر کند می‌تواند به مرزهایش برگردد؛ بنابراین آن‌هایی که در منطقه با ما زندگی می‌کنند این جهالت محض است که بخواهند حال و آینده خودشان را به خطر بیندازند.

آمریکا حتما تمهیداتی برای جلوگیری از تلفات انجام داده

وزیر دفاع نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به پرسشی درباره تلفات حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد، گفت: طبیعتا آنها با توجه به خواست مستمر ملت ایران به‌ خصوص در روز تشییع جنازه سردار سلیمانی می‌دانستند که این انتقام اتفاق خواهد افتاد. بنابراین آنها آمادگی‌هایی را کسب کرده بودند. البته آمادگی آنها منجر به این نشد که بتوانند از اصابت موشک جلوگیری کنند. اما حتما تمهیداتی را برای جلوگیری از تلفات انجام داده بودند. باید زمان داشته باشیم تا ببینیم که چه اتفاقی در آنجا افتاده است.

وی تصریح کرد: اقدام بعدی ما قاعدتا متناسب با اقداماتی خواهد بود که آمریکایی‌ها انجام بدهند. 

به دنبال جنگ نیستیم

مقامات دولتی نیز ضمن حمایت از عملیات سپاه، تاکید کردند که ایران به دنبال جنگ نیست. علی ربیعی سخنگوی دولت گفت: از عملیات موفق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تحقق وعده صادق تشکر و حمایت می‌کنیم. به همان جایی که حمله از آن صورت گرفته بود پاسخ مشروع داده شد. ما به دنبال جنگ نبوده‌ایم اما هر تجاوز دیگری پاسخ سخت‌تر و کوبنده‌ترخواهد گرفت. وی تاکید کرد: ما جنگ‌طلب نیستیم، اما این پاسخ حق مشروع ماست.  محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در اولین واکنش به این اقدام در توئیتی با اشاره به انتقام سخت ایران از تروریست‌های آمریکایی در پایگاه عین الاسد در عراق نوشت: ایران منطبق با بند ۵۱ منشور ملل متحد، اقدامات متناسبی در دفاع از خود انجام داد و پایگاهی را که از آن حمله بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد ما انجام شده بود هدف قرار داد.

ظریف: ایران منطبق با بند ۵۱ منشور ملل متحد، اقدامات متناسبی در دفاع از خود انجام داد و پایگاهی را که از آن حمله بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد ما انجام شده بود هدف قرار داد

وی تصریح کرد: ما به دنبال تشدید تنش یا جنگ نیستیم، اما از خودمان در برابر هر تهاجمی دفاع می‌کنیم.

برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا نداریم

ظریف همچنین در جمع خبرنگاران ایرانی و رسانه‌های خارجی اظهار کرد: وقتی نادانی و غرور با هم ممزوج شود نتیجه خطرناکی دارد. ترامپ دورش افرادی این‌چنین دارد نتیجه‌اش این است که این حرکت‌های خبط را نشان دادند. وی همچنین در پاسخ به خبرنگار سی‌بی‌اس در حاشیه جلسه هیأت دولت مبنی بر اینکه آیا امکان گفتگو میان ایران و آمریکا وجود دارد، گفت: خیر، برنامه‌ای برای مذاکره و گفتگو نداریم.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: تنها انتقام، خروج آمریکا از منطقه است.

وی با بیان اینکه خروج آمریکا از منطقه با اقدام نظامی نخواهد بود، گفت: اقدام نظامی به آمریکا، همین بود که دیشب انجام شد.