سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته اعلام کرد: تصمیماتی برای گام پنجم اتخاذ شده بود و با توجه به تحولات جاری، امشب(15 دیماه) جلسه مهمی در مورد آن برگزار می‌شود که خط و مشی ایران را مشخص خواهد کرد.

به گزارش مهر، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری دیروز، درباره پیام آمریکا از سوی سوئیس، گفت: چون جزئیات منتشر نشده، بنده از ذکر جزئیات و پاسخ آن معذورم. نامه از سوی وزیر خارجه آمریکا بود که خارج از تشریفات دیپلماتیک و بسیار بی ادبانه بود و ما آن را بررسی و  در حد خود آمریکایی‌ها پاسخ دادیم تا فکر نکنند خبری است.

وی در مورد اینکه آیا آمریکا پیشنهاد لغو تحریم را داده است، گفت: خیر؛ من چنین چیزی را تایید نمی کنم. پیش شرط ایران در بحث مناسبات ایران با آمریکا همچنان وجود دارد. موسوی تاکید کرد: آمریکا باید به تعهدات خود بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند. اما در قبال اتفاقی که اکنون افتاده باید پاسخ داده شود تا سپس به موضوع تعهدات آمریکا در برجام بپردازیم. پس از تسویه حساب با آمریکا بحث گفتگو با آمریکا در قالب ۱+۵ مطرح می‌شود.

تایید دعوت اتحادیه اروپا از ظریف

وی درباره دعوت اتحادیه اروپا از محمد جواد ظریف برای سفر به بروکسل نیز گفت: این دعوت انجام شده است اما هنوز قطعی نیست؛ رایزنی‌ها در این مورد در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مواضع برخی کشورهای اروپایی پیرامون ترور شهید سلیمانی، گفت: کشورهای اروپایی در موضوع منطقه مواضعی شبیه آمریکا دارند و مغایر با اصول جمهوری اسلامی ایران است.

موسوی با بیان اینکه مواضع سه کشورهای اروپایی در قبال ترور شهید سلیمانی بسیار گستاخانه و غیرقابل قبول بود، اظهار داشت: مواضع غیر حقوقی اروپا در قبال حضور منطقه‌ای ایران و نقش سپاه پاسداران در تامین امنیت، فرار رو به جلو بوده و فرافکنی آشکار است. وی درباره رویکرد چین و روسیه در موضوع ترور سردار سلیمانی، افزود: ما نباید انتظار نتیجه زودهنگام داشته باشیم. پیش از این اتفاق، آقای ظریف سفری به چین و روسیه داشت که بلافاصله بعد از برگزاری رزمایش مشترک دریایی بود. هماهنگی‌های خوبی میان ایران، چین و روسیه وجود دارد و رایزنی‌های خوبی نیز در حال انجام است و نتیجه آن را به زودی در سازمان ملل متحد شاهد خواهیم بود؛ ما قدردان مواضع روسیه و پکن هستیم.