رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: اولویت فهرست ما قرار گرفتن اعضای اصلاح‌طلب است اما اگر چنین فردی در دسترس نبود، افراد غیراصلاح‌طلب را در فهرست قرار می‌دهیم.

به گزارش ایرنا، مصطفی کواکبیان روز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه پنج اصل درباره انتخابات پیش رو در حزب مورد بحث قرار گرفته است، گفت: اولویت و اصل نخست حزب مردم‌سالاری مشارکت جدی در انتخابات و قهر نکردن با صندوق‌های رأی است و ما اهل تحریم انتخابات نیستیم.

 وی اضافه کرد: اصل دوم این است که علاوه بر تشویق مردم به حضور در پای صندوق‌های رأی، لیست انتخاباتی هم خواهیم داشت اما مشروط به اینکه در سراسر کشور حداقل ۲۰ نفر فرد تایید شده داشته باشیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: اصل سوم این است که لیست ما با هماهنگی و انسجام و وحدت با سایر احزاب اصلاح‌طلب خواهد بود. در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ۳۰ حزب وجود دارد که لیست با هماهنگی این شورا تنظیم خواهد شد.

کواکبیان گفت: اصل چهارم هم این است که اولویت این فهرست قرار گرفتن اعضای اصلاح‌طلب است اما اگر چنین فردی در دسترس نبود، افراد غیراصلاح‌طلب را در فهرست قرار خواهیم داد.

این نماینده مجلس گفت: سه ویژگی یعنی اصلاح‌طلبی با مفهوم دقیق خود، عضویت در یک حزب اصلاح‌طلب و مقبولیت عمومی بالاتر نسبت به سایر داوطلبان، اساس حضور افراد در لیست است. یعنی هر نامزد تایید شده عضو احزاب اصلاح طلب که محبوبیت بالاتری داشته باشد، برای ما اولویت دارد.

وی افزود: باید در زمینه انتخابات روشنگری و تبیین انجام شود تا با برخی افراطیونی که انتخابات و مجلس را قبول ندارند و شعار «لیاخوف کجایی» سر می‌دهند، موفق نشوند؛ چنین شعارهایی نشان می‌دهد که این گروه با اصل مجلس مشکل دارند و رأی مردم را نمایشی و برای کوبیدن در دهان استکبار نیاز دارند و برای مردم حق رأی ذاتی قائل نیستند.

اکثریت مجلس دهم اصولگرا بود نه اصلاح‌طلب

کواکبیان همچنین گفت: تلقی افکار عمومی در اکثریت بودن اصلاح‌طلبان مجلس دهم صد در صد باطل است. ما اکثریت فراکسیونی داشتیم یعنی فراکسیون امید از دو فراکسیون دیگر از نظر تعداد بالاتر بود اما در مجموع مجلس دهم متعلق به اصولگراها بود. هم مستقلین در خدمت اصولگرایان بودند و هم اصولگرایان در خدمت مستقلین. نمونه آخر آن جمع‌آوری رأی حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور برای علی لاریجانی بود و آنها در یک ائتلاف جدی با هم بودند و تعداد آنها به ۱۶۰ تا ۱۷۰ می‌رسید و تعداد ما هم همان ۱۱۰ تا ۱۲۰ نفر بود.