رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی مسئولیت بخشی از کشته‌شدگان حوادث آبان را بر عهده گرفته است، گفت: در این باره نیاز داریم گزارش شفافی از تعداد کشته‌ها و نحوه کشته شدن‌شان ارائه شود. اگر نیروی انتظامی کوتاهی کرده است صراحتاً بیان کند تا از تکرار این اتفاقات پیشگیری شود. 

به گزارش اعتمادآنلاین، جلال میرزایی با بیان اینکه قرار نیست هر تحصن و اعتراضی به خشونت کشیده شود، افزود: به نظرم باید یک بازنگری در عملکرد نیروهای انتظامی صورت گیرد تا برای مواجهه با این شرایط با هزینه کمتری آمادگی لازم ایجاد شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا مسئولان مربوطه آمار دقیق و رسمی کشته‌شدگان این حوادث را در راستای جلوگیری از شایعه‌سازی‌ها اعلام نمی‌کند، اظهار کرد: مردم عادی دنبال آمار و تعداد کشته‌شدگان نیستند، برخی نخبگان و افرادی که دغدغه مردم را دارند و فعالان سیاسی خواهان باز شدن این موضوع هستند و می‌خواهند علل و چگونگی کشته شدن معترضان را بدانند.

میرزایی خاطرنشان کرد: دولت قبول دارد که برخی از معترضان در این حوادث کشته، گروهی زخمی و تعدادی بازداشت شده‌اند. ولی درباره تعداد کشته‌ها ابهاماتی وجود دارد. البته در مورد کشته‌شدگان نه به صورت یک گزارش مستند، بلکه در قالب اظهارنظراتی از سوی دستگاه قضایی و برخی مراکز مسئول صحبت‌هایی مطرح شده است ولی درباره تعداد و چگونگی کشته شدن این افراد ابهاماتی در میان است.

او اضافه کرد: اگر مقابله دقیق و هوشمندانه نداشته باشیم، هر بار این اعتراضات به چالشی برای نظام تبدیل خواهد شد. پس باید آسیب‌شناسی شود که دستگاه امنیتی و انتظامی ما چه چیزی برای تجهیز و مواجهه کم‌هزینه با این اتفاقات نیاز دارد.

نماینده مردم ایلام در مجلس ادامه داد: چند روز گذشته بی‌بی‌سی فارسی گزارشی پخش کرد مبنی بر اینکه یکی از سازمان‌های بین‌المللی آمار دقیق کشته‌شدگان اعتراضات آبان در ایران را ۳۰۴ نفر اعلام کرده است. در گزارشی دیگر، رویترز تعداد کشته‌شدگان این حوادث را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.

میرزایی تصریح کرد: رسانه‌های خارجی علاوه بر اعلام آمارهای متناقض به منظور راه‌اندازی جنگ و عملیات روانی، قصد دارند مسئولان ما را مجبور به نشان دادن واکنش کنند. بنابراین باید بررسی کرد در مواجهه با این اخبار متناقض که منتشر می‌شود چه واکنشی باید نشان داد.