نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح شفاف‌سازی منابع مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی موافقت کردند. به گزارش ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با ۱۴۹ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر با کلیات طرح  شفاف‌سازی منابع مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی موافقت کردند. این طرح که ۱۲ ماده دارد، به امضای ۲۳۱ نماینده مجلس شورای اسلامی رسیده است. نمایندگان مجلس در جلسه روز یکشنبه با دو فوریت این طرح موافقت کرده بودند. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و متقاضی دو فوریت این طرح در جلسه روز یکشنبه درخصوص این طرح گفت: این طرح شامل کمک‌های احزاب و گروه‌های سیاسی، کمک‌های اشخاص حقیقی ایرانی، منابع و امکانات عمومی است که باید به طور مساوی و عادلانه در اختیار نامزدها قرار گیرد. وی یادآورشد: هزینه‌ها نیز شامل چهار بخش اعم از دایر کردن محل ستادها، برپایی تجمعات عمومی، هزینه‌های انجام تبلیغات مجاز و هزینه‌های عوامل اجرایی و کارشناسی است. نماینده مردم شاهین شهر با بیان اینکه کمتر از دو ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، اظهارداشت: با توجه به بلوغ سیاسی مجلس دهم، انتظار می‌رود که نمایندگان با دو فوریت این طرح موافقت کنند.  حاجی دلیگانی افزود: شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی به نوعی زمینه‌های دلزدگی مردم را در شرایط اقتصادی کنونی از بین می‌برد.

دولت بار مالی طرح را می‌پذیرد

بررسی جزئیات این طرح از جلسه بعد در صحن مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود. در جلسه دیروز مجلس، به دلیل آنکه این طرح مخالفی نداشت، موافقان هم صحبت نکردند. همچنین این طرح با حمایت و موافقت دولت نیز مواجه شد. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور در جلسه علنی دیروز مجلس، شفافیت منابع مالی در تبلیغات انتخابات را موضوعی در راستای اعتماد مردم به نظام دانست و گفت: دولت با این طرح موافق است و اگر در جایی بار مالی متصور باشد، آن را می‌پذیرد. وی توضیح داد: دولت در لایحه جامع انتخابات بخشی را مربوط به شفافیت منابع مالی تبلیغات انتخاباتی کاندیداها اختصاص داد و به تفصیل درباره آن به بررسی پرداخت. در این طرح نیز بخش قابل توجهی از مواردی که در لایحه جامع انتخابات آمده بود، لحاظ شده است.  امیری با تأکید مجدد بر اینکه دولت از این طرح استقبال می‌کند، اظهار کرد: یکی از موارد مورد انتظار جامعه شفافیت مالی تبلیغات انتخاباتی است که امری ضروری در راستای ارتقای اعتماد مردم به نظام است.