محبوبه ولی

بنا بر اعلام وزارت کشور داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم از روز دهم آذرماه به مدت یک هفته، یعنی تا 16 آذر فرصت دارند تا با حضور در ستاد انتخابات در محل وزارت کشور، نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

امروز آخرین روز از آن مهلت یک هفته‌ای است. هر چه از ابتدای هفته گذشته به انتهای هفته نزدیک‌تر می‌شدیم، ترافیک در حوالی وزارت کشور در خیابان فاطمی نیز بیشتر می‌شد؛ ترافیک متقاضیان کاندیداتوری در انتخابات دوم اسفند که تا بعدازظهر دیروز تعداد آنها به گفته دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات به 8503 نفر رسیده بود. البته قطعا تعداد ثبت‌نام‌کنندگان تا این لحظه به بیش از این مقدار رسیده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور که دیروز به وزارت کشور رفته بود اعلام کرد که این تعداد ثبت نام نسبت به دوره مشابه قبلی، 20 درصد افزایش داشته است.

11 درصد کاندیداها زن هستند

سیداسماعیل موسوی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات دیروز علاوه بر اعلام آخرین آمار ثبت‌نام‌کنندگان به خبرنگاران گفته بود که از این تعداد ۹۳۲ نفر معادل ۱۱ درصد، زن و ۷۵۷۱ نفر معادل ۸۹ درصد هم مرد هستند.

به گفته او استان تهران با  ۲۰۸۶ نفر داوطلب و استان‌های اصفهان با ۶۷۶ داوطلب، خراسان رضوی با ۵۵۷، خوزستان با ۴۹۶ و فارس با ۴۵۸ نفر داوطلب بیشترین میزان ثبت‌نام را داشته‌اند.

علاوه بر این آمار و ارقام، آنچه دیروز را از روزهای قبلی متمایز می‌کرد، حضور چهره‌های شاخص در وزارت کشور بود. بنا بر همان سنت همیشگی، هر چه به پایان مهلت ثبت نام نزدیک می‌شویم، حضور چهره‌های جنجالی و مطرح نیز پررنگ‌تر می‌شود؛ بر این اساس امروز قطعا وزارت کشور میزبان تعداد بیشتری از این چهره‌ها خواهد بود اما دیروز نیز با توجه به اینکه تنها یک روز تا پایان مهلت ثبت نام مانده بود، حضور چهره‌های سرشناس مورد توجه بود.

نمایندگانی که باز هم در فکر نمایندگی هستند  

روز گذشته شماری از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی نیز برای کاندیداتوری در یازدهمین دوره انتخابات مجلس به وزارت کشور رفتند که از میان آنها حضور علی مطهری و محمود صادقی بیش از بقیه خبرساز شد.

محمود صادقی، نماینده تهران و عضو لیست امید که اظهاراتش در طول دوران نمایندگی به کرات حاشیه‌ساز شده بود و در پی افزایش قیمت بنزین نیز از نمایندگی مجلس استعفا کرده بود، دیروز برای ثبت نام در انتخابات مجلس یازدهم به وزارت کشور رفت.

او که اکنون یک نماینده مستعفی است، دیروز درباره وضعیت استعفایش به خبرنگاران گفت: «من تقاضای استعفای خود را نوشتم و در سیستم اتوماسیون مجلس برای هیات رئیسه ارسال شد، ولی در حالت استندبای مانده است. انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها جلسه فوق‌العاده‌ای گذاشت و توصیه کرد که نباید استعفا دهم. عارف و فراکسیون امید هم موافق نبودند. تعداد زیادی از مردم هم به من پیام داده و مخالف استعفای من بودند.»

محمود صادقی، نماینده تهران و عضو لیست امید که در پی افزایش قیمت بنزین از نمایندگی مجلس استعفا کرده بود نیز دیروز برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس یازدهم به وزارت کشور رفت

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: «کشور در شرایط التهاب بود و نگران بودم که استعفای من به التهاب کشور بیفزاید. من نمی‌خواستم تصمیمی بگیرم که حالت تقابل داشته باشد. همین حالا هم حالت خوف و رجا در من وجود دارد.»

به هر حال صادقی که عزم استعفا از مجلس دهم را کرده بود، حالا کاندیدای مجلس یازدهم است و درباره اینکه با چه لیستی وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهد شد، گفت: «در انتخابات مجلس همراه با اصلاح‌طلبان هستم و اگر در لیست نباشم کنار می‌کشم و مستقل شرکت نمی‌کنم.»

مطهری: عملکردم در مجلس خوب بوده است

علی مطهری اما علی رغم اینکه او نیز عضو لیست امید بوده است، اعلام کرد که این بار هنوز تصمیمی درباره اینکه با کدام لیست وارد انتخابات شود نگرفته است.  او در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حضورش در لیست اصلاح‌طلبان گفته بود: «نمی‌دانم چگونه وارد انتخابات خواهم شد؛ باید ببینیم وضعیت لیست‌ها چطور است و چگونه بسته می‌شود.»

فرزند آیت الله مطهری و نماینده تهران در مجلس در پاسخ به اینکه چرا مردم باید مجدداً به وی رأی دهند هم گفت: «فکر می‌کنم عملکردم در مجلس خوب بوده است وگرنه نمی‌آمدم؛ اما تشخیص این موضوع با مردم است و ما نمی‌توانیم درباره خودمان قضاوت کنیم. مهم این است که مردم در این انتخابات مشارکت بالایی داشته باشد چرا که هم آثار داخلی دارد و هم خارجی.»

مطهری تاکید کرد: «با حضور مردم در انتخابات قطعاً ما زودتر از تحریم‌ها رها خواهیم شد و در داخل هم برای اصلاح امور این موضوع موثر خواهد بود. مردم هم فکر نکنند که شرکت کردن یا نکردن‌شان در انتخابات تاثیری در وضعیت ندارد. مجلس مستقل و قوی می‌تواند تاثیر زیادی در کشور داشته باشد و بسیاری از امور را اصلاح کند.»

اصلاح‌طلبان تکرار می‌شوند

از دیگر نمایندگانی که دیروز برای ثبت نام در انتخابات در وزارت کشور حاضر شدند، بهروز نعمتی از یاران نزدیک به علی لاریجانی در مجلس دهم بود. او که عضو فراکسیون مستقلین مجلس دهم است، در پاسخ به این سوال که آیا در لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد یا خیر؟ گفت: بله؛ برخی از اصلاح‌طلبان ممکن است به این موضوع انتقاد داشته باشند اما تصور می‌کنم اگر مشکلی پیش نیاید در همان لیست اصلاح‌طلبان قرار خواهم گرفت.

نعمتی همچنین مجلس آینده را سه‌قطبی پیش‌بینی کرد.

مصطفی کواکبیان از دیگر نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی نیز برای کاندیداتوری از حوزه انتخابیه تهران در انتخابات مجلس یازدهم نیز دیروز ثبت نام کرد.  

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی  نیز برای ثبت نام در وزارت کشور حاضر شد و اعلام کرد: «من هر دوره مستقل شرکت کرده‌ام و به شدت پایبند اصلاحات هستم و به شدت پایبند اصولگرایانم.» امیرحسین قاضی‌زاده، نماینده فعلی مردم مشهد و کلات در مجلس و عضو هیأت رئیسه مجلس، دیگر نماینده مجلس دهم بود که دیروز برای کاندیداتوری در فرمانداری مشهد حاضر شد.

مجلسی بدون عارف

محمدعلی وکیلی از دیگر نمایندگان فعلی تهران در مجلس شورای اسلامی نیز دیروز برای ثبت نام به وزارت کشور رفت. اما حضور او توأم با یک شوک دیگر به جریان انتخابات بود.

ابتدای هفته گذشته علی لاریجانی به تمام گمانه‌زنی‌ها درباره حضور وی در انتخابات پایان داد و اعلام کرد که در انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا نخواهد شد. چهره دیگری که حرف و حدیث‌ها بر سر کاندیداتوری او بالا بود، محمدرضا عارف بود که محمدعلی وکیلی دیروز با حضور در وزارت کشور گفت: «صبح امروز از دوستان شنیدم عارف نامزد انتخابات نمی‌شود.»

بدین ترتیب تا اینجای کار دو چهره مهم یعنی علی لاریجانی و محمدرضا عارف حضور در رقابت‌های مجلس یازدهم نخواهند داشت.

تا بعدازظهر دیروز 8503 نفر برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کرده بودند. وزیر کشور اعلام کرد که این تعداد ثبت نام نسبت به دوره مشابه قبلی، 20 درصد افزایش داشته است

علاوه بر نمایندگان فعلی، شماری از نمایندگان ادوار مجلس نیز دیروز برای ثبت نام در انتخابات مجلس یازدهم راهی وزارت کشور شدند که از میان آنها می‌توان به فاطمه رهبر، نماینده تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم، سید مهدی هاشمی، نماینده تهران در مجلس نهم و حسین سبحانی‌نیا، نماینده مردم نیشابور در مجلس نهم اشاره کرد.

ثبت نام چهره‌های دیگر از جمله محمد عباسی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت احمدی‌نژاد، محمد حسینی، وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد، کیومرث هاشمی رئیس پیشین کمیته ملی المپیک نیز تیتر اخبار دیروز بود.

چهره‌های شاخص دیگری نیز دیروز برای ثبت نام خود را به وزارت کشور رساندند اما به‌رغم ترافیک چهره‌های سیاسی طی هفته گذشته در حوالی خیابان فاطمی، به نظر می‌رسد امروز وزارت کشور میزبان چهره‌های شاخص‌تری باشد.