در سومین روز پس از اعلام افزایش سه برابری قیمت بنزین، اعتراضات در گوشه و کنار کشور همچنان ادامه داشت. به دنبال تداوم این اعتراضات، بر شمار بانک‌ها، پمپ بنزین‌ها و اموال دولتی که در آتش سوختند، فروشگاه‌هایی که غارت شدند و همچنین بر تعداد کشته‌های این حوادث افزوده شد. 

هنوز آمار دقیقی از خسارات در شهرهای مختلف وجود ندارد، اما گزارش‌ها حاکی است که بیشترین آسیب به اموال عمومی در استان‌های خوزستان، تهران بزرگ، فارس و کرمان وارد شده است. 

در بسیاری از شهرها فروشگاه‌ها غارت شدند و بانک‌ها و پمپ بنزین‌ها یکی از دو مکانی بودند که بیشترین آمار آتش‌سوزی متعلق به آنهاست. 

هزار نفر در کل کشور بازداشت شدند

خبرگزاری فارس به نقل از یک نهاد امنیتی نوشته است: تاکنون حدود ۱۰۰۰ نفر در ناآرامی‌های اخیر در کل کشور بازداشت شده‌اند و بیش از ۱۰۰ بانک و ۵۷ فروشگاه بزرگ فقط در یک استان به آتش کشیده شده و یا به غارت رفته است.

تنها در شهر یزد، به گفته دادستان عمومی و انقلاب این شهر، 40 نفر دستگیر شده‌اند. البته محمدحدادزاده تاکید کرده که اغلب دستگیرشدگان از اتباع بیگانه و غیریزدی بوده‌اند.

گزارش فارس به نقل از نهاد امنیتی مذکور می‌افزاید: از میان ۱۰۸۰ شهر و شهرستان کشور، اعتراضات و تجمعات کوچک و بزرگ در ۱۰۰ نقطه کشور صورت گرفته که جمعیت این تجمعات بین ۵۰ تا حداکثر ۱۵۰۰ نفر تخمین زده شده است. همچنین تعداد کل معترضان و آشوبگران از جمعه شب تاکنون مجموعا ۸۷۴۰۰ نفر برآورد شده که از این میزان حدود ۸۲۲۰۰ نفر مرد و ۵۲۰۰ نفر آن‌ها زن بوده‌اند.

برآوردها حاکی است که حجم خشونت و میزان تخریب‌ها نسبت به تجمعات دی ماه ۹۶ گسترده‌تر و مخرب‌تر بوده و در نتیجه آسیب‌های جانی و مالی در مقایسه با آن افزایش داشته است.

آمار دقیقی از میزان کشته شده‌ها در دست نیست، اما فارس به نقل از آن نهاد امنیتی نوشته که بیشترین تلفات مربوط به حمله مسلحانه به انبار‌های نفتی و مقر‌های نظامی بوده که در جریان جلوگیری از انفجار انبار‌های نفتی و خلع سلاح مقر‌های نظامی به وقوع پیوسته است. 

یک افسر ناجا در کرمانشاه به شهادت رسید

در پی این ناآرامی‌ها، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه خبر داد که «سرگرد «ایرج جواهری» از ماموران کلانتری 24 الهیه در درگیری با اراذل و اوباش و اغتشاشگران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.» سردار علی‌اکبر جاویدان توضیح داد: در جریان ناآرامی‌های روز شنبه، 25 آبان در کرمانشاه، عده‌ای از اغتشاشگران که مسلح نیز بودند به سمت کلانتری 24 الهیه هجوم برده و قصد تصرف این کلانتری را داشتند. شهید جواهری نیز برای حفظ مقر پلیس به دفاع در برابر مهاجمان پرداخت، اما ناجوانمردانه مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

در یکی دیگر از حوادث به دنبال آتش زدن یک بانک، کل ساختمان و طبقات بالایی که مسکونی بودند نیز دچار حریق شد و عده‌ای در پشت بام ساختمان محبوس شدند که درنهایت با ورود آتش‌نشانی نجات یافتند. 

درباره جانباختگان مردمی آمار دقیق و رسمی اعلام نشده اما گزارش‌های محلی از درگیری‌ها و میزان خشونت در آنها حاکی از تعداد بالای مجروحان است. تعداد فوتی‌ها نیز محدود به همان یک نفر که فرماندار سیرجان در روز شنبه، فوت وی را تایید کرد، نمی‌شود و افزایش یافته است. 

آغاز بازداشت رانندگان خودروهایی که مسیرها را بسته بودند

در تهران و شهرستان‌ها کار شناسایی ماشین‌هایی که اقدام به بستن خیابان‌ها می‌کردند نیز انجام و مراحل بازداشت رانندگان آنها آغاز شده است. شمار زیادی از مردم نیز پیامک‌هایی حاوی هشدار نسبت به حضور در تجمعات از سوی نهادهای انتظامی و امنیتی دریافت کردند.  حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور طی بخشنامه‌ای اعلام کرد: «اولا: با سازمان‌های متولی از قبیل مجامع صنفی، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی تعامل و همکاری لازم به عمل آورده و از هرگونه افزایش قیمت به بهانه افزایش بهای بنزین جلوگیری و نسبت به ارائه خدمات قضایی پیشگیرانه اقدام نمایید. ثانیا: از مردم عزیز و کسانی که در اثر شرارت اشرار و تعدی به اموال آنان، دچار خسارت و زیان شده‌اند خواسته شود با مراجعه به دادستان‌ها و حوزه‌های قضایی مربوط، نسبت به طرح شکایت اقدام کنند تا مرتکبین این جنایت که توسط نیروهای امنیتی و انتظامی شناسایی شده یا می‌شوند یا تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، به جبران خسارت وارد شده محکوم گردند.»

وزارت اطلاعات: 

عوامل اغتشاشات شناسایی شدند

وزارت اطلاعات نیز در بیانیه‌ای با اشاره به حوادث اخیر اعلام کرد: «عوامل اصلی اغتشاشات دو روز گذشته شناسایی و اقدام مناسب در حال انجام است.» در ابتدای این بیانیه آمده است: «با توجه به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در خصوص مسائل پیش‌آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت به آگاهی ملت شهیدپرور می‌رساند این وزارتخانه ضمن نصب‌العین قرار دادن منویات معظم‌له و توجه دادن همه مسئولین امر به وظایف خود، برخورد با اشرار را وظیفه خود می‌‌داند و با هرگونه عوامل ناامنی و برهم زدن امنیت و آرامش ملت شریف برخورد قاطع می‌نماید.»

استانداران مختلف نیز روز گذشته همگی ضمن تاکید بر مقابله با اغتشاشات، وضعیت شهرهای مربوط به استان خود را در آرامش و تحت کنترل گزارش کردند. با این حال اینترنت تا زمان نگارش این گزارش در کشور قطع است و باید دید تا پایان شب آرامش چنان به کشور بازمی‌گردد که برقراری اینترنت میسر شود یا اینکه عدم دسترسی به اینترنت همچنان تداوم خواهد داشت.