بامداد روز گذشته، اهالی شهر بندر امام خمینی خوزستان از شنیده شدن صدای شدید شلیک‌ موشک خبر دادند.

ساعتی بعد منابع محلی از جمله خورنا، خبرگزاری استان خوزستان، خبر داد که سامانه‌ پدافند موشکی مرصاد مستقر در بندر ماهشهر فعال شده و یک فروند پهپاد را ساقط کرده است. این منابع افزوده بودند که لاشه پهپاد ساقط شده در نیزارها پیدا شده است.

فرماندهی پدافند هوایی جنوب غرب کشور انهدام یک فروند پهپاد در آسمان بندرماهشهر را تأیید کرد. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در این باره گفت: یک فروند پهپاد متجاوز توسط سامانه‌های بومی نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در منطقه عمومی ماهشهر تحت هدایت شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی کشور منهدم شد.

امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد، توضیح داد: این اقدام قاطع و شلیک موشک در واکنش به تجاوز یک فروند پهپاد متجاوز خارجی به حریم هوایی کشورمان بوده است و پهپاد متجاوز قبل از رسیدن به اماکن حساس با هوشیاری کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور منهدم شد.

وی تاکید کرد: ما بارها اخطار داده‌ایم که شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور با آمادگی کامل، قاطعانه با هرگونه تجاوز به حریم هوایی کشور پاسخ خواهد داد.

پهپاد سرنگون شده به‌طورقطع خارجی است

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز در این خصوص توضیح داد: در نخستین ساعات اولیه بامداد جمعه یک فروند پهپاد ناشناس وارد حریم شهرستان ماهشهر شد که بلا فاصله پدافند ارتش جمهوری اسلامی وارد عمل شد.

وی گفت: پدافند قرارگاه جنوب غرب ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در ماهشهر با شلیک موشک این پهپاد ناشناس را ساقط کرده که لاشه آن در نیزارهای اطراف ماهشهر سقوط کرد.

شریعتی اضافه کرد: هم‌اینک لاشه این پهپاد توسط نیروهای نظامی و امنیتی از لای نیزارها بیرون کشده شده و کارشناسان تحقیقات از آن را آغاز کرده‌اند.

رئیس شورای تامین استان خوزستان اظهار کرد: پهپاد یاد شده به طور قطع مربوط به کشورهای خارجی است و نتایج بررسی‌های کارشناسان نیز پس از مشخص شدن در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

شریعتی گفت: آنچه مشخص است این پهپاد بدون هماهنگی وارد فضای ماهشهر شده به همین دلیل پدافند شهرستان اقدام به ساقط کردن آن کرده است.

وی تصریح کرد: پدافند استان خوزستان با دقت و تیزبینی و بنا به حساسیت‌های منطقه و تهدیدات دشمن تمامی تحرکات را زیر نظر دارد و اجازه هر گونه قدرت مانور را از دشمن خواهد گرفت.

استاندار خوزستان گفت: در نخستین ساعات اولیه بامداد جمعه یک فروند پهپاد ناشناس وارد حریم شهرستان ماهشهر شد که بلافاصله پدافند ارتش جمهوری اسلامی وارد عمل شد و با شلیک موشک این پهپاد ناشناس را هدف قرار داد. لاشه آن نیز در نیزارهای اطراف ماهشهر سقوط کرد

گفتنی است بندر امام خمینی که پهپاد مورد اشاره در آسمان آن رویت شده است، یکی از بندرهای استان خوزستان ایران در خلیج فارس است. این بندر با داشتن ۳۸ اسکله فعال به طول ۷ کیلومتر، بزرگ‌ترین بندر فعال ایران است. اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در این بندر واقع شده‌است. 

همچنین منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با بیش از ۲۰ مجمتع پتروشیمی درجوار این شهر واقع شده است.

واکنش واشنگتن

رسانه‌های خارجی این خبر را تحت‌عنوان «سرنگونی یک شی ناشناس در بندر ماهشهر» منتشر کردند. 

همزمان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به خبر سرنگونی یک پهپاد مهاجم از سوی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد.

بر این اساس، یک مقام ارشد پنتاگون مدعی شد هیچگونه گزارشی مبنی بر هدف قرار گرفتن یا ساقط شدن یکی از پهپاد‌های فعال ارتش آمریکا در منطقه دریافت نکرده است.

فرماندهی مرکزی آمریکا در پیامی در توئیتر اعلام کرد: «گزارش‌های ادعا شده درباره سرنگون شدن پهپاد آمریکایی ناصحیح است. اگر هواپیمای بدون سرنشینی در منطقه سنتکام سرنگون شده متعلق به دارایی‌های وزارت دفاع آمریکا نیست.»

وزارت دفاع آمریکا در ادامه پیام توئیتری خود عنوان کرد که تمامی تجهیزات این کشور در منطقه مورد شمارش قرار گرفته‌اند.

به‌رغم اینکه مقامات مسئول ایران اعلام کرده‌اند که پهپاد سرنگون شده خارجی است، اما هنوز مالک آن معرفی نشده و ایران در حال بررسی لاشه این پهپاد برای شناسایی و بازیابی اطلاعات آن است.

سنگ محکی برای مرصاد

اما نکته دیگری که در پی سرنگونی این پهپاد مورد توجه قرار گرفت، سامانه پدافند هوایی سرنگون‌کننده آن یعنی «مرصاد» بود. خبرگزاری فارس درباره این سامانه نوشت: سامانه پدافند هوایی «مرصاد» در حقیقت نسخه بومی سامانه آمریکایی MIM-23 هاوک است که با مهندسی معکوس در داخل کشور، تولید شده است و از آن می‌توان بعنوان اولین گام‌های کشورمان برای ساخت سامانه‌های پدافند هوایی بومی یاد کرد. سامانه پدافندی هاوک پیش از انقلاب ستون فقرات و سامانه اصلی پدافند هوایی کشور بود که پس از پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس نیز، در دفاع هوایی از مناطق عملیاتی، تاسیسات نفتی و شهرها، رکوردهای خوبی از خود به جای گذاشت.

فرماندهی مرکزی آمریکا در پیامی در توئیتر اعلام کرد: گزارش‌های ادعایی درباره سرنگون شدن پهپاد آمریکایی ناصحیح است. اگر هواپیمای بدون سرنشینی در منطقه سنتکام سرنگون شده متعلق به دارایی‌های وزارت دفاع آمریکا نیست

سامانه پدافند هوایی مرصاد از ۳بخش اصلی موشک و لانچر، رادار کشف و رادار درگیری تشکیل شده است که در نسخه‌های اولیه تمام این محصولات مهندسی معکوس سامانه پدافندی هاوک بود.

این سامانه که چند سالی بیشتر از رونمایی آن نمی‌گذرد، بخشی از توانایی خود را در سرنگونی پهپادی که دیروز سرنگون شد، به نمایش گذاشته است.