معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه‌جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای برای همکاری های منطقه‌ای قائل است، تصریح کرد: از آنجا که سازمان‌های منطقه‌ای نقش مهمی در پیشبرد رویکرد چندجانبه‌گرایانه در نظام بین‌الملل دارند، سازمان همکاری شانگهای می‌تواند در این مسیر پیشگام باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، ‌اسحاق جهانگیری صبح دیروز – شنبه- در هجدهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای؛ ضمن قدردانی از  مردم و دولت ازبکستان برای میزبانی و برگزاری این اجلاس، تصریح کرد:‌جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را برای مبارزه با تروریسم و تضمین صلح و امنیت بین‌المللی حائز اهمیت می‌داند و بر مقابله جمعی با این پدیده مجرمانه تأکید دارد و تعهد مبارزه با تروریسم و تلاش برای دستیابی به جهانی عاری از خشونت و افراطی گری را محصول خواست ملت خود می‌داند.

وی بیان کرد: جهان ما با مسائل پیچیده، جدید و خطیری روبروست. نظام جهانی ناگزیر است در مواجهه با مسائل نوظهور اقلیمی، بین‌المللی و منطقه‌ای برپایه چندجانبه گرایی و همکاری‌های مشترک کلیه اعضای جامعه جهانی عمل کند و ضرورت دارد همه کشورها براساس مسئولیت خود برای حفظ صلح و امنیت و نظم پایدار بین‌المللی در مقابل هرگونه اقدام یکجانبه‌گرایانه مقاومت ‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: استمرار برجام تنها با تعادل در اجرای تعهدات از سوی تمامی طرف‌ها و برخورداری‌جمهوری اسلامی ایران از مزایای اقتصادی برجام مقدور خواهد بود.

وی یادآور شد: ایران پس از خروج آمریکا از برجام، ضمن اعلام آمادگی خود برای ادامه گفت‌وگوها با طرف‌های دیگر برجام، پس از یکسال روند توقف اجرای تعهدات هسته‌ای را طبق برجام آغاز و اعلام داشته است، در صورت عمل طرف ‌های مقابل به تعهدات خود، اجرای تعهدات هسته ای خود را وفق برجام مجدداً از سر خواهد گرفت.

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: طرح ابتکاری "صلح هرمز" که توسط رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه گردید، فرصت مناسبی برای دستیابی به صلح پایدار، همکاری و مشارکت جمعی کشورهای منطقه، تضمین امنیت انتقال انرژی و کشتیرانی و تبادلات تجاری جهان با منطقه است که انتظار حمایت جامعه بین‌المللی و سازمان ‌های منطقه ‌ای از این طرح را داریم.

وی گفت: موقعیت جغرافیایی ایران امکان اتصال ترانزیتی کشورهای مختلف در غرب و شرق و شمال و جنوب را فراهم می‌سازد و ما علاقمندیم از این موقعیت راهبردی برای کمک به توسعه پایدار و رشد کشورمان و همگرایی اقتصادی سایر کشورهای منطقه به بهترین نحو استفاده کنیم. 

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: در همین راستا با سرمایه‌گذاری‌های عظیم، کریدورهای مختلف حمل و نقل و ترانزیت جاده‌ای و ریلی نظیر کریدور شمال – جنوب، کریدور خلیج فارس – دریای سیاه، کریدور شرق ایران با محوریت توسعه بندر چابهار، کریدورهای جاده‌ای و ریلی مصوب اکو و همچنین کریدورهای هوایی برای تسهیل حمل‌ونقل ترانزیتی ایجاد شده است. معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: تعامل و مشارکت‌جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سازمان همکاری شانگهای موجب تقویت این ائتلاف بین‌المللی برای ارتقای صلح و همزیستی پایدار و کسب و خلق فرصت‌های جدید توسعه و ارتقاء سطح آسایش و رضایت مردم کشورهای عضو و جهان می‌شود. 

جهانگیری گفت: موقعیت ژئوپلتیک و ژئواکونومیک‌ ایران و پتانسیل ممتاز آن در منابع انسانی و مادی بویژه انرژی عناصری موثر و اعتباربخش به هر گونه همکاری و ائتلاف بین‌المللی و تأمین منافع مشترک است.

ایران علاقمند به توسعه روابط با قرقیزستان است

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به روابط خوب‌جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان گفت: مشترکات دینی، تاریخی و فرهنگی دو کشور می‌تواند موجب گسترش روابط فیمابین در همه زمینه‌ها شود.

‌جهانگیری با اشاره به اینکه اقتصاد دو کشور می‌تواند مکمل یکدیگر باشند، اظهار کرد: امضای توافق اخیر ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا مبنای خوبی برای توسعه روابط با این اتحادیه است.

وی بر افزایش همکاری‌های بانکی، گردشگری و ارتباطات مردمی میان تهران و بیشکیک تاکید کرد و گفت: ایران آمادگی لازم را دارد تا با ارائه تسهیلات روادید به گسترش مناسبات میان دو کشور کمک کند.

وی با اعلام آمادگی ایران برای اتصال ترانزیتی قرقیزستان با بازارهای جهانی گفت:‌جمهوری اسلامی ایران می تواند با توجه به موقعیت جغرافیایی و اتصال به خلیج فارس و دریای عمان و امکانات زیرساختی نظیر راه آهن در این زمینه به قرقیزستان کمک کند.

جهانگیری با بیان اینکه در حال حاضر به دنبال حل مشکلات مربوط به پرواز مستقیم میان ایران و قرقیزستان است از نخست وزیر این کشور برای سفر به تهران دعوت کرد.

نخست وزیر قرقیزستان نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت ایران در سیاست خارجی کشورش گفت: ایران از جمله نخستین کشورهایی بود که استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخت و این روابط تا به امروز همواره رو به گسترش بوده است.

ابوالقاضی اف با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور و تلاش کمیسیون مشترک برای افزایش مبادلات اقتصادی تصریح کرد: حجم روابط دو کشور 20 میلیون دلار است که رضایت‌بخش نیست و با توجه به ظرفیت های بسیار ایران در حوزه های مختلف به ویژه نفت و گاز باید بیشتر شود.

وی با قدردانی از عملکرد شرکت های بخش خصوصی ایران در اجرای طرح های عمرانی در قرقیزستان اظهار کرد: از نظر کشورش هیچ مانعی برای عضویت ایران در پیمان شانگهای وجود ندارد و ما بعنوان عضو دائم این پیمان از عضویت ایران کاملا حمایت می کنیم. وی با دعوت از معاون اول رئیس‌جمهور برای سفر به قرقیزستان گفت: امیدوارم با تقویت کمیسیون مشترک شاهد گسترش همکاری های اقتصادی باشیم.

تاکید جهانگیری بر گسترش مناسبات ایران و ازبکستان

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت گسترش روابط و مناسبات تجاری ایران و ازبکستان گفت: وجود زمینه‌های همکاری متعدد و اراده کافی در مسئولین دو کشور ایجاب می‌کند سطح مناسبات تجاری و روابط اقتصادی تهران ـ. تاشکند ارتقا پیدا کند.

جهانگیری ظهر دیروز در دیدار عبداله عارف اف، نخست وزیر ازبکستان که در هتل محل اقامت معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان برگزار شد، با قدردانی از برگزاری خوب هجدهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای و نیز استقبال گرم از هیأت ایرانی، ترانزیت و حمل و نقل را یکی از زمینه های همکاری مشترک برشمرد و با اشاره به اینکه حمل و نقل تاثیر فراوانی در هزینه کالا دارد، از آمادگی‌جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با ازبکستان در بخش حمل و نقل و ترانزیت خبر داد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: ایران علاقمند است برخی اقلام و کالاهای مورد نیاز خود را از کشور دوست و برادر ازبکستان تامین کند که در این زمینه می توانیم از طریق ارز ملی دو کشور و تهاتر همکاری و مبادلات تجاری خود را که در حال حاضر 300 میلیون دلار است به رقم‌های بالاتر افزایش دهیم.

جهانگیری یکی از پیش نیازهای همکاری تجاری و اقتصادی فیمابین را تسهیل در صدور روادید برای تجار و گردشگران دو کشور دانست و گفت: اگر صدور روادید برای اتباع دو کشور تسهیل شود علاوه بر آسان شدن رفت و آمد متقابل تجار و بخش خصوصی دو کشور، زمینه حضور گردشگران ایرانی برای بازدید از اماکن تاریخی و باستانی ازبکستان نیز فراهم خواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهور گسترش همکاری های بانکی را از دیگر پیش نیازها برای افزایش حجم مبادلات تجاری عنوان کرد و گفت: با رفع موانع پیش رو و اقداماتی نظیر برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور می توانیم سطح روابط اقتصادی و میزان مبادلات تجاری فیمابین را ارتقا دهیم.

نخست وزیر ازبکستان نیز در این دیدار با قدردانی از حضور هیأت ایرانی در اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای از علاقمندی این کشور برای استفاده از مسیرهای ترانزیتی ایران خبر داد و گفت: ازبکستان علاقمند است از کریدورهای حمل و نقل و مسیرهای ترانزیتی ایران برای حمل و نقل و صادرات کالا به اقصی نقاط جهان استفاد ه کند.

عبداله عارف اف با بیان اینکه بیش از 1000 شرکت و بخش خصوصی ایرانی در ازبکستان فعالیت دارند خاطر نشان کرد: تاشکند برای گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری خود با تهران، درها را به روی بخش خصوصی و تجار ایرانی باز کرده است و از حضور و فعالیت شرکت های ایرانی در ازبکستان استقبال می‌کند. وی بر ضرورت تلاش دو کشور در جهت رشد و توسعه مناسبات و روابط تجاری فیمابین تاکید و اظهار امیدواری کرد در کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور که بزودی برگزار خواهد شد دو طرف بتوانند در خصوص زمینه های همکاری مشترک به تصمیمات و توافقات خوبی دست پیدا کنند.