اولتیماتوم نظامی

اولین حمله موشکی ایران از درون خاکش به خاک عراق پس از پایان جنگ تحمیلی هشت ساله، بیانیه‌های انتقادی مقامات عراقی را در برداشت. اما روز گذشته سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آب پاکی را روی دست همه این بیانیه‌ها ریخت و تاکید کرد که اگر دولت عراق گروه‌های معاند نظام ایران را از خاک خود اخراج نکند یا تحویل ایران ندهد و توطئه‌های آنها ادامه پیدا کند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ساکت نمی‌نشینند. سرلشکر باقری: ما صبر نمی‌کنیم که ناامنی به داخل خانه‌های مردم ما بیاید و یا به کارخانه‌ها و مراکز جمعیتی و توسعه‌ای ما راه پیدا کند و ما بخواهیم با انفعال برخورد کنیم. ما دارای نیروهای مسلح و نظامی فعال هستیم و با ریشه توطئه‌ها برخورد می‌کنیم اظهارات مقامات عراقی در انتقاد از حمله موشکی سپاه در حالی است که جمهوری اسلامی معتقد است، معاندان نظام ایران سالهاست که در خاک عراق علیه ایران فعالیت می‌کنند و دولت عراق نه آنها را از خاک خود خارج می‌کند و نه به ایران تحویل می‌دهد

محبوبه ولی، روزنامه نگار

مریوان در سی کیلومتری سنندج را با دریاچه زریوار و آبشار گویله و طبیعت رنگینش، بهشت گمشده ایران می‌گویند اما در عین حال این شهر پردیسی است که در یکی از مهمترین نقاط استراتژیک ایران، یعنی در نقطه مرزی ایران و عراق واقع شده و به سبب همین موقعیت کمتر از دو ماه پیش مورد حمله مسلحانه قرار گرفت.

ساعت دو و سی دقیقه بامداد شنبه سی‌ام تیرماه عده‌ای سلاح به دست به قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) در روستای دری منطقه مریوان شبیخون زدند. درگیری مسلحانه درگرفت. مهاجمان انبار مهمات پاسگاه مرکزی سپاه را منفجر کردند. ترکشهای ناشی از انفجار این انبار به تن نیروهای مرزی سپاه اصابت کرد. 11 نیروی سپاه پاسداران در این حمله جان خود را از دست دادند؛ ده پاسدار پایوار و بسیجی و یک پاسدار وظیفه، هفت نفر فرزند مریوان بودند، یک نفر اهل سنندج و سه نفرشان هم اهل قروه. آنهایی که حمله کرده بودند نیز تعدادی شان کشته شدند و تعدادی دیگر در کوه‌های اطراف منطقه پراکنده و متواری شدند. صبح که شد گروه پژاک مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و سپاه پاسداران طی اعلاعیه‌ای این حمله را از سوی اشرار و تروریست‌های ضد انقلاب عنوان و خطاب به این گروه‌ها اعلام کرد که منتظر انتقام سخت و مهلک رزمندگان شجاع و فداکار اسلام نسبت به این جنایت باشند.

عمل «دقیق» به وعده

این وعده یک ماه و نیم در جامه حرف ماند تا اینکه شنبه هفته جاری در 17 شهریورماه جامه عمل پوشید. صبح این روز وقتی سران گروه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در مقر حزب دموکرات کردستان در اربیل عراق گرد هم جمع شده بودند، ساعت ده و نیم صبح در حالی که یک ساعت و نیمی از شروع جلسه گذشته بود، اصابت هفت موشک به ساختمان این حزب، جلسه‌ای که به گفته سپاه علیه جمهوری اسلامی بوده است را به خاک و خون کشاند. حزب دموکراتیک کردستان اعلام کرد که 15 نفر از جمله افراد بلندپایه این حزب کشته و حدود 40 نفر دیگر زخمی شده اند که در میان زخمیان نیز اعضای مرکزی این حزب حضور دارند. هدف‌گیری دقیق، داده‌های اطلاعاتی دقیق و نتیجه نهایی حاکی از این بود که سپاه به وعده خود برای انتقام بسیار «دقیق» عمل کرده است.

بیانیه‌های یکی به نعل

 و یکی به میخ

فردای این حمله موشکی، سپاه پاسداران ایران طی بیانیه‌ای مسئولیت آن را بر عهده گرفت و اعلام کرد این همان انتقامی سختی بود که وعده‌اش را داده بود. در این بیانیه با اشاره به افزایش فعالیت‌های گروه‌های مسلح در اداره اقلیم کرد شمال عراق آمده بود: «سپاه پاسداران در یک عملیات موفق، محل استقرار و جلسه سران یکی از گروهک‌ها و همچنین مرکز آموزش تروریست‌های وابسته به این گروه را با پرتاب 7 موشک زمین به زمین مورد هدف قرار داده است.»

دولت عراق و اقلیم کردستان عراق واکنش نشان دادند. اقلیم کردستان از سویی در بیانیه‌اش از احزاب معارض خواست که به قوانین اقلیم کردستان عراق احترام بگذارند و کردستان عراق را به میدان جنگ تبدیل نکنند و از سوی دیگر حمله موشکی ایران را محکوم کرد.

دولت عراق و اقلیم کردستان هر دو نسبت به این حمله سپاه واکنش نشان دادند. اداره اقلیم کرد شمال عراق در پی این حمله با صدور بیانیه ای حمله موشکی ایران به مرکز حزب دموکرات کردستان در اربیل را محکوم کرد. در بیانیه آنها آمده بود که دولت اقلیم به وظایف انسانی خود در رابطه با آسیب دیدگان و ساکنان این منطقه عمل خواهد کرد.

وزارت امور خارجه عراق طی بیانیه‌ای حمله موشکی ایران به حزب دموکراتیک کردستان را نقض حاکمیت عراق دانست و بر راه مذاکره و گفتگو تاکید کرد. این بیانیه اعلام کرد: عراق خواهان امنیت همسایگان خود است و استفاده از خاکش برای تهدید امنیت کشورهای همسایه را نمی پذیرد. وزارت خارجه عراق با هدف قرار دادن هر پایگاهی در داخل این کشور بدون هماهنگی قبلی با مسئولان عراقی به منظور جلوگیری از آسیب دیدن شهروندان مخالفت کرد.

دفتر رسانه‌ای فواد معصوم، رئیس جمهور عراق  نیز در بیانیه‌ای این حمله را تنشی خطرناک و نقض امنیت ملی عراق دانسته و آورده بود: کشته و زخمی شدن برخی شهروندان عراقی رئیس جمهور این کشور را نگران و متاسف کرده است و استفاده از گزینه قدرت راه و جایگزین مناسبی برای گفتگوی مسالمت آمیز نیست.

عراق تحت منگنه خارجی

این اظهارات مقامات عراقی در حالی است که جمهوری اسلامی معتقد است، معاندان نظام ایران سالهاست که در خاک عراق علیه ایران فعالیت می‌کنند و دولت عراق نه آنها را از خاک خود خارج می‌کند و نه به ایران تحویل می‌دهد. در نهایت روز گذشته سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آب پاکی را روی دست این بیانیه‌ها و انتقادها ریخت و گفت: ما صبر و اتمام حجت می‌کنیم؛ اما اگر توطئه‌ها ادامه یابد، چاره‌ای جز برخورد نیست چرا که بر اساس منشور ملل متحد، این حق طبیعی هر ملت و کشوری است که در برابر دشمن از خود دفاع کند.

او که دیروز در آئین دانش آموختگی دانشجویان انتظامی دانشگاه امین حضور داشت، هشدار داد که دولت عراق و حکومت اقلیم کردستان نباید اجازه دهد مقرهایی ایجاد شود که ناامنی اتفاق بیفتد و در واقع باید آنها را تحویل ایران دهند. اگر نمی‌توانند تحویل دهند از کشور اخراج کنند و اگر این اتفاقات ناامن‌ساز اتفاق بیفتد اتفاقی که مجرمین و فرماندهان مجرم را از بین برد می‌تواند تکرار شود، این حق دفاع از خود است و نباید این ناامنی‌ها تکرار شود.

او در پایان با جمله «ان شاالله نیازی به تکرار نداشته باشیم.» این بیم و امید را به عراق داد که تکرار چنین حملاتی در گرو عملکرد آنها در قبال گروه‌های مخالف ایران است. با توجه به اینکه شواهد بسیاری وجود دارد که نشان میدهد، این گروه‌ها از جایی خارج از عراق خط می‌گیرند و آمریکا در ماه‌های اخیر این گروه‌ها را به تمام ابزارهای فشاری که علیه ایران در دست گرفته، اضافه کرده است، می‌توان گفت که عراق برای کنترل آنها کار سختی در پیش دارد و اگر چنین نکند نیز شرایط سخت‌تر پاسخ‌های ایران به خاکش را پیش رو دارد.  

بلایی که دامن اقتصاد را گرفت، دامن خاک را نگیرد

سرلشگر باقری نیز در اظهارات روز گذشته خود به تحریک این گروه‌ها از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت: آنها قول داده بودند در ایران عملیات انجام ندهند اما از سال گذشته عهد خود را به تحریک آمریکا و کشورهای منطقه شکستند و عملیات‌هایی انجام دادند که قابل تحمل نبود و چندین بار تذکر داده شد.

این اولین بار است که جمهوری اسلامی ایران پس از پایان جنگ تحمیلی عراق، از درون خاک خود به خاک یک کشور دیگر حمله نظامی می‌کند؛ نوعی هشدار در شرایط خاص. در شرایطی که جنگ اقتصادی سایه شوم خود را بر ایران انداخته است و هیچ بعید نیست گروه‌های معاند بسیاری با ارزیابی فروپاشی اقتصادی و اجتماعی در داخل ایران، طمع تهاجم به مرزها و ناامنی کشور را پیدا کنند.

بودجه نهادهای نظامی در ایران همواره محل مناقشه بوده و مخالفان و منتقدان سرسختی داشته است. همواره گفته شده که کشور از محل اقتصاد برای قدرت نظامی و دفاعی‌اش خرج میکند حالا اما زمان بازگشت ثمره آن بودجه‌هاست و از نیروهای نظامی به حق انتظار می‌رود که کشور را در برابر هر نوع تعرضی محافظت کنند تا آنچه که جنگ اقتصادی بر سر کشور آورده، بر سر خاک کشور نیاید و احتمالا در پاسخ به همین انتظارات است که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته، حمله موشکی به مقر تجمع تروریست‌ها در عراق را بیانگر قدرت اطلاعاتی و موشکی نیروهای مسلح دانست و تاکید کرد: در اینجا اعلام می‌کنیم که چنانچه چنین توطئه‌افکنی‌هایی ادامه پیدا کند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ساکت نمی‌نشینند. ما صبر نمی‌کنیم که ناامنی به داخل خانه‌های مردم ما بیاید و یا به کارخانه‌ها و مراکز جمعیتی و توسعه‌ای ما راه پیدا کند و ما بخواهیم با انفعال برخورد کنیم. ما دارای نیروهای مسلح و نظامی فعال هستیم و با ریشه توطئه‌ها برخورد می‌کنیم.