رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که ما از ایجاد نظام امنیتی جدید در منطقه استقبال می‌کنیم، گفت: هیچ ابتکاری در عرصه سیاست خارجی از آمریکایی‌ها ندیدیم و علت این است که افراطی عمل کردند.

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در مصاحبه‌ای که  با خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره داشت، افزود: ترامپ هیچ دستاورد و توفیق خارجی نداشته است. آمریکایی‌ ها باید بپذیرند مسائل منطقه‌ای خصوصیاتی دارد که با توجه به آنها باید عمل کنند.

لاریجانی تصریح کرد: مشکلات منطقه از طریق نظامی حل نمی‌شود،   مشی ایران کمک به کشورهای اسلامی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما  بارها گفته‌ایم که مسائل منطقه از جمله مسائل امنیتی و اختلافات سیاسی باید با کمک کشورهای منطقه حل و فصل شود و این موضوع در مورد عربستان هم صدق می‌کند؛ از ابتدا که این مسائل در رابطه با جنگ یمن در عربستان مطرح بود، گفتیم درهای ایران به سوی مذاکرات و حل مساله باز است؛ آنها بودند که فحاشی می‌کردند و حتی گاهی برخی مسئولانشان گفتند ما جنگ را به تهران می‌کشیم. ما از اینکه آنها متوجه شدند که مسائل منطقه باید از طریق سیاسی و گفت و گو حل شود، استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: با کشورهای منطقه منازعه‌ای نداریم؛ سایر کشورهای منطقه با ما روابط خوبی دارند. ما با عمان، قطر، کویت و سایر کشورهای منطقه مذاکره داریم،   اما سعودی‌ها نخواستند و  مشکلات ایجاد شده در منطقه معلول اشتباهاتی بود که در منطقه رخ داد. البته دیگران و اسرائیلی‌ها تحریک کردند؛ اسرائیلی‌ها دوست کشورهای منطقه نیستند، بلکه دشمن آنها هستند و بهر حال آنها سوء‌استفاده کردند. خوشحالم از اینکه توجه شده و آن را قدر می‌نهیم و می‌تواند مفید باشد.

لاریجانی درخصوص برجام نیز گفت: نباید اجازه داد این توافق از بین برود اما دیگران دارند آن را از بین می‌برند و اگر اروپایی‌ها در این قضیه وزن بگذارند شاید متوقف شوند؛ تنها با بیانیه سیاسی این مساله قابل حل نیست. البته پیشنهادهایی دادند و ما هم پیشنهادهایی دادیم و باید عمل کنند تا کار جلو برود.