سخنگوی قوه قضاییه درخصوص بازداشت سه استرالیایی در ایران، گفت: اصل خبر صحت دارد. این موضوع مربوط به دو پرونده است که هر دو منتهی به صدور کیفرخواست شده است. یکی از آن‌ها ناظر بر این است که دو نفر مبادرت به عکس‌برداری از اماکن نظامی و مناطق ممنوعه داشتند که شناسایی شدند. پرونده دیگر نیز امنیتی و جاسوسی است که البته برای کشور دیگری غیر از کشور متبوع آن فرد انجام شده است. به هر ترتیب کیفرخواست صادر شده و در نوبت رسیدگی دادگاه و صدور رأی است.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در دهمین نشست خبری خود با رسانه‌ها، افزود: در روزهای اخیر صدور بخشنامه ریاست قوه قضاییه در رابطه با احضار اشخاص حقوقی و دستورالعمل کاهش زندانیان را داشتیم که مورد اقبال و توجه بود. سخنگوی قوه قضاییه افزود: نهایی شدن لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت از دیگر اقدامات بود.  سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدام دولت کانادا مبنی بر فروش اموال ایران، گفت: به محض اقدام، پیگیری‌هایی از سوی دولت، ‌وزارت خارجه و همچنین دادستانی کل کشور انجام شد. تمام تلاش این است که این اقدام عملیاتی و اجرایی نشود و آن‌ها دست از این اقدام خلاف قوانین بین‌المللی بردارند. در واقع تلاش ما منتفی شدن این تصمیم است و اگر موفق نشدیم جمهوری اسلامی در تعامل مشترک وزارت خارجه و مجموعه قضایی اقدام به مقابله به مثل نسبت به این اقدام جنایتکارانه دولت کانادا خواهد کرد. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص طرح انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه قضاییه خاطر نشان کرد: این موضوع جدیدی نیست و در دوره‌های مختلف با انگیزه‌های متفاوت از ناحیه برخی اشخاص در دولت و مجلس مطرح شده و در بررسی‌های قبلی هم اعلام شد و پذیرفتند که مغایر قانون اساسی است.

دستور رئیس قوه‌ قضائیه به پرونده هفت تپه‌ای‌ها اختصاص ندارد

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دستور رئیس قوه‌قضائیه درباره احکام یکی از شعب دادگاه انقلاب مربوط به همه پرونده‌های این شعبه است یا فقط مربوط به پرونده کارگری هفت تپه است؟ گفت: دستور رییس قوه‌قضائیه اختصاص به این پرونده ندارد و اعلام یک سیاست کیفری است و هر یک از پرونده‌ها را که اقتضا داشته باشد در بر می‌گیرد.

تغییر رئیس سازمان بازرسی کل کشور

اسماعیلی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: در حوزه تغییرات مدیریتی در سازمان بازرسی کل کشور، تعییرمدیریتی داریم وحجت الاسلام درویشیان از مدیران قدیمی و باتجربه سازمان بازرسی به عنوان رییس جدید سازمان منصوب شدند.