بمب‌های هوشمند هدایت شونده یاسین، بالابان و هوشمند اپتیکی نسل جدید نقطه زن خانواده قائم ساخته متخصصان سازمان‌های صنایع دفاع و صنایع الکترونیک ایران در وزارت دفاع رونمایی شد.

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از این بمب های پیشرفته هوشمند با اشاره به اقدام مشترک دو سازمان صنایع دفاع و صنایع الکترونیک ایران(صا ایران) در ساخت بمب های هوشمند هدایت شونده وپیشرفته نقطه زن، در تشریح مشخصات بمب هوشمند بالان گفت: این بمب دارای بال‌های تاشو جهت افزایش برد و همچنین سیستم هدایت مبتنی بر INS&GPS جهت افزایش دقت می باشد.

وی افزود: بمب بالابان مجهر به مکانیزم بال های تاشونده جهت نصب در زیر هواپیمای حامل کرار در نظر گرفته شده است. ممشخصات هدف قبل از پرواز، طرح ریزی و به مجموعه هدایت و کنترل منتقل می شود. پس از رهایش بال‌های تاشو باز شده و با کمک سیستم هدایت، به سمت هدف حرکت می‌کند.

وزیر دفاع در ادامه با تشریح بمب هوشمند هدایت شونده دیگر به نام «یاسین» افزود: این بمب هدایت شونده برد بلند به عنوان یک بمب هوشمند قادر است از فاصله بیش از ۵۰ کیلومتری رها شده و به سمت هدف هدایت و آن را مورد اصابت قرار دهد.

امیر سرتیپ حاتمی امکان استفاده در تمام شرایط آب و هوایی در روز و شب، قابلیت نصب روی هواپیماهای سرنشین دار و بدون سرنشین، افزایش امنیت و ایمنی سامانه  و قابلیت انجام عملیات در برد کوتاه و بلند را از مهمترین ویژگی‌های بمب یاسین برشمرد.

وزیر دفاع در خصوص بمب های نقطه زن اپتیکی سری نسل «قائم» نیز گفت: بمب‌های پیشرفته نسل قائم مجهز به انواع سیکرهای مرئی، حرارتی و سیلندری بوده  با دقت نقطه‌زنی بهتر از نیم متر قابل نصب روی انواع پرنده‌های بدون سرنشین، بالگرد و جنگنده ها است که به منظور تخریب استحکامات، انهدام تجمع و انهدام اهداف متحرک از آن بهره برداری می‌شود.

امیر سرتیپ حاتمی با تشریح سایر مشخصات بمب‌های هوشمند نقطه زن قائم  از جمله محدوده عملکرد وسیع از ارتفاع  ۴ هزار تا ۱۰ هزار پا و قابلیت نصب سرجنگی مختلف نفوذی و ترکشی تصریح کرد: این بمب ها با وزن ها و برد  متفاوت و قدرت تخریب متنوع، قابلیت نصب روی انواع پهپاد از جمله شاهد ۱۲۹، حماسه و مهاجر ۶ را داراست.