مناقصه بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی که هر سال از سوی کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی انجام می‌پذیرد، همواره پرحاشیه است. درحالی‌که بازنشستگان عموما به خدمات شرکت آتیه‌سازان حافظ انتقاد دارند، همه ساله این شرکت در مناقصات بیمه تکمیلی برنده می‌شود.

«مجتبی حاجی‌زاده» دبیر اجرایی خانه کارگر کاشان و رئیس اتحادیه کارگران خودروساز در این باره به ایلنا گفت: رانت پنهان در بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی یک واقعیت است و شاهد پدیده‌هایی چون انحصار، تبانی و حذف رقابت شفاف در مسأله بیمه تکمیلی بازنشستگان هستیم.

وی افزود: قرارداد کانون عالی بازنشستگان با بیمه‌گر تکمیلی باید به شکلی باشد که یک بیمه‌گر در شرایط رقابتی انتخاب شده و شرکت منتخب باید به حدی از توانایی رسیده باشد که بتواند از پس ریسک‌ها و تعهدات و تاخیرهای معمول برآید. این نیز مستلزم این است که شرکت منتخب بیمه تکمیلی آورده قابل توجهی از پیش داشته باشد که شرکت آتیه‌سازان حافظ فاقد این ویژگی است و با چند ماه تاخیر در پرداخت حق بیمه، فوراً خدمات خود را قطع می‌کند.

این فعال کارگری با اشاره به سند اصلاحیه آگهی مناقصه کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی بابت قرارداد بیمه تکمیلی امسال گفت: از جایی به بعد این آگهی نمایشی شده و این کانون‌ها هستند که سقف مطالبات خود را با شرایط شرکت هماهنگ کرده‌اند. برای نمونه در همه بیمه‌های تکمیلی، سمعک، پروتز، عینک و... بخشی از تعهدات بیمه تکمیلی است اما برای بازنشستگان کارگری، چنین اقلام و تعهداتی هیچ زمان در آگهی مناقصه نمی‌آید!

مناقصه‌ای که نتیجه‌اش مشخص است

حاجی‌زاده تصریح کرد: در سال‌هایی که تورم نفس بازنشستگان را بریده و سفره‌هایشان هر روز کوچک‌تر شده، رانت و عدم شفافیت در قراردادهای بیمه تکمیلی درمان، به یکی از تاریک‌ترین نقاط نظام خدمات اجتماعی کشور بدل شده است. هر سال، براساس ظواهر قانونی، کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی آگهی دعوت از شرکت‌های بیمه‌گر برای ارائه خدمات بیمه تکمیلی به بازنشستگان را منتشر می‌کند اما نتیجه از پیش روشن است چون هیچ شرکت بیمه‌ای در مزایده شرکت نمی‌کند! البته این به آن معنا نیست که هیچ شرکتی رغبتی به این موضوع ندارد.

این فعال کارگری تاکید کرد: یک علت انحصاری و غیررقابتی بودن قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان که بسیاری از دوستان کانون‌های بازنشستگان از آن مطلع نیستند و بر مبنای‌ عدم اطلاع تخصصی بر آن صحه می‌گذارند، این است که طبق بخشنامه رسمی شرکت بیمه مرکزی ایران، شرکت‌های بیمه تجاری اجازه عقد قرارداد مستقیم با نهادهایی مانند کانون عالی بازنشستگان را ندارند. سال‌ها قبل طی بخشنامه‌ای به همه بیمه‌گذاران تجاری دستور داده شده که قبل از حضور در مناقصه، از بیمه مرکزی مجوز اخذ شود. بیمه مرکزی ایران اجازه ورود در این مناقصه را به هیچ‌یک از شرکت‌های بیمه تجاری طی یک دهه اخیر نداده  و مشخص است انحصار در فضاهای اقتصادی و قراردادها، باعث زیان مصرف‌کننده کالا و 

خدمات می‌شود.

وی افزود: در نتیجه، شرکت بیمه تکمیلی آتیه‌سازان که از منظر حرفه‌ای یک شرکت بیمه‌ای نبوده و زیرمجموعه بیمه سلامت و وزارت بهداشت است، همه‌ساله خیالش از ارائه هر سطحی از خدمات با هر نوع کیفیتی راحت است و در موارد بسیاری به جای مناقصه، گفت‌وگویی یک‌طرفه میان مدیران کانون عالی و نمایندگان آتیه‌سازان حافظ  جریان می‌یابد.

حاجی‌زاده اظهار کرد: بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان، ناچارند هزینه‌های هنگفت بیمه تکمیلی را بپردازند، در حالی‌که هنگام نیاز، با سقف‌های ریالی پایین، تعهدات ناقص و خدمات تحقیرآمیز روبه‌رو می‌شوند. اگر هیچ شرکت بیمه‌گر دیگری اجازه حضور ندارد، این چه مناقصه‌ای است که هر سال برنده‌اش همان شرکت است؟ اگر ساختار حقوقی و اقتصادی کشور، کانون عالی را به رسمیت نمی‌شناسند، چگونه میلیاردها تومان از منابع بازنشستگان از مسیر کانون عالی جابه‌جا می‌شود؟

دبیر اجرایی خانه کارگر کاشان بیان کرد: تا زمانی‌که فرآیند انتخاب بیمه‌گر تکمیلی درمان در چارچوب رقابتی، قانونی و زیر نظارت مستقیم بیمه مرکزی و تأمین اجتماعی انجام نشود، نام بیمه تکمیلی درمان چیزی جز پوسته‌ای پر زرق‌وبرق برای پوشاندن واقعیتی تلخ؛ یعنی رانت و انحصار و البته ناکارآمدی نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یا باید روابط خود را با بیمه مرکزی تغییر دهیم تا ذیل بخشنامه مربوطه شناسایی شویم یا اینکه تلاش کنیم با مطالبه‌گری، آن بخشنامه را اصلاح کنیم تا فرآیند برون‌سپاری خدمات بیمه تکمیلی عادلانه و رقابتی و شفاف شود.