معاون امور روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیگیری وضعیت بنگاه‌های آسیب‌دیده ناشی از سیل و راهکارهای حمایت‌ از آنها، با قید فوریت در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خبر داد.

حاتم شاکرمی در گفت‌وگو با مهر، درباره حمایت از بنگاه‌ها و کارگران آسیب‌دیده ناشی از سیل گفت: در مورد بیمه‌شدگانی که ۶ ماه و بیشتر سابقه بیمه‌پردازی دارند مطابق جدول پیش‌بینی شده در آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری، به تناسب سوابق خود مقرری دریافت می‌کنند. وی افزود: اما در خصوص کارگرانی که ناشی از حوادث غیرمترقبه ازجمله سیل اخیر حادثه دیدند، طبق مجوز قانون و همچنین توافق با سازمان بیمه تأمین اجتماعی، بیمه‌شدگانی که حتی کمتر از ۶ ماه نیز سابقه بیمه‌پردازی داشته باشند، حداقل به مدت ۶ ماه تحت پوشش حمایت بیمه بیکاری قرار می‌گیرند تا به زودی مشاغل کارگران بیکار شده ناشی از سیل احیا شود.

معاون وزیر کار در امور روابط کار اظهار داشت: کارشناسان ما برای بررسی وضعیت کارگران بیکار شده و همچنین بنگاه‌های آسیب‌دیده به استان‌ها اعزام شدند و بعد از بررسی‌ها با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های حمایت از بنگاه‌های آسیب‌دیده در دستور کار قرار می‌گیرد.

شاکرمی با بیان اینکه وضعیت بنگاه‌هایی که ناشی از سیل آسیب دیدند در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با قید فوریت بررسی می‌شوند، افزود: تصمیم خوبی که در خصوص کارگران آسیب‌دیده گرفته شده، این است که فرایند اداری برقراری مقرری بیمه بیکاری این کارگران، خارج از تشریفات اداری در استان‌ها پیگیری می‌شود.

وی درباره آخرین برآورد از میزان بنگاه‌های آسیب‌دیده و کارگران بیکار شده ناشی از حادثه سیل گفت: به دلیل اینکه موضوع ساماندهی اولیه زندگی روزمره و اسکان در این مناطق در اولویت خانواده‌ها و همچنین دستگاه‌های خدمات‌رسان بود، هنوز آمار تجمیعی از وضعیت بنگاه‌های آسیب‌دیده نهایی نشده است، اما قطعاً پس از ساماندهی وضعیت اسکان، آمارهای تجمیعی با شناسایی تمام بنگاه‌ها نهایی می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: البته قطعاً ما نباید منتظر خوداظهاری کارگران بیکار شده و بنگاه‌های آسیب‌دیده باشیم بلکه قطعاً این وظیفه کارشناسان و بازرسان ما خواهد بود که این کارگاه‌ها و کارگران را شناسایی کنند که قطعاً این اقدام صورت می‌گیرد.