نماینده تهران در مجلس:

تدبیر روحانی از نیازهای جامعه فاصله گرفته است

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در مجلس با اشاره به وضعیت معیشتی کارگران گفت: ۹۷هزار کارگر دارای حقوق معوقه هستند. آقای روحانی! ما اقدام عملیاتی می‌خواهیم. افزایش حقوق و دستمزد و تخصیص بن‌های کارگری باید متناسب با نرخ تورم لحاظ شود. به گزارش ایسنا، فاطمه ذوالقدر در نطق میان دستور جلسه علنی دیروز مجلس گفت: در آستانه سال نو این نکته را متذکر می‌شوم که رویکرد حمایتی، سیاستی ضروری است که در قوه مجریه و وزارتخانه‌های آن باید مورد توجه جدی قرار گیرد. بدون تعارف معیشت مردم به‌رغم افزایش حجم نقدینگی عقب‌گرد داشته و روزبه‌روز سفره‌های مردم کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شود. روزی این گرانی‌ها روی یک یا چند قلم کالا بود و خانواده‌ها یارای برنامه‌ریزی و مقاومت را داشتند اما در برابر شرایط اقتصادی امروز که ارزش حقوق و دستمزد به یک چهارم تنزل یافته، نه تنها اقشار ضعیف به زانو درآمده‌اند بلکه طبقه متوسط نیز دچار مشکلات اقتصادی جدی هستند.

    


برگزاری تجمع اعتراضی کارگران پالایشگاه آبادان

صبح دیروز نزدیک به ۲۱۰ کارگر بخش تعمیرات پالایشگاه آبادان که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «نسیم پاک» در کارگاه مرکزی مشغول کارند، برای پیگیری وصول مطالبات معوقه خود، تجمع اعتراضی برپا کردند.

به گزارش ایلنا، این کارگران علت اصلی برگزاری این تجمع را اعتراض به بی‌توجهی پیمانکار به پرداخت سنوات، عیدی، پاداش و حق مرخصی خود عنوان کردند و مدعی شدند: بخش دیگری از مطالبات ما مربوط به شیوه محاسبه سنوات پایان سال است. آنها با تاکید بر اینکه خواسته ما دریافت حق سنوات براساس نامه ابلاغ شده هیات مدیره به پیمانکاران است، افزودند: جدا از اینکه کارفرما پرداخت عیدی کارگران پیمانکاری بخش تعمیرات پالایشگاه آبادان را به تاخیر انداخته، دستور هیات مدیره پالایشگاه آبادان را مبنی بر پرداخت کامل حق سنوات کارگران براساس ۳۰ روز اجرایی نمی‌کند. طبق اظهارات کارگران معترض، طبق مقررات قانون کار در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی شیوه محاسبه سنوات خدمتی بر مبنای ۱۵ روزه است اما هیات مدیره پالایشگاه، پیمانکاران این مجتمع را موظف کرده سنوات کارگران تحت مسئولیت خود را براساس ۳۰ روزه (طبق قانون کار سرزمین اصلی) پرداخت کنند. کارگران در خاتمه درباره حق مرخصی خود تصریح کردند: به موجب قانون کار، هر کارگر می‌تواند ماهیانه دو و نیم روز مرخصی با حقوق استفاده کند اما در مناطق آزاد نه تنها به کارگران امکان استفاده از چنین حقی داده نمی‌شود بلکه در مواردی پیمانکاران در پایان ماه بابت فعالیتی که کارگر در دوره مرخصی قانونی خود انجام داده، پولی پرداخت نمی‌کنند. امرالله قربانی، مدیر شرکت نسیم پاک در این باره گفت: طبق قانون مناطق ویژه اقتصادی شیوه محاسبه سنوات خدمتی بر مبنای ۱۵ روز است. او با بیان اینکه مدیریت پالایشگاه آبادان که مورد ادعای کارگران است مرجع قانونی نیست، افزود: نامه‌ای که هیات مدیره پالایشگاه آبادان برای پرداخت سنوات کامل بر مبنای ۳۰ روز ابلاغ کرده، موعد زمانی دارد و شامل حال این کارگران نمی‌شود. قربانی افزود: مطالبات مزدی کارگران واحد تعمیرات تقریبا به‌روز پرداخت می‌شود و در مورد پرداخت عیدی و سنوات هم اگر کارگران برگه‌های تسویه خود را امضا کنند، عیدی و سنوات خود را طبق قانون مناطق آزاد سریعا دریافت خواهند کرد.

    


تجمع کارگران فاز ۱۲ پارس جنوبی مقابل دفتر پیمانکار

صبح دیروز حدود ۱۰۰ نفر از کارگران پیمانکاری فاز ۱۲ پارس جنوبی که در پالایشگاه نهم مشغول به کار هستند، مقابل دفتر کارفرما تجمع کردند. به گزارش ایلنا، این کارگران که حقوق بهمن و عیدی و سنوات خود را نگرفته‌اند، می‌گویند: چرا باید شب عید بی‌پول باشیم و مطالبات‌مان پرداخت نشود؟ به گفته کارگران، این مشکل از پیمانکار قبلی است که قراردادش تمام شده و رفته اما دستمزد و معوقات کارگران را نپرداخته لذا مسئولیتی متوجه پیمانکار جدید (کارفرمای فعلی) نیست. کارگران از مقامات منطقه ویژه درخواست دارند مطالبات آنها را از پیمانکار قبلی وصول کنند و به آنها بپردازند. آنها می‌گویند: دستمان به جایی بند نیست و شب عید درمانده‌ایم. خانواده‌هایمان در انتظار هستند که برایشان پول بفرستیم و نمی‌توانیم شب عید دست خالی به خانه بازگردیم.