نگرانی کارگران درباره مزایده کشت و صنعت کارون

نمی‌خواهیم خصوصی شویم

کارگران کشت و صنعت کارون نگران مزایده مجدد این مجتمع هستند و می‌گویند: می‌ترسیم با خصوصی‌سازی به سرنوشت هفت‌تپه دچار شویم.

به گزارش ایلنا، شرکت کشت و صنعت کارون با ۵۳هزار هکتار مساحت مجددا به مزایده رفته است.

کارگران این مجتمع عظیم کشت و صنعت می‌گویند: نمی‌دانیم چرا مسئولان قصد دارند این شرکت را به بخش خصوصی واگذار کنند، آن‌هم در حالی‌که تولید در این شرکت رونق دارد و هیچ مشکل خاصی نداریم.

این کارگران با ابراز نگرانی از واگذاری مجتمعی که 20هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آن مشغول به کار هستند، می‌گویند: نمی‌خواهیم به سرنوشت هفت‌تپه و واحدهای واگذار شده دیگر دچار شویم.

مزایده مجدد کشت و صنعت کارون در حالی انجام می‌شود که مقامات محلی و کارفرمای فعلی از روند آن ابراز نارضایتی و بی‌اطلاعی کرده‌اند. فرماندار شوشتر گفته برای به مزایده گذاشتن این شرکت هیچ‌گونه اطلاعی به فرمانداری نداده‌اند و مزایده باید کارشناسی شود. باید این مورد را در نظر گرفت که در وضعیت اقتصادی امروز خصوصی‌سازی به صلاح هست یا خیر؟

روح‌الله رضازاده، رئیس روابط‌عمومی شرکت کشت و صنعت کارون نیز گفته سیاست نظام، واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی است. تصمیم بر فروش این شرکت است اما کارکنان و مسئولان این شرکت دوست دارند روند فعالیت شرکت حفظ شود و به بخش خصوصی واگذار نشود.

در این شرایط کارگران این مجتمع می‌گویند: نگرانیم که در آینده‌ای نه چندان دور امنیت شغلی و ثبات کاری خود را از دست بدهیم لذا از مسئولان توقع داریم این مزایده را متوقف کنند و بگذارند کشت و صنعت کارون به روال فعلی خود ادامه دهد.

    


اعتراض بومی‌های عسلویه به بیکاری در این منطقه

اهالی بومی عسلویه می‌‌گویند: حق ماست که در پروژه‌ها به کار گرفته شویم.

به گزارش ایلنا، جمعی از کارگران بومی عسلویه از استخدام غیربومی‌ها انتقاد کردند و گفتند: تعداد زیادی از کارگران بومی که با اتمام پروژه‌های پیمانکاری بیکار شده‌اند، در انتظار به‌کارگیری مجدد هستند. این درحالیست که تعداد زیادی از غیربومی‌ها در پروژه‌های عسلویه و کنگان مشغول به کار هستند.

این کارگران که روز چهارشنبه مقابل دفتر منطقه ویژه تجمع کردند، می‌گویند: تعدادی از بازنشسته‌های نفت با حقوق‌های بالا استخدام شده‌اند. ما خواستار خاتمه اشتغال آنها و جذب بومی‌های متخصصی هستیم که بیکار هستند.

این کارگران با بیان اینکه به همه مسئولان و نماینده مجلس مراجعه کرده‌ایم، افزودند: خیلی از غیربومی‌ها و بازنشسته‌ها در عسلویه حقوق بالا می‌گیرند، در حالی‌که کارگران بومی، پیمانکاری هستند و بدون امنیت شغلی با حداقل دستمزد سر می‌کنند.

    


کارفرمایان به دنبال افزایش 20درصدی حقوق کارگران هستند

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: نمایندگان کارفرمایی در شورای عالی کار به دنبال افزایش 20درصدی حقوق و دستمزد سال 98 کارگران هستند اما نمایندگان کارگری تن به خواسته کارفرمایان نخواهند داد.

فتح‌الله بیات در گفت‌وگو با ایرنا افزود: نمایندگان کارفرمایی با عدم حضور در جلسات شورای عالی کار و طولانی کردن روند جلسات به دنبال این هستند که بحث تعیین افزایش حقوق کارگران را به دقایق پایانی سال کشانده و در شرایط اضطرار، نمایندگان کارگری را مجبور به پذیرش نظرات خود برای افزایش دستمزد کارگران کنند.

بیات تصریح کرد: بدون شک نمایندگان کارگری در شورای عالی کار تن به پذیرش پیشنهادات افزایش حقوقی که به نفع کارگران نباشد، نمی‌دهند تا به این ترتیب از کوچک شدن بیش از حد سفره کارگران جلوگیری شود.