رئیس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه بهره‌وری نیروی کار در کل اقتصاد به ازای هر نفر ۶۴ میلیون تومان است، گفت: در سال ۹۸، با پژوهشگاه انرژی، به موضوعات بهره‌وری انرژی ورود می‌کنیم.

به گزارش مهر، فاطمه پهلوانی با بیان اینکه وضعیت کنونی ما در بهره‌وری قابل قبول نیست، اظهار داشت: بهره‌وری باید به صورت اصولی در نظام تربیتی کشور پایه‌گذاری و برنامه‌های اساسی در این خصوص تدوین شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه به نسبت افزایش سطح تحصیلات در بازار کار، بهره‌وری نیروی کار در بنگاه‌های اقتصادی افزایش نیافته است، گفت: از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، کل جمعیت مفید و فعال کاری در سال ۹۶ برابر ۲۳ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۶۱۳ نفر است، بنابراین بحث تعدیل نیروی انسانی در افزایش بهره‌وری مطرح نیست بلکه باید کیفیت نیروی انسانی را  نیز افزایش دهیم.

وی به بهره‌وری نیروی کار کشور اشاره کرد و افزود: به صورت میانگین، بهره‌وری نیروی کار کشور نسبت به تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر در سال ۶۴ میلیون تومان است. بیشترین نرخ مربوط به بخش نفت و گاز (با حدود ۸۰هزار شاغل) با هزار و ۹۴۱ میلیون تومان به ازای هر نفر (۱.۹میلیارد تومان) و کمترین نرخ هم مربوط به بخش ساختمان با ۲۱میلیون تومان به ازای هر نفر است.

بهره‌وری نیروی کار در سال ۹۶ صفر بود

معاون سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه محاسبات ما براساس آمار بانک مرکزی است که آخرین به‌روزرسانی آن مربوط به سال ۹۶ می‌شود، گفت: در سال ۹۶، بهره‌وری نیروی کار صفر درصد، بهره‌وری سرمایه ۲.۴درصد و بهره‌وری کل عوامل تولید ۱.۳درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی برای سال جاری آماری ارائه نداده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه مرکز آمار در مباحث مربوط به سهم نیروی کار، سرمایه و... ورود نمی‌کند، نمی‌توانیم به آمار این سازمان متکی باشیم.

وی افزود: برای محاسبات بهره‌وری ناگریز هستیم به آمار بانک مرکزی رجوع کنیم اما اینکه این نهاد دیگر اجازه نشر آمار را ندارد موجب توقف آماردهی ما نیز می‌شود مگر اینکه مرکز آمار نیز همچون بانک مرکزی به این آماردهی روی آورد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی از سال ۵۳ تاکنون در سری‌های زمانی به تفکیک بخش‌های اقتصادی، آمار می‌دهد و ما از این طریق بهره‌وری سرمایه و کل عوامل اقتصاد را محاسبه می‌کنیم.