معاون اشتغال وزیر کار با بیان اینکه آیین‌نامه ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان فروردین ماه ابلاغ می‌شود، گفت: امیدواریم سال آینده نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان را به اعداد تک‌رقمی یا حدود ۱۰درصد برسانیم.

محمود کریمی بیرانوند در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: همواره فاصله نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان تا نرخ بیکاری کل تقریباً ۵ تا ۶ درصد بوده ولی هم اکنون فاصله این دو نرخ به ۳.۵درصد رسیده و در حال کمتر شدن نیز است. بر این اساس هم اکنون نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان به ۱۱.۴درصد رسیده که بیانگر افزایش امید بین دانشگاهیان برای یافتن شغل است.

وی به نرخ بیکاری بین مقاطع تحصیلی اشاره کرد و گفت: گزارش مرکز آمار ایران بیانگر آن است که نرخ بیکاری مقطع کاردانی ۱۰درصد، مقطع کارشناسی ۱۵.۲درصد، کارشناسی ارشد ۹.۷ و مقطع دکتری ۳درصد است. نرخ مشارکت اقتصادی مقطع دکتری بیش از ۷۰درصد است. بنابراین اینکه می‌گویند هر چه مدرک بالاتر رود شخص بیکارتر می‌شود درست نیست. شخصی که مدرک تحصیلی خوبی دارد زودتر جذب بازار کار می‌شود.

کریمی بیرانوند ادامه داد: عمده چالش ما در بخش بیکاری فارغ‌التحصیلان مربوط به مقطع لیسانس می‌شود که یک بخشی از این بیکاری بابت مهارت است که این قشر بیکارتر از باقی مقاطع هستند زیرا در دانشگاه‌های ما مهارت‌آموزی نداریم.

وی همچنین اظهار کرد: استانداران را برای اولین بار اجبار کردیم که بخشی از تعهدات اشتغالزایی را به قشر تحصیل‌کرده اختصاص دهند؛ یعنی اگر استانی می‌خواهد ۳۰هزار نفر را جذب کند باید ۱۰هزار نفر از این افراد فارغ‌التحصیل باشند. این آیین‌نامه فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ابلاغ می‌شود.