در پاییز سال جاری نرخ بیکاری مناطق روستایی در مقایسه با فصل مشابه سال قبل کاهش یافته است. البته کاهش نرخ بیکاری به معنای بهبود وضعیت بازار کار در مناطق روستایی نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی این بازه زمانی در کنار کاهش نرخ بیکاری، نرخ مشارکت و نرخ اشتغال روستانشینان نیز کمتر شده است. بنابراین می‌توان گفت شماری از افراد فعال دلسرد شده و از دایره افراد بیکار خارج شده‌اند.

به گزارش اکوایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ بیکاری در استان هرمزگان بیشترین مقدار کشور را دارد. در مقابل در قم از هر 100 فرد فعال، کمتر از 3 نفر بیکار مانده‌اند. در این استان نرخ بیکاری طی پاییز سال جاری بیش از 6درصد کاهش یافته است. بدین ترتیب روستانشینان قمی کمترین نرخ بیکاری مناطق روستایی کل کشور را در پاییز امسال به خود اختصاص داده است.

براساس داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار، در پاییز 1402 در مناطق روستایی بالغ بر 6 میلیون و 100هزار نفر از افراد در سن کار، جویای شغل بوده‌اند که از آنها به عنوان جمعیت فعال یاد می‌شود. از مجموع افراد فعال در مناطق روستایی، 351هزار و 734 نفر بیکار مانده و نتوانسته‌اند برای خود شغلی دست و پا کنند. در پاییز سال جاری نرخ بیکاری مناطق روستایی 5.7درصد بوده است. این رقم در مقایسه با پاییز سال گذشته 0.1درصد کمتر شده است.

همچنین جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در پاییز امسال، نرخ بیکاری مناطق روستایی در 15 استان بالاتر از میانگین نرخ بیکاری مناطق روستایی کل کشور بوده است. در استان هرمزگان از هر 100 فرد شاغل، بالغ بر 10 نفر بیکار مانده‌اند. بدین ترتیب در پاییز امسال استان هرمزگان بیشترین نرخ بیکاری مناطق روستایی را در مقایسه با سایر استان‌ها داشته است. این نرخ در بازه زمانی مورد بررسی در استان چهارمحال بختیاری 9.9درصد بوده و بدین ترتیب نام این استان در جایگاه دوم بالاترین نرخ بیکاری روستانشینان قرار گرفته است. نرخ بیکاری در سه استان البرز، خوزستان و گلستان نیز در سطح 8.9درصدی قرار گرفته است. بدین ترتیب این سه استان بر سومین پله بالاترین نرخ بیکاری مناطق روستایی کل کشور قرار گرفته‌اند. در سوی دیگر این طیف قمی‌ها کمترین نرخ بیکاری مناطق روستایی را در بازه زمانی بررسی شده، ثبت کرده‌اند. نرخ بیکاری در روستاهای قم طی پاییز امسال 2.5درصد بوده است. نرخ بیکاری در استان‌های خراسان رضوی و سمنان نیز کمتر از 3درصد بوده است. آمارها نشان می‌دهد در پاییز امسال، نرخ بیکاری در 14 استان کشور کمتر شده است. به عنوان نمونه در استان قم نرخ بیکاری در پاییز امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 6.2درصد پایین آمده است. بدین ترتیب این استان بیشترین کاهش نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است. در استان مرکزی نیز در پاییز سال جاری نرخ بیکاری 3.4درصد پایین‌تر از فصل مشابه سال گذشته بوده است. البته کاهش نرخ بیکاری در کنار کاهش نرخ مشارکت خبر از عدم بهبود وضعیت بازار کار در این دو استان می‌دهد. به بیان دیگر می‌توان گفت در این دو استان تعدادی از بیکاران دلسرد شده و دیگر در دایره افراد بیکار قرار نمی‌گیرند. در مقابل نرخ بیکاری در البرز 4.2درصد افزایش یافته است.