محاسبه دولت در مورد مطالبات تامین اجتماعی اشتباه است

دبیر کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران استان تهران گفت: بدهی دولت به تامین اجتماعی بیش از ۱۵۰هزار میلیارد تومان است در حالی‌که دولت این بدهی را بسیار کمتر از رقم واقعی عنوان کرده است. 

احمد پنجکی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: مشکلات تامین اجتماعی هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود چرا که دولت سال‌هاست بدهی خود را پرداخت نکرده و میزان آن هر سال بیشتر شده است.

وی گفت: چنانچه دولت بدهی‌های خود را پرداخت کند یا حداقل بخشی از آن را بپردازد تامین اجتماعی برای اجرای تعهدات خود به بیمه‌شدگان که با در نظر گرفتن خانواده‌هایشان به بیش از ۴۰ میلیون نفر می‌رسند، با مشکل مواجه نمی‌شود. 

دبیر کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران با اشاره به اینکه تامین اجتماعی هم اکنون با کسری مواجه است، تاکید کرد: سازمان برای اجرای تعهداتی مانند پرداخت مستمری بازنشستگان با کمبود اعتبار مواجه است به همین دلیل مجبور است برای اینکه پرداخت حقوق‌ها با تاخیر روبه‌رو نشود از بانک رفاه وام بگیرد که در این صورت یک بدهی جدید به سازمان محول می‌شود در صورتی‌که خود بزرگترین طلبکار است و نباید مجبور به این کار شود.

پنجکی گفت: اخیرا شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته و خواستار ورود و رسیدگی به وضعیت بدهی‌های این سازمان شده و پیشنهاد کرده برای پرداخت بدهی‌های دولت، بخشی از نفت در اختیار تامین اجتماعی قرار گیرد تا این سازمان بتواند در بورس آن را عرضه کند.

    


تاخیر پنج ساله در پرداخت معوقات کارگران فولاد زاگرس

۳۰ کارگر پیمانکاری فولاد زاگرس در قروه کردستان از عدم پرداخت معوقات خود بعد از ۵ سال خبر دادند، اما کارفرما می‌گوید خود کارگران برای تسویه حساب حاضر نشده‌اند.

به گزارش ایلنا، این کارگران می‌گویند: از زمان خاتمه کار شرکت پیمانکاری «خوان‌گل» در سال ۹۱، مطالبات مزدی پرداخت نشده داریم و کارفرمای شرکت پیمانکاری به‌رغم گذشت سال‌ها این مطالبات را نپرداخته است.

یکی از این کارگران گفت: دو میلیون تومان طلب دارم اما ارزش واقعی دو میلیون تومان در سال ۹۱ کجا و آنچه امروز می‌توان با این پول خرید کجا؟!

به گفته این کارگر، بعد از خاتمه کار، پیمانکار با عده زیادی تسویه حساب کرد اما مطالبات حدود 30 کارگر را نپرداخت. امامی، مدیرعامل شرکت پیمانکاری خوان‌گل در رابطه با معوقات مزدی این ۳۰ کارگر می‌گوید: از سال ۸۵ تا ۹۱ در فولاد زاگرس کار کردم اما بعد از اینکه به دلیل خصوصی‌سازی، شرکت چندپاره شد، کار شرکت ما خاتمه یافت. 

بعد از خروج، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از سهامداران فولاد زاگرس، طلب داشتیم که به ما پرداخت نشده بود. 

وی با بیان اینکه در همان زمان حدود ۸۰۰ میلیون به دارایی، مبلغی به تامین اجتماعی و مبلغی دیگر بابت تسویه دستمزد کارگران، بدهکار بودیم، افزود: فولاد زاگرس مطالبات ما را در چند قسمت پرداخت کرد. اولین قسط، مستقیم به دارایی پرداخت شد، پول بعدی، ۵۵۰ میلیون تومان بود که در اواخر سال ۹۳، در حضور نمایندگان اداره کار، فرماندار و نهادهای ذیربط دیگر به ۳۰۰ کارگر پرداخت شد اما باقی را هر چه گفتیم و پیامک دادیم برای تسویه نیامدند.

این کارفرما با تاکید بر اینکه مقصر، خود کارگران هستند که برای تسویه حساب مراجعه نکرده‌اند، افزود: حال که خودشان نیامده‌اند از ما طلب سود تاخیر و غرامت دارند!