نشست بررسی «افزایش سن بازنشستگی از منظر حقوق‌بشر و شهروندی» با حضور رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، دبیرکل خانه کارگر و جمعی از کارشناسان حوزه رفاه و تامین اجتماعی از سوی کارگروه حقوق‌بشر اسکودا در محل این اتحادیه برگزار شد.

به گزارش «توسعه ایرانی»، رئیس اسکودا با اشاره به ابعاد حقوقی مخرب افزایش سن بازنشستگی اظهار کرد: با طرح‌هایی از سوی مجلس روبه‌رو هستیم که چالش‌های زیادی به‌وجود آورده است. در این دوره از مجلس، شاهد طرح‌های مفیدی نبوده‌ایم و از ذینفعان مشورت اخذ نمی‌شود. متاسفانه خالی بودن صندوق‌های بازنشستگی باعث شده که جبران این بحران به دوش مردم و کارگران بیافتد که جفای بزرگی در حق ایشان از منظر حقوق شهروندی است.

«جعفر کوشا» ادامه داد: اینکه خبر فساد بیش از سه میلیارد دلاری در حوزه چای مخابره می‌شود و به موازات آن افزایش سن بازنشستگی به عنوان یک موج مخرب به افکار عمومی تزریق می‌شود، نشان می‌دهد که نگرش درستی در قبال مواجهه با چالش‌ها در کشور وجود ندارد. معتقدم این مساله تضییع حقوق مستخدمین و عمر آنها به حساب می‌آید. هر قانونی که بخواهد نوشته شود عقل و منطق حکم می‌کند که ذینفعان دعوت شده و در مورد ابعاد گوناگون آن چانه‌زنی و تبادل‌نظر صورت گیرد و طرح، پیوست ارزیابی اجتماعی داشته باشد.

نگاه اقتصادی به انسان زیبنده نیست

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی افزود: در مورد افزایش سن بازنشستگی باید دید کدام قوانین یا چه قانونی سود بیشتر و ضرر کمتر به مستخدمین و کارگران تحمیل می‌کند. 

کوشا تصریح کرد: اینکه یک کارگر در کارخانه دولتی شاغل بوده و یک‌باره به دلیل کسری صندوق‌های بازنشستگی، سن بازنشستگی او را افزایش می‌دهند صرفاً ما را با یک نگاه اقتصادی در قبال کارگر روبه‌رو می‌کند. باید مشخص شود که آیا دنبال آن هستیم که مشکلات صندوق بازنشستگی را حل کنیم یا اینکه می‌خواهیم یک انسان را از دایره اقتصادی خارج کنیم.

بازنگری در قانون افزایش سن بازنشستگی ضروری است

دبیرکل خانه کارگر با تاکید بر لزوم سه‌جانبه‌گرایی گفت: قانون تامین اجتماعی، قانون کار، مصوبات سازمان بین‌المللی کار، مقاوله‌نامه شماره ۱۰۲، اسناد ملی و... همه بر سه‌جانبه‌گرایی تأکید دارند اما در تدوین این برنامه، نه دولت و نه مجلس، به وظایف خود عمل نکرده‌اند.

«علیرضا محجوب» با بیان اینکه مجلس باید از نمایندگان کارگران و کارفرمایان برای گفت‌وگو درباره موضوع افزایش سن بازنشستگی دعوت می‌کرد اما چنین اتفاقی نیفتاد، گفت: فجایع این موضوع بسیار بیشتر از چیزی است که در این جلسه عنوان می‌شود. در کنار افزایش سن و سابقه بازنشستگی، به اخذ حق بیمه از سوی سازمان مالیاتی اشاره شده درحالی‌که برای این کار باید قانون جاری را تغییر داد.

وی افزود: در جایی نوشته‌اند که 5 درصد از حق بیمه به وزارت بهداشت بابت درمان داده شود اما چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. وقتی بازنشستگان مشکل داشته و دریافتی بسیار پایینی دارند، چرا باید راجع ‌به حقوق آنها گفت‌وگو و از جیبشان بذل و بخشش کرد؟

محجوب، تراز سرمایه سازمان تامین اجتماعی را منفی خواند و گفت: ۱۰ سال است که دیگر آورده‌ای برای این سازمان وجود ندارد. دولت نه اصل و نه فرع بدهی خود را به این سازمان پرداخت نکرده و آنچه که وصول می‌شود مربوط به بدهی قبل از انقلاب است و هنوز به بدهی بعد از انقلاب نرسیده‌ایم! عده‌ای سرمست در مورد این صندوق تصمیم گرفته و می‌گویند تأمین اجتماعی باید بیمه‌گری را توسعه دهد اما آنچه در برنامه توسعه هفتم آمده، ضدتوسعه‌گری است.

وی تصریح کرد: فرمول ماهرانه‌ای در مورد افزایش سن بازنشستگی نوشته شده و گفته‌اند قانون برای کسی که تا ۲۸ سال سابقه‌ کار دارد تغییر نمی‌کند تا کارگران نسبت به این تصمیم یک‌صدا و متحد عمل نکنند. موضوع دیگر این لایحه، منع پرداخت غیرنقدی طلب‌های سازمان است. همچنین هیچ جای قانون از پرداخت مطالبات جاری دولت به سازمان صحبت نشده است.

محجوب: اگر قرار است تصمیمی در مورد سن بازنشستگی اخذ شود، دولت باید با شرکای اجتماعی خود به گفت‌وگو بنشیند ولی برای تدوین این قانون نه کارگر به مذاکره دعوت شد، نه کارفرما و حتی تظاهر به مذاکره هم نکردند

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه بدهی انباشته به تامین اجتماعی به دلیل افزایش نرخ تورم، ارزش خود را از دست داده، گفت: وقتی بدهی انباشته، ارزشی ندارد، چگونه می‌تواند منابعی برای نسل‌های آینده باشد؟ تورم، زیان بسیاری به این صندوق زده در حالی‌که مسئولیت تورم روی دوش دولت‌هاست نه مردم. متاسفانه برای تدوین این قانون نه کارگر به مذاکره دعوت شد و نه کارفرما و حتی تظاهر به مذاکره هم نکردند. معتقدم اگر قرار است تصمیمی در این مورد اخذ شود، دولت باید با شرکای اجتماعی خود به گفت‌وگو بنشیند که ببینیم این قانون به لحاظ عقلانی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی درست است یا خیر؟

افزایش سن بازنشستگی تهدید آینده شاغلان است

مشاور سابق هیأت مدیره تامین اجتماعی هم در این نشست گفت: اساساً صندوق‌های بازنشستگی، بین‌نسلی به حساب می‌آیند به این معنا که فرد از زمان ورود تا خروجش به چرخه کار حدود ۵۰ سال طول می‌کشد که این خود نشان از مبانی مشخص آنها دارد. باید بین نسل‌های مختلف در صندوق بازنشستگی، عدالت برقرار شود و اگر در مورد اصلاحات، کوتاهی شود بدون شک در آینده مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد لذا باید دید که آیا حقوق نسل‌های بعدی در این چارچوب محقق می‌شود یا خیر.

«رضا کاشف قربان‌پور» مهمترین مصداق تامین اجتماعی را ماده ۱۱۱ قانون بیمه تامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: در سال‌های پس از انقلاب این ماده مورد خدشه واقع شد و حتی بحث بازنشستگی با یک‌سوم سابقه بیمه را مطرح کردند که مشکلی جدی به وجود آورده است. 

این کارشناس حوزه تامین اجتماعی تصریح کرد: یکی از معیارهای بی‌عدالتی، میانگین دو سال آخر برای بازنشستگی است که در اصلاحات فعلی مسکوت مانده است. از سوی دیگر تعارض منافعی که از گذشته وجود دارد به ضرر ساختار و سیستم بیمه کشور تمام شده و در حقیقت آینده خود را به وضعیت امروز می‌فروشیم. اینکه یک فرد چندین سال حق بیمه نپردازد و در نهایت دو سال آخر را به صورت پلکانی افزایش دهد، عادلانه نیست. در نهایت تعادل هزینه و منافع اجتماعی در این طرح کاملاً با یکدیگر متضاد است و هزینه‌های گزافی را پدیدار خواهد کرد.

به‌هم‌ریختگی ساختاری و سیستمی در حوزه رفاه و تامین اجتماعی

پژوهشگر حوزه رفاه و تامین اجتماعی هم گفت: در حوزه صندوق‌های بازنشستگی، متناظر با چالش‌ها، چندین بستر در چارچوب‌های مشخص مدنظر قرار گرفته که از پوشش اجتماعی بیمه شاغلین گرفته تا طراحی و اجرای مسائل مربوط به خروجی‌های صندوق‌ها را دربرمی‌گیرد. حتی بحث اصلاح سن، سابقه و میزان مستمری هم مطرح بوده اما رویکردهای حاکم یا راهبردهایی که دولت برای پرونده صندوق‌های بازنشستگی پیشنهاد داده مسائل دیگری را عنوان می‌کند.

هداوند: درست است که برای قوه مقننه حقوقی را قائل شده‌اند اما واقعیت این است که حکومت نمی‌تواند نظر خود را به قصد اضرار به بیمه‌شدگان اعمال کند و حل مسائل مربوط به صندوق‌های بازنشستگی باید از راه‌های دیگری پیگیری می‌شد

«اسماعیل گرجی‌پور» تصریح کرد: دچار یک به‌هم‌ریختگی ساختاری هستیم و این موضوع در قوانین بالادستی هم خود را نشان می‌دهد. تا زمانی‌که این مساله حل نشود، مشکلات زیادتری را تجربه خواهیم کرد. مفهوم صندوق‌های بازنشستگی صرفاً اجتماعی یا صرفاً اقتصادی نیست. اینکه نظام بیمه‌ کشور را نمی‌توانیم در فضای تک‌وجهی ببینیم درست است اما بی‌شک، مشورت دسته‌جمعی راه‌حل اصلی خروج از چالش‌های مذکور است.

تغییرات دائمی نظام بازنشستگی  در یک برنامه غیردائمی

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت: عمده بحث فعلی به مساله اصلاحیه و ماده ۲۹ و همچنین افزایش سن بازنشستگی مربوط است. اساساً اینکه ما تغییرات نظام بازنشستگی را در قالب برنامه توسعه قرار دهیم یک ایراد مشخص به حساب می‌آید چرا که اصلاح قوانین باید به صورت دائمی انجام شود.

«مهدی هداوند» افزود: درست است که برای قوه مقننه حقوقی را قائل شده‌اند اما واقعیت این است که حکومت نمی‌تواند نظر خود را به قصد اضرار به بیمه‌شدگان اعمال کند. حل مسائل مربوط به صندوق‌های بازنشستگی باید از راه‌های دیگری پیگیری می‌شد. حوزه حقوق کار مشکلاتی دارد و در این بین بحث سرکوب مزد یک مساله مهم به حساب می‌آید.

این حقوقدان، بحث سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی را معضلی جدی خواند و گفت: بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه شستا به عنوان حیاط خلوت مدیران دولتی کارکرد دارند و در این میان سوءمدیریت را با افزایش سن بازنشستگی به بیمه‌شدگان تحمیل می‌کنند که اقدامی نادرست است.

شیوه قانون‌گذاری در حوزه نظام‌های بیمه‌ای دارای اشکال است

کارشناس تامین اجتماعی هم در پایان این نشست گفت: امروز اعلام می‌شود به سمت ورشکستگی نظام‌های بیمه‌ای سوق پیدا کردیم. باید بگویم که شیوه قانون‌گذاری در این مسیر واقعاً مشکل داشته و هنوز هم این مشکلات حل نشده است. 

«فرشاد اسماعیلی» قانون مشاغل سخت و زیان‌آور که بار مالی زیادی به تامین اجتماعی وارد کرد، بحث محل‌های اعتبار، بانک‌ها که بار غیرکارشناسی زیادی را به دوش کشور و مستخدمان انداخته است، بحث اعمال محدودیت در بازرسی و ... را از جمله قانون‌گذاری‌های متعدد دانست که باعث ایجاد موانع در وصول حقوق می‌شود و این مشکلات در حالی‌ست که می‌گویند بسیاری از زیرمجموعه‌های شستا و حتی بانک رفاه باید یا ادغام شوند یا اینکه آنها را واگذار کنند. وی خاطرنشان کرد: حالا هم اعلام می‌کنند که راهکار تمام این نواقص بالا بردن سن بازنشستگی است در صورتی‌که یکی از راهکارهای این مساله افزایش واقعی دستمزدهاست. اگر این اتفاق رخ دهد بدون شک تا حدودی اوضاع ترمیم می‌شود.