گزارش‌های منتشره مرکز آمار نشان می‌دهد که سهم بهداشت و درمان از سبد هزینه خانوار شهری در سال ۱۴۰۱ حدود ۹.۱درصد است که بعد از هزینه‌های بخش مسکن و سوخت و هزینه‌های خوراکی و دخانی در رتبه سوم قرار دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، خانوارهای شهری در سال ۱۴۰۱ به طور میانگین حدود ۱۲میلیون تومان صرف هزینه‌های بهداشت و درمان خود کرده‌‌اند. براساس داده‌های مرکز آمار، خانوارهای ۴ نفره با هزینه متوسط ۱۳میلیون تومان و خانوارهای ۳ نفره نیز به طور میانگین حدود ۱۳میلیون تومان را صرف هزینه‌های بهداشت و درمان خود کرده‌اند.

از سوی دیگر، خانوارهای شهری که فرد شاغلی ندارند، در سال ۱۴۰۱ به طور میانگین حدود ۱۰ میلیون تومان را صرف هزینه‌های بهداشت و درمان کرده‌اند. خانوارهای دارای یک نفر شاغل، به طور میانگین حدود  ۱۲ میلیون تومان جهت بهداشت و درمان خود هزینه کرده‌اند و خانوارهای شهری دارای ۲ نفر شاغل، ۳ نفر شاغل، ۴ نفر شاغل و ۵ نفر شاغل به ترتیب به طور میانگین حدود ۱۵، ۱۸، ۱۶ و ۲۱ میلیون تومان صرف بهداشت و درمان کردند.

شاغلان متخصص، بیشترین هزینه بهداشتی را دارند

براساس داده‌های مرکز آمار، در بین گروه‌های شغلی مختلف در خانوارهای شهری می‌توان میزان هزینه مربوط به بهداشت و درمان هر یک آنها را محاسبه کرد. طبق این داده‌ها، خانوارهای شهری گروه شغلی متخصصان علمی و فنی با پرداخت هزینه متوسط ۲۳ میلیون تومانی، بیشترین هزینه برای بهداشت و درمان را در سال ۱۴۰۱ را پرداخت کردند. 

بعد از آن خانوارهای گروه شغلی قانون‌گذاران، مقامات عالی‌رتبه و مدیران با پرداخت هزینه متوسط ۲۰ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۱ در رتبه دوم بیشترین هزینه برای بهداشت و درمان قرار گرفتند. گروه شغلی کارمندان امور اداری و دفتری، با پرداخت هزینه متوسط ۱۷ میلیون تومانی بهداشت و درمان در جایگاه سوم قرار گرفتند و خانوارهای گروه شغلی تکنیسین‌ها و دستیاران، به طور میانگین در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۳ تومان برای بهداشت و درمان هزینه کرده‌اند و در جایگاه چهارم قرار گرفتند.

گروه‌های شغلی متصدیان و مونتاژکاران و رانندگان وسایل نقلیه و کارکنان خدماتی و فروشندگان به طور میانگین هزینه‌ای معادل ۱۲میلیون تومان را صرف هزینه‌های بهداشت و درمان خود کرده‌اند و جایگاه‌های پنجم و ششم را به خود اختصاص دادند. 

خانوارهای گروه شغلی صنعتگران و کارکنان مشاغل مربوطه، هزینه‌ای معادل ۹ میلیون تومان را به طور میانگین صرف هزینه‌های بهداشت و درمان کرده‌اند و در جایگاه هفتم قرار گرفتند. گروه‌های شغلی کارگران ساده و کارکنان ماهر کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری هزینه‌ای معادل ۸ میلیون تومان را به طور میانگین در سال ۱۴۰۱ صرف هزینه‌های بهداشت و درمان کرده‌اند و با پرداخت کمترین هزینه در جایگاه‌های هشتم و نهم قرار گرفتند.

از طرف دیگر، با بررسی فعالیت محل کار سرپرست خانوار می‌توان مشاهده کرد که خانوارهایی که در بخش تامین برق، گاز و آب اشتغال داشته‌اند، با پرداخت هزینه ۲۶ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۱ در جایگاه نخست بیشترین هزینه متوسط بهداشت و درمان قرار گرفتند و خانوارهای شهری شاغل در بخش آموزش با پرداخت هزینه ۲۰ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۱ در جایگاه دوم بیشترین هزینه متوسط بهداشت و درمان قرار گرفتند. همچنین خانوارهای شهری شاغل در بخش واسطه‌گری‌های مالی با پرداخت هزینه ۱۹ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۱ در جایگاه سوم بیشترین هزینه متوسط بهداشت و درمان  قرار گرفتند.

از سوی دیگر، خانوارهای شهری شاغل در بخش شیلات، با هزینه حدود ۶ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۱ کمترین هزینه متوسط بهداشت و درمان را داشته‌اند. خانوارهای شهری قرار گرفته در بخش خانوارهای معمولی دارای مستخدم و هتل و رستوران، به طور میانگین هزینه‌ای معادل ۷ میلیون تومان داشتند و در رتبه‌های دوم و سوم کمترین هزینه بهداشت و درمان قرار گرفتند.