یک استاد حوزه علمیه قم گفت: اینکه دختر یا پسر جوان یا پیری نیمی از بدن خودش را خم کرده تا در داخل سطل زباله چیزی پیدا کند برای اینکه بتواند زندگی کند، ناشی از چیست؟ ناشی از ظلمی است که در جامعه وجود دارد. آیا کشور فقیر است و منابع کافی برای ارتزاق ملت وجود ندارد؟ آیا مالیات کافی از مردم گرفته نمی‌شود؟ مشکل اینها نیست. یک ظلمی دارد در اینجا اتفاق می‌افتد؛ یک ظلم در حق این کودک کار و این زن و مرد و این پیر که این وضع زندگی او و گذران زندگی از این راه است.

به گزارش جماران، محمد سروش محلاتی در مراسم تاسوعای حسینی با تأکید بر اینکه تمام کسانی که دستشان به قدرت می‌رسد فردای قیامت باید پاسخ صف درماندگان و محتاجان را بدهند، گفت: توقع ما این است که وقتی ظلمی اتفاق افتاد، کسی که مظلوم قرار می‌گیرد پناه داشته باشد و از مظلوم دفاع و جبران ظلم شود. فرق نظام عادلانه و ظالمانه این است که در نظام عادلانه کسی که مورد ظلم قرار گرفته پناه دارد و می‌تواند به جایی مراجعه کند. محکمه‌ای وجود دارد که از او حمایت می‌کند و حقش را می‌گیرد. در نظام ظالمانه چنین پناهی برای مظلوم نیست و مظلوم فقط باید به خدا پناه ببرد. پس مسئولیت حکومت چه می‌شود؟ این اوج ظلم است که ظلم اتفاق می‌افتد و هیچ پناهی هم برای مظلوم وجود ندارد.

وی گفت: امام حسین(ع) روز عاشورا در وداع با امام سجاد(ع) فرمودند «پسرم! از ظلم پرهیز کن». همه می‌دانند که ظلم زشت است و باید از آن پرهیز کرد. آنچه امام حسین(ع) در ساعات آخر عمر به فرزندش گفت نوع خاصی از ظلم کردن است که می‌شود آن را زشت‌ترین، بزرگترین یا بی‌رحمانه‌ترین ظلم گفت.