عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: نوع نگاه دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه کار و تامین اجتماعی از نگاه سرمایه‌داری جانبداری می‌کند.

«معین‌الدین سعیدی» نماینده مردم چابهار در مجلس در ارزیابی برنامه هفتم توسعه به ایلنا گفت: لایحه برنامه هفتم توسعه با اصلاحات جدید تازه به دست نمایندگان رسیده و اظهارات دقیق کارشناسی پس از رفتن برنامه به کمیسیون‌های تخصصی بیشتر مطرح می‌شود.

وی افزود: ظاهر برنامه هفتم توسعه البته به ویژه در حوزه روابط کار ضعیف است و توجه به این حوزه مغفول واقع شده اما در مجموع می‌توان گفت نوع نگاه دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه کار و تامین اجتماعی از نگاه سرمایه‌داری جانبداری می‌کند.

نماینده چابهار با رد برخی از اصلاحات‌های سنجه‌ای یا پارامتریک در زمینه بازنشستگی گفت: این نگاه سرمایه‌دارانه به مسأله کار و تامین اجتماعی و بازنشستگی را در افزایش شدید سن بازنشستگی شاهد هستیم. این نگاه در واقع بیش از هر چیز به جامعه بازنشستگان و کارگران کشور آسیب می‌زند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه بحث ادغام صندوق‌‎های بازنشستگی و عرضه مدیریت و سهام شرکت‌های تابعه آنها در بورس و مدیریت غیردولتی شرکت‌ها مطرح شده، گفت: بحث ادغام صندوق‌ها و سایر اصلاحات ساختاری از دید ما مثبت هستند اما نیازمند به فراهم آوردن زیرساخت‌هایی هستند. این ناممکن نیست که دولت بتواند در یک برنامه مدون و دقیق با رعایت اصول قانونی صندوق‌ها را در مدت یک برنامه تجمیع کند اما این امر نیازمند مقدمات و الزامات مهمی است.

سعیدی در پایان تصریح کرد: همواره تجربه ما در چند برنامه اخیر نشان داده که تنها ۲۵درصد اهداف برنامه‌های توسعه محقق شده و برنامه‌ها بسیار از اهداف محقق شده دور بودند. این برنامه نیز می‌تواند مانند برنامه‌های قبل چنین سرنوشتی داشته باشد و در این حوزه ما نیاز به یک آسیب‌شناسی جدی هستیم که چرا نگاه‌های خاص غیرقابل تحقق یا غیرواقعی در برنامه‌ها وجود دارد؟ ما باید به این سوال پاسخ دهیم که چه شرایطی باعث شده تا بسیاری از اهداف برنامه‌های توسعه محقق نمی‌شود؟