فارغ‌التحصیلان بیکارتر خواهند شد

وزیر اقتصاد پنجشنبه هفته پیش، قبل از سفر به قم برای دیدار علما، درباره وضعیت اشتغال کشور گفت هر سال یک میلیون نفر به عرصه تقاضای اشتغال در کشور وارد می‌شوند، در حالی که به دلیل محدودیت‌های اقتصادی نمی‌توان چنین ظرفیتی را تحت پوشش اشتغال قرار داد. این اظهارنظر وضعیت بحرانی اشتغال را در کشور به خوبی توصیف می‌کند.

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی با هشدار درباره وضعیت اشتغال جوانان می‌گوید: هر سال یک میلیون نفر به عرصه تقاضای اشتغال در کشور وارد می‌شوند در حالی که به دلیل محدودیت‌های اقتصادی نمی‌توان چنین ظرفیتی را تحت پوشش اشتغال قرار داد. به گفته وی، در پنج سال اخیر با همه مشکلات اقتصادی سه میلیون و ۴۰۰هزار شغل در سطح کشور ایجاد شده که همچنان با تعداد افراد متقاضی برای اشتغال در کشور همخوانی ندارد.

سهم بیکاران فارغ‌التحصیل از کل بیکاران ۴۰.۷درصد است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳.۶درصد افزایش داشته است

گزارش آخر مرکز آمار هم نشان می‌دهد که شاخص‌های اشتغال در کشور چندان مناسب نیستند. تنها حدود 41درصد از افرادی که در سن کار هستند، جویای کارند یا اینکه شغلی دارند، ضمن اینکه درصد بالایی از همین افراد شاغل، یا کار تمام‌وقتی ندارند که تامین‌کننده نیازهای زندگی آنها باشد یا اینکه به ناچار در دو یا سه شغل یا شیفت کاری مشغول به کارند تا چرخ زندگی خود را بگردانند. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد بخش خدمات با ۴۹.۹درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش‌های صنعت با ۳۲.۹درصد و کشاورزی با ۱۷.۲درصد در رده بعدی قرار دارند. سهم شاغلان بخش کشاورزی در پاییز ۱۳۹۷ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۱درصد افزایش داشته، در حالی که سهم شاغلان بخش صنعت تغییری نداشته و از سهم شاغلان بخش خدمات ۰.۱درصد کاسته شده است.

افزایش اشتغال ناقص در کشور

سهم اشتغال ناقص نیز نشان می‌دهد که ۱۱.۷درصد جمعیت شاغل، دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. سهم اشتغال ناقص در پاییز ۱۳۹۷ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۷درصد افزایش داشته است.

بررسی سهم شاغلان ۱۰ ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتر هم بیانگر آن است که ۳۶.۵درصد شاغلان به طور معمول ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار می‌کنند. این شاخص که یکی از مولفه‌های کار شایسته به شمار می‌رود نشان می‌دهد در کشور سهم زیادی از شاغلان بیشتر از استاندارد کار می‌کنند. این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۹درصد کاهش داشته است.

سهم 41درصدی فارغ‌التحصیلان از بیکاری

براساس این گزارش، در پاییز ۱۳۹۷ سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۷درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد نسبت به فصل مشابه قبل ۳.۶درصد افزایش داشته است. 

۳۶.۵درصد شاغلان به طور معمول ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار می‌کنند. این شاخص که یکی از مولفه‌های کار شایسته به شمار می‌رود نشان می‌دهد در کشور سهم زیادی از شاغلان بیشتر از استاندارد کار می‌کنند

فارغ‌التحصیلان آموزش عالی تا پایان پاییز امسال، یک میلیون و ۲۸۶هزار و ۸۵ نفر از جمعیت بیکار کشور را به خود اختصاص می‌دهند در حالی‌که جمعیت این افراد در پاییز سال گذشته یک میلیون و ۱۵۰هزار و ۹۶۹ نفر بود، بنابراین به‌رغم اینکه نرخ بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل کشور در پاییز امسال بدون تغییر نسبت به پاییز سال گذشته ۱۸.۳درصد اعلام شد، اما آمارها نشان می‌دهند در یک سال گذشته ۱۳۵هزار و ۱۱۶ نفر به جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل اضافه شده است.

بیکاری 18درصدی زنان فعال در کشور

همچنین جدیدترین وضعیت بیکاری در بین زنان و مردان نشان از تغییر چندانی برای کاهش یا افزایش آن ندارد. نرخ بیکاری در بین مردان به به ۱۰.۱درصد و در میان زنان به ۱۸درصد رسیده است. البته گزارش مرکز آمار از تغییرات نرخ بیکاری در پاییز سال جاری نشان از ثابت ماندن نرخ بیکاری در ۱۱.۷درصد نسبت به پاییز سال گذشته حکایت دارد، طوری که جمعیت بیکار ۱۰ساله و بیشتر از حدود سه میلیون و ۱۷۴ هزار و ۴۲ نفر تغییر محسوسی نداشت و نرخ بیکاری در همان ۱۱.۷درصد باقی ماند.

بررسی جزئیات نرخ بیکاری در پاییز امسال در بین گروه‌های مختلف از این حکایت دارد که در حال حاضر از جمعیت بیکار موجود، حدود دو میلیون و ۱۹۳هزار و ۴۶۳ نفر را مردان تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در بین آنها ۱۰.۱درصد گزارش شده است. جمعیت بیکار در مردها تا حد ۰.۱درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد و حدود ۷۱هزار و ۴۹ نفر بر تعدادشان افزوده شده است.

با این وجود از تعداد جمعیت بیکار زنان تا حدی کاسته شده به‌گونه‌ای که نرخ بیکاری بین آنها به ۱۸درصد رسیده که در مقایسه با پاییز سال گذشته یک درصد کاهش دارد. جمعیت بیکار زنان برای سال جاری حدود ۹۸۰ هزار و ۵۷۸ نفر گزارش شده که در مقایسه با پاییز سال قبل حدود ۵۹۶ نفر کاهش دارد.

کرمانشاه؛ همچنان در صدر بیکاری

مطابق نمودار مرکز آمار ایران کمترین نرخ بیکاری برای استان‌های سمنان، مرکزی و همدان به ترتیب با ۶.۶، ۶.۹ و ۷.۳درصد و بیشترین نرخ بیکاری برای استان‌های کرمانشاه با ۱۸.۲، چهارمحال و بختیاری با ۱۷ و البرز با ۱۵.۸درصد اعلام شد.

مطابق این آمار تنها 5 استان سمنان مرکزی، همدان، زنجان و خراسان جنوبی نرخ بیکاری پایین‌تر از نرخ بیکاری تعیین‌شده در سال 1400 دارند. نرخ بیکاری در پاییز 97 در 16 استان از 31 استان کشور در مقایسه با پاییز 1396 افزایش یافته است. بیشترین افزایش نرخ بیکاری متعلق به استان البرز بوده که این نرخ در این استان 5.5درصد رشد داشته است. استان کرمانشاه نیز توانسته بیشترین کاهش نرخ بیکاری را به نام خود ثبت کند و نرخ بیکاری را 6.9درصد کاهش دهد. همچنین نرخ بیکاری در 12 استان کشور از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور بالاتر و در 19 استان کشور از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور پایین‌تر بوده است.