عضو کمیسیون قضایی مجلس:

ادعای شکنجه کارگر هفت‌تپه باید بررسی شود

عضو کمیسیون حقوقی - قضایی مجلس در مورد ورود این کمیسیون به پرونده نماینده کارگران هفت‌تپه گفت:‌ ادعاهای اسماعیل بخشی باید مورد بررسی قرار گیرد چون‌ قانون اساسی ما شکنجه را ممنوع کرده است. محمد کاظمی در گفت‌وگو با ایلنا،‌ درباره گفته‌های اسماعیل بخشی یکی از نمایندگان کارگران هفت‌تپه که در جریان اعتراضات کارگران این مجمتمع بازداشت و مدتی را در زندان سپری کرد، مبنی بر اینکه در مدتی که بازداشت بوده مورد شکنجه قرار گرفته است، گفت: امکان دارد این موضوع در کمیسیون قضایی مطرح شود اما در هر صورت این ادعایی است که باید اثبات شود و نیاز به رسیدگی قضایی دارد. نایب رئیس دوم کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: در قانون اساسی ما شکنجه ممنوع است و باید ادعا در این مورد بررسی و کمیسیون مربوطه تشکیل جلسه دهد. وی ادامه داد: با این ادعا فضاسازی بسیاری علیه مسئولان کشور صورت گرفته است و باید حتما مورد رسیدگی قرار گیرد. کاظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر این گفته‌های بخشی ثابت شود آیا وزیر اطلاعات برای پاسخگویی باید به مجلس بیاید یا خیر؟ گفت: در صورتی که ادعا ثابت شود، مرجع قضایی باید ورود کند و تشکیل پرونده صورت گیرد و کسانی که متهم هستند باید فراخوانده شوند.

    


بازداشت یکی دیگر از کارگران گروه ملی فولاد

وکیل کارگران گروه ملی فولاد ایران از بازداشت یک کارگر دیگر در مجتمع فولاد خبر داد. محمدعلی جداری فروغی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «محمدرضا نعمت‌پور» از کارگران گروه ملی فولاد ایران، در شب‌های گذشته در محل مسکونی خود بازداشت شد. وی با بیان اینکه در حال حاضر، هشت کارگر گروه ملی فولاد در بازداشت به سر می‌برند، افزود: به‌رغم وعده‌های مکرر، هنوز خبری از آزادی این کارگران نیست. جداری فروغی تاکید کرد: از همه مجاری قانونی برای آزادی این کارگران تلاش خواهم کرد. در جریان تجمعات کارگران گروه ملی فولاد ایران بیش از 28 کارگر بازداشت شدند. همه این کارگران به جز هفت نفر با قرار کفالت آزاد شده بودند.

    


آتش‌سوزی کارگاه رنگ جان دو کارگر را گرفت

مدیر آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کهریزک در جنوب استان تهران گفت: صبح دیروز (شنبه) انفجار در کارگاه رنگ‌کاری سبب شد دو جوان 20 تا 25 ساله جان خود را از دست دهند. وحید فروغی در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: ساعت 10:08 دیروز حادثه در کارگاه تولید میز چوبی واقع در خیابان انبار مخابرات کهریزک به سامانه 125 اعلام و بلافاصله ماموران ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری به محل حادثه اعزام شدند. وی ادامه داد: آتش به طور کامل خاموش شد و آتش‌نشانان عملیات تخلیه دود و لکه‌گیری را انجام دادند. فروغی دلیل این حادثه را انفجار ماده آتش‌زای «تینر» اعلام و بیان کرد: در نتیجه بی‌احتیاطی، این حادثه رخ داده است. به گفته وی، یکی از جان‌باختگان این حادثه تبعه افغانستان بود.

    


کارگران راه‌آهن بندرعباس:

از پس مخارج زندگی برنمی‌آییم

کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن بندرعباس می‌گویند: حقوق یک میلیون و ۳۰۰هزار تومانی ماهانه در شرایط کنونی کفاف مخارج زندگی‌مان را نمی‌دهد. به گزارش ایلنا، این کارگران با انتقاد از دستمزد حداقلی و نداشتن امنیت شغلی گفتند که حدود ۵۷۰ کارگر خطوط ابنیه فنی راه‌آهن بندرعباس با سوابق کاری بالا در سخت‌ترین شرایط و آلایندگی مشغول کار هستند اما حداقل حقوق دریافتی، کفاف مخارج زندگی خانوادگی آنها را نمی‌دهد. یکی از این کارگران گفت: جدا از حداقل مزد دریافتی، همین حقوق ناچیز هم گاهی با تاخیر مواجه می‌شود. این کارگر گفت: کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌‌آهن بندرعباس ماهانه با اضافه‌کاری، مبلغی حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند که این رقم با توجه به افزایش روزانه قیمت بسیاری از اقلام مصرفی و غذایی بسیار ناچیز است. آنها در تشریح مشکلات بیمه خود نیز گفتند: با وجود آنکه کارفرما همه کارگران را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار داده و هر ماه مبالغی از حقوق کارگران بابت بیمه تکمیلی کسر می‌شود اما کارگران از خدمات بیمه تکمیلی به دلیل آنچه واریز نشدن حق بیمه تکمیلی به حساب شرکت بیمه‌گر عنوان می‌شود بهره‌مند نیستند.