بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور گفت: در طول مدتی که کارگران ساختمانی بسیاری در صف بیمه بودند، برخی از کارگران بدون داشتن حتی یک روز سابقه بیمه فوت کردند یعنی ریالی به خانواده این کارگران تعلق نگرفت و آنها بدون هیچ مستمری رها شدند.

به گزارش ایلنا، عباس شیری با اشاره به موافقت تأمین اجتماعی با بیمه ۱۵هزار کارگر ساختمانی گفت: تنها ۱۵هزار سهمیه بیمه کارگران ساختمانی برای استان‌ها در نظر گرفته شده تا تعدادی از کارگرانی که در صف بیمه هستند، از ابتدایی‌ترین حق خود بهره‌مند شوند.

وی گفت: ابتدا قرار بود ۵۰هزار کارگر ساختمانی بیمه شوند اما بعد از آنکه مجلس دوفوریت بررسی بیمه کارگران ساختمانی را تصویب کرد، تأمین اجتماعی از اجرای قانون دست برداشت درحالی‌که تأمین اجتماعی در حال اخذ ۴درصد سهم بیمه کارفرما از پروانه ساخت است، پس باید قانون مجلس در مورد بیمه کارگران ساختمانی را اجرا کند.

بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور ادامه داد: البته شنیده‌ایم که در چند استان اعلام کرده‌اند موقتا پروانه ساخت داده شود تا بعد از تصویب قانون، سهم حق بیمه از کارفرما گرفته شود اما به هر حال در بسیاری از شهرها همین ۴درصد قانون جدید گرفته می‌شود و باید از منابع جدید، برای بیمه کارگران ساختمانی استفاده کرد. قرار بود طبق این قانون در طول دو سال، ۶۰۰هزار کارگر ساختمانی بیمه شوند که متأسفانه با اقدام مجلس هنوز وضعیت بیمه کارگران ساختمانی نامشخص است. شیری با انتقاد از اقدام نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان ما را از چاله به چاه انداختند! اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی بیش از سه سال در انتظار تصویب بود و در نهایت وقتی تصویب شد، تنها ۴ ماه دوام آورد و نمایندگان ایراداتی به آن وارد کردند. این اصلاحیه چند سال در مجلس بوده و بر سر آن بحث شده، جوانب آن کارشناسی شده و در جریان تصویب ایراداتی که امروز به آن گرفتند هم گوشزد شده بود.  وی گفت: متأسفیم و معتقدیم اقدام نمایندگان مجلس نسنجیده است؛ چه مشکلات مصوبه را می‌دانستند و چه نمی‌دانستند.

بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور گفت: قرار است فرآیند بررسی بیمه کارگران ساختمانی از ابتدا طی شود. معلوم نیست چه زمانی این طرح به صحن می‌رسد و کی مصوب می‌شود؟ بعد از آن هم باید به شورای نگهبان برود و اگر شورای نگهبان به آن ایراد وارد کرد، دوباره به مجلس برگردد. بعد از این مرحله هم دوباره فرصتی برای نوشتن آیین‌نامه داده می‌شود. در کل مشخص نیست چند ماه یا سال دیگر زمان لازم است تا بیمه کارگران ساختمانی به نتیجه برسد. وی گفت: رفتار نمایندگان مجلس به هیچ وجه برای ما قابل توجیه نیست، جز اینکه فکر کنیم برخی از نمایندگان به خاطر منافع خود، روند به نتیجه رسیدن بیمه کارگران ساختمانی را به تأخیر می‌اندازند. به هر حال زور ثروتمندان از ما بیشتر است. برای آنها که بساز و بفروش هستند سخت است با پرداخت سهم حق بیمه کارگر کنار بیایند!

شیری گفت: نمایندگان مجلس مدیون کارگران ساختمانی و خانواده‌های آنها هستند. بیمه کمترین و حداقلی‌ترین حق یک کارگر است و چه کاری مهم‌تر از برقراری این حق؟ تأکید می‌کنم که هیچ تعللی را برای برقراری بیمه کارگران ساختمانی نمی‌پذیریم. تأمین اجتماعی موظف است تا به نتیجه رسیدن قانون جدید، کارگران را بیمه کند و مجلس نیز باید هرچه سریع‌تر قانون بیمه کارگران ساختمانی را به تصویب برساند، البته نه قانونی که چند ماه یا چند سال دوام بیاورد و مجددا کنار گذاشته شود! مجلس باید قانونی پایدار برای بیمه پایدار کارگران ساختمانی تصویب کند.